چرا دو وکیل مدافع ترامپ ناگهان کنار رفتند؟

هنوز مشخص نیست در جلسه استیضاح چه کسی از ترامپ دفاع خواهد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، و همسرش ملانیا ترامپ- AFP

دو نفر از وکلای برجسته‌ای که برای دفاع از دونالد ترامپ در دومین دادگاه استیضاحش انتخاب شده بودند، ناگهان روز شنبه از آن پرونده کناره گرفتند. 

به گزارش رویترز، بوچ باورز و دبورا باربری، دو وکیل از ایالت کارولینای جنوبی، دیگر در تیم وکلای استیضاح آقای ترامپ نیستند. به گفته یک منبع آگاه، خروج آنان از پرونده بر اساس توافق مشترک دو طرف صورت گرفته است.

به گفته منبعی دیگر، جاش هوارد از کارولینای شمالی، جانی گاسر و گرگ هریس از کارولینای جنوبی، سه وکیل دیگر ترامپ، نیز کناره‌گیری کردند.

گفته می‌شود که آقای ترامپ و آقای باورز پیش از جلسه دادگاه، در مورد استراتژی پرونده اختلاف نظر پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری سی.ان.ان، فردی نزدیک به وکلای مستعفی گفته است که رئیس‌ جمهوری سابق از وکلای خود خواسته بوده است که روی ادعاهای وی درباره تقلب‌های گسترده در انتخابات و دزدیدن آن از او تمرکز کنند.

طبق گزارش‌ها، تیم حقوقی قصد داشته است بر قانونی بودن محکومیت یک رئیس‌ جمهوری پس از پایان دوره‌اش متمرکز شود.

گویا با کناره‌گیری این پنج وکیل، اکنون تیم حقوقی دچار آشفتگی شده است و هنوز مشخص نیست که  در جلسه‌ دادگاه روز ۹ فوریه در مجلس سنا، چه کسی از آقای ترامپ دفاع خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پت چیپولونه و پاتریک فیلبین، وکلای اولین دادگاه استیضاح رئیس ‌جمهوری پیشین، قرار نیست برگردند. سایر وکلای مرتبط با آقای ترامپ نیز گفته‌اند که شرکت نخواهند کرد.

الی هونیگ، دادستان پیشین، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اوضاع را «آشفته» توصیف کرد و گفت که گرچه ممکن است در استراتژی اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما این نشان می‌دهد که مسئله‌ی دیگری، خصوصا در زمینه‌ صحت ادعا‌های آقای ترامپ در مورد تقلب در انتخابات، در بین است.

آقای هونیگ گفت: «وقتی با چنین چیزی مواجه می‌شوید، می‌دانید که یک اختلاف نظری وجود داشته، آن هم نه فقط در مورد استراتژی. این‌جور کناره‌گیری‌ها وقتی رخ می‌دهند که وکیل مدافع احساس کند دارند او را به آوردن استدلالی دروغین، خطرناک، یا غیراخلاقی وادار می‌سازند.»

دادستان سابق گفت: «اگر رئیس‌ جمهوری سابق می‌آمد پیش من، به او می‌گفتم که من آن دروغ بزرگ را نخواهم گفت. کل روز با استناد به قانون اساسی بحث خواهم کرد. حتی می‌گویم سخنرانی‌ شما به طور کامل مغایر متمم اول قانون اساسی نبوده است. من شخصا با آن استدلال‌ها موافق نیستم، اما انصافا جای بحث دارند. اما اگر او می‌گفت، نه شما باید با عصبانیت مشاجره کنید و بگویید که در این انتخابات تقلب شده و آن را دزدیده‌اند و فلان و بهمان…، من هم همان کاری که را می‌کردم که این وکلا انجام دادند.»

به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان مشترکا بر این عقیده‌اند که استیضاح رئیس‌جمهوری که دوره‌اش به پایان رسیده است، قانونی نیست.

چهل‌و‌پنج سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنا سه‌شنبه گذشته سعی کردند دادگاه استیضاح ترامپ را با استناد به قانونی نبودن آن متوقف کنند، اما موفق نشدند.

مجلس سنا با تکیه بر ماده قانونی استیضاحی که به تصویب مجلس نمایندگان رسید، به اتهام آقای ترامپ بر مبنای نقش وی در تحریک حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه، رسیدگی خواهد کرد.

با توجه به این‌که برای محکومیت آقای ترامپ رای دو سوم اعضای سنای آمریکا لازم است و بر آن مبنا، ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه باید به دموکرات‌ها بپیوندند و تنها پنج نفر علیه توقف دادرسی رای دادند، فرض قوی بر این است که او محکوم نخواهد شد.

© The Independent