تلاش برای بمبگذاری در اروپا؛ دیپلمات ایرانی به ۲۰ سال زندان محکوم شد

سه ایرانی دیگری که همراه با اسدی محاکمه شدند به ۱۵ تا ۱۸ سال حبس محکوم شده و تابعیت بلژیکی آنها سلب شد

تدابیر شدید امنیتی در مقابل دادگاه آنتوروپ در زمان اعلام رای اسدالله اسدی؛ اسدی به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین محکوم شد - DIRK WAEM / BELGA / AFP

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که به اتهام تلاش برای تروریسم در دادگاهی در آنتروپ بلژیک محاکمه شد، امروز پنج‌شنبه ۱۶ دی‌ماه محکومیت ۲۰ سال حبس دریافت کرد.

اسدی که دبیر سوم سفارت ایران در وین، پایتخت اتریش بود، به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری گردهمایی سازمان مجاهدین در سال ۲۰۱۸ در فرانسه محاکمه و محکوم شده است.

دادگاه بلژیک امروز حکم اسدی و سه نفر دیگری را که گفته می‌شود قصد کشتن رهبر شورای ملی مقاومت ایران در جریان گردهمایی پاریس را داشتند صادر کرد. این سه نفر هم به ۱۵ تا ۱۸ سال حبس محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آنها گرفته شد.

 این برنامه پیش از اجرا از سوی پلیس آلمان، فرانسه و بلژیک کشف و خنثی شد.

سه ایرانی دیگری که همراه با اسدی محاکمه شدند دو تابعیتی ایرانی-بلژیکی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسدی که در جولای سال ۲۰۱۸ در آلمان دستگیر شد، با ادعای دارا بودن مصونیت دیپلماتیک از شرکت در دادگاه خودداری کرده است. اما دادگاه او را شامل مصونیت ندانست چون در کشوری غیر از محل خدمتش بازداشت شده بود.

اسدالله اسدی در مرکز عملیاتی قرار دارد که می‌توانست بزرگترین عملیات جمهوری اسلامی در چند ده سال گذشته باشد: تلاش برای بمبگذاری در نشست سالیانه هواداران سازمان مجاهدین خلق در ویل‌پنت پاریس؛ تلاشی که به گفته دادستانی فرانسه و بلژیک که در دادگاهی کردن اسدی با یکدیگر همراهی کرده‌اند به لطف تلاش‌های موساد، سازمان امنیت اسرائیل، کشف شده است.

در روایت دادستانی از این ماجرا، اسدی موفق می‌شود مواد منفجره را در پرواز تهران-وین هواپیمایی اتریشی به اروپا بیاورد. او سپس با ماشینی کرایه‌ای به لوکزامبورگ می‌رود و در یک شعبه رستوران محبوب «پیتزا هات» با یک زوج ایرانی-بلژیکی دیدار می‌کند که قرار بوده کار انفجار را انجام دهد: امیر سعدونی ۴۰ ساله و نسیمه نعامی ۳۶ ساله که به نظر می‌رسد از طرف جمهوری اسلامی درون سازمان مجاهدین خلق نفو کرده بودند. سعدونی و نعامی در بلژیک تقاضای پناهندگی کرده بودند و شهروند این کشور محسوب می‌شوند.

متهم چهارم این پرنده مهرداد عرفانی، شاعر ۵۵ ساله‌ای است که او هم شهروند بلژیکی دارد و به گفته دادستانی از اقوام آقای اسدی است که در کار برنامه‌ریزی به او کمک کرده.

دادستانی خواهان ۲۰ سال زندان برای اسدی، ۱۸ سال برای سعدونی و نعامی و ۱۵ سال برای عرفانی شده بود.

در روزهای جمعه هفتم آذر و پنجشنبه سیزدهم آذر دو جلسه‌ دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار شد. اسدی حاضر به هیچ یک از جلسات دادگاه نشد. دمیتری ده بکو، وکیل جوان او، به رسانه‌ها گفت: «موکلم از من خواسته امروز او را نمایندگی کنم. او به من گفت که کامل‌ترین احترام را برای این قضات دارد اما چون باور دارد که باید از مصونیت دیپلماتیک بهره‌مند باشد ایشان اجازه قضاوت در مورد او را ندارند.»

اسدی به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی در اتریش مصونیت دیپلماتیک داشت اما زمانی دستگیر شد که در خاک آلمان بود. او البته مدت‌ها بود توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اروپایی تعقیب می‌شد و منتظر فرصت برای دستگیری‌اش بودند. سعدونی و نعامی در همان روز نشست مجاهدین خلق و در حالی که مواد منفجره را در ماشین‌شان داشتند و به سمت فرانسه روانه بودند دستگیر شدند.

وکیل نعامی و سعدونی با این استدلال از آن‌ها دفاع کردند که مواد منفجره آنقدر نبودند که منجر به قتل شوند. وکیل آقای عرفانی خواهان تبرئه او شده بود و هرگونه نقش داشتن او در ماجرا را رد می‌کرد.