بهروز افخمی مدعی «توطئه ایجاد وحشت در جهان» شد

«نباید استفاده از ماسک اجباری شود»

 بهروز افخمی، کارگردان سینما و مجری تلویزیون، با انتقاد از تعطیلی سینما‌ها و مدارس، تنظیم پروتکل‌های بهداشتی در جهان را «یک برنامه جهانی وحشت» خواند که از سوی آمریکا و اسرائیل طراحی شده است.

او ادعا کرد که این برنامه جهانی با اهداف سیاسی شکل گرفته و ما در ایران «کاسه داغ‌تر از آش» شده‌ایم.

افخمی که سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارد و با لیست اصلاح‌طلبان به مجلس ششم راه یافته بود، در ادامه افزود که «نباید استفاده از ماسک اجباری شود و دانش‌آموزان نیز باید به مدرسه بروند».

وی در ادامه خواستار برخورد با کسانی شد که به گفته او با توصیه به خانه‌نشینی و استفاده از اتومبیل شخصی باعث خسارت به کشور شده‌اند.

سخنان بهروز افخمی در حالی مطرح می‌شود که متخصصان، پزشکان و حتی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی نیز بارها عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا را عامل مرگ ده‌ها هزار نفر از ایرانیان عنوان کرده‌اند.

همچنین در آمریکا و بریتانیا نیز آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا بالا است. در این شرایط مشخص نیست که افخمی بر چه اساسی این پروتکل‌ها را طراحی این دو کشور می‌داند.

پیش‌تر، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تأکید بر تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی گفته بود: «عقب‌نشینی از هرگونه پروتکل شکنی و عدم ایستادگی در مقابل پروتکل شکنان خیانت ملی است.» تک‌تک ما مسئولیم که از این شیوه حمایت و پروتکل‌ها را رعایت و در مقابل پروتکل شکن‌ها، ایستادگی کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز پس از آنکه ایران با آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ مواجه شد، با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود در اسفند سال ۹۸ گفت: «از این دستورها (پروتکل‌های بهداشتی) نباید تخطی شود. هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.»

 البته خامنه‌ای تا پیش از فشار افکار عمومی و متخصصان در مورد جدی بودن خطر کرونا، آن را توطئه و «جنگ بیولوژیک» خوانده بود.

بلافاصله پس از این سخنان، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و غلام‌رضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأیید حرف رهبر جمهوری اسلامی خود را آماده جنگ بیولوژیک معرفی کردند.

علی‌اکبر رائفی‌پور نیز مدعی شده بود که آمریکایی‌ها برای جلوگیری از حضور پرشور مردم در انتخابات، شایعه ویروس کرونا را منتشر کرده‌اند.

پس از این سخنان، صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز در برنامه‌ای هدفمند به ترویج تفکر تئوری توطئه و عادی‌سازی مسئله شیوع کرونا پرداخت و با دعوت از مهمانان غیرمتخصص، به ارایه اطلاعات غلط دامن زد.

در همین راستا، نادر طالب‌زاده در برنامه «دست‌های پشت‌پرده ویروس کرونا»، تلویزیون جمهوری اسلامی در مصاحبه با فردی با نام «پروفسور علی کرمی» این طور تبلیغ کرد که «این ویروس به طور اختصاصی برای ضربه زدن به ایران ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده که روی ژن ایرانی‌ها اثر زیادی داشته باشد». اگرچه خود او بعدا به کرونا مبتلا شد.

با این حال گویا این تفکر تا همین امروز نیز ادامه دارد و بهروز افخمی، شاید آخرین مورد آن نباشد.