جنجال در کنگره جلسه مربوط به استیضاح ترامپ را متوقف کرد

ادامه جلسه‌ها با مقام رسمی پنتاگون تا عصر چهارشنبه به تعویق افتاد

لی زلدین در حال سخنرانی در کنگره (Alex Wroblewski/Getty Images)

جلسه‌های استیضاح دونالد ترامپ که در مورد ادعای سوءاستفاده او از قدرت برگزار می‌شود، روز چهارشنبه پس از آنكه گروهی متشکل از ۳۰ جمهوری‌خواه جلسه را به هرج و مرج کشیدند، متوقف شد.

در جلسه‌ای که پشت درهای بسته برگزار می‌شد، جمهوری‌خواهان شهادت یکی از شاهدان را قطع کردند و به سمت رهبران کمیته تحقیق برای استیضاح هجوم بردند. 

پس از حمله جمهوری‌خواهان به جلسه رسیدگی کمیته اطلاعاتی مجلس در اتاق امنی در ساختمان کنگره، شهادت برنامه‌ریزی شده یک مقام پنتاگون بیش از پنج ساعت به تأخیر افتاد.

این گروه به سرپرستی نماینده کنگره از فلوریدا، مت گیتز و نماینده اقلیت در مجلس، استیو اسکالیز از لوئیزیانا، به طرف مرکز اطلاعات حساس یا SCIF (یکی از چندین اتاق امن در سراسر ساختمان کنگره)، هجوم آوردند.

آقای اسکالیز گفت که جلسه‌های پشت درهای بسته تلاشی در جهت «واژگون کردن نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶، آن هم یک سال قبل از زمان انتخابات آمریکا» است.

مت گیتز در حال سخنرانی

جمهوری‌خواهان همچنین با تلفن‌های همراه خود به داخل اتاق محرمانه وارد شدند و به نظر می‌رسید که قادر به توئیت کردن هستند. این موضوع نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی را برانگیخته می‌کند و ناقض قوانین پارلمانی است. 

بنا به گزارش‌ها، دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره ـ مارک میدوز، عضو کمیته نظارت و مایک کاناوی، عضو کمیته اطلاعات ـ  به جمهوری‌خواهانی که به سوی اتاق هجوم می‌بردند هشدار دادند که تلفن‌هایشان را همراه نبرند.

آدام شیف، نماینده دمکرات کنگره که ریاست کمیته اطلاعاتی را بر عهده دارد،  نیز مأمور مسلح را فراخواند تا جمهوری‌خواهانی را که عضو کمیته نیستند، متفرق کند. مأمور مسلح و سایر افسران از جمهوری‌خواهان خواستند كه تلفن‌های خود را از اتاق خارج كنند و آنها امتناع کردند.

جمهوری‌خواهان با این حرکت، از به چالش کشیدن مفاد شهادت‌ها، که به‌طور فزاینده‌ای به رئیس جمهور آسیب می‌رساند، فاصله گرفته و اکنون به خود روند استیضاح، حمله می‌کنند.

به‌رغم حساسیت جریان اطلاعاتی، که به قصد جلوگیری از نشت اطلاعات پنهان نگه داشته شده، جمهوری‌خواهان می‌گویند آنها به اقدامات مخفیانه معترض هستند و تقاضای متن کتبی شهادت شاهدان را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بلومبرگ، آقای ترامپ از قصد گروهی از جمهوری‌خواهان برای برهم زدن جریان شهادت آگاه بود و امیدوار بود که این کار سرعت انتشار آن نسخه‌ها را تسریع کند؛ متونی که او باور دارد وی را تبرئه می‌کند.

پس از این عمل جمهوری‌خواهان، آقای ترامپ در توئیتر شکایت کرد که دمکرات‌ها به جمهوری‌خواهان اجازه نمی‌دهند نماینده‌ای داشته باشند و شفافیت در کارشان صفر است.

به این ترتیب ادامه جلسات بررسی با مقام رسمی پنتاگون، لورا کوپر، که ناظر بر سیاست ایالات متحده در اوکراین است، تا بعدازظهر چهارشنبه به تعویق افتاد.

هرج و مرج یک روز پس از شهادت مهم بیل تیلور، سفیر وقت آمریکا در اوکراین رخ داد. کسی که بیانیه‌اش به کنگره صریحاً درخواست آقای ترامپ برای گرفتن اطلاعات درباره معاون رئیس جمهور سابق و رقیب سیاسی‌اش جو بایدن، را به کمک‌های نظامی به اوکراین مرتبط کرده بود. 

آقای ترامپ و حامیانش سعی در تضعیف مشروعیت جلسات استیضاح داشته‌اند، همچنان که آقای ترامپ از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خود خواستار حمایت بیشتر شده است.  

رئیس جمهور این تحقیقات را حلق آویز کردن بی محاکمه خواند. سناتور کارولینای جنوبی و متحد ترامپ، لیندسی گراهام به فاکس نیوز گفت که این دادرسی‌ها پشت درهای بسته و در پشت صحنه انجام شده و مراحل قانونی تحقیق طی نشده است.

آقای گراهام گفت: «ما باید استیضاح را بدون بحث کنار بگذاریم، زیرا این امر نامشروع است و اگر اجازه بدهیم ادامه یابد، هیچ گونه محافظتی برای روسای جمهور آینده وجود نخواهد داشت».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics

© The Independent