دو ماسک روی هم اثر دارد؟ فاوچی می‌گوید «منطقی» است

پوشیدن دو ماسک روی هم در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ «کارآمدتر» است

وشیدن دو ماسک احتمالا باعث افزایش محافظت در برابر ویروس می‌شود- AFP

دکتر فاوچی می‌گوید پوشیدن دو ماسک روی هم در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ «کارآمدتر» است.

همزمان با شیوع گونه‌های جدید کووید-۱۹ در سراسر جهان، دکتر آنتونی فاوچی، مشاور کاخ سفید و دبیر موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های مسری، گفت پوشیدن دو ماسک احتمالا باعث افزایش محافظت در برابر ویروس می‌شود.

وقتی که هنگام حضور دکتر فاوچی در برنامه «امروز» از او درباره کارآمدی پوشیدن چند لایه ماسک سوال شد، او درباره محافظت تکمیلی حاصل از پوشیدن ماسک دوم سخن گفت.

دکتر فاوچی گفت: «می‌دانید، احتمالا این کار باعث افزایش محافظت در برابر بیماری می‌شود، چرا که پوششی فیزیکی برای جلوگیری از خروج ذرات از دهان و بینی فرد و ورود ویروس به بدن است. بنابراین، اگر پوششی فیزیکی حاوی یک لایه داشته باشید و لایه دیگری به روی آن قرار دهید، منطقی است که فکر کنیم این کار بیشتر کارآمد خواهد بود و به همین دلیل است که اکنون می‌بینیم افراد یا دو لایه ماسک به صورت می‌گذارند، یا از ماسک‌های ان۹۵ استفاده می‌کنند.»

برای مثال، طی مراسم تحلیف رئيس جمهوری بایدن، شرکت کنندگان در مراسم، از جمله آماندا گورمن و پیت بوتجج، در حالی دیده شدند که دو ماسک به صورت داشتند. خانم شاعر ماسک سفید یک بار مصرفی را زیر ماسک قرمز و براقش به صورت زده بود و کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری هم یک ماسک جراحی زیر ماسک پارچه‌ای دیگری بر صورت داشت.

در ادامه هر آنچه درباره دو لایه ماسک پوشیدن باید بدانید، از نظر خواهیم گذراند تا ببینید که آیا لازم است شما هم دو ماسک بر صورت بزنید.

ماسک‌ها چقدر محافظت ایجاد می‌کنند؟

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده که مردم را به پوشیدن ماسک تشویق می‌کند، پوشیدن «دو لایه یا بیشتر از پارچه‌های قابل شست‌وشو و قابل تنفس» به عنوان ماسک می‌تواند تا ۷۰ درصد ورود و خروج ذرات حاوی ویروس کرونا را مسدود کند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند که افراد ماسک به صورت بزنند تا هنگام حضور در اماکن عمومی یا هنگام حضور کنار افرادی که عضوی از خانواده آنها (و همخانه‌‌شان) نیستند، از خود و دیگران در برابر این بیماری محافظت کنند.

این نهاد بهداشتی همچنین از مردم می‌خواهد که علاوه بر فاصله‌گیری در اجتماع ماسک به صورت بزنند، ولی به ویژه هنگامی که فاصله‌گیری اجتماعی ممکن نیست، زدن ماسک را فراموش نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا مرکز پیشگیری و کنترل بیماری پوشیدن چند لایه ماسک را توصیه می‌کند؟

در حال حاضر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هیچ راهنما یا توصیه‌ای برای پوشیدن چند لایه ماسک ندارد.

با این حال، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها اشاره می‌کند که میزان حفاظت ماسک‌های مورد استفاده، به عوامل مختلفی نظیر نوع پارچه، تعداد لایه‌های پارچه، و میزان پوشش ماسک بستگی دارد و نیز اظهار داشته است که در حال حاضر مشغول مطالعه این عوامل است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها همچنین اظهار داشته است که کارآمدترین ماسک‌ها متشکل از دو لایه یا بیشتر از پارچه‌های ریزبافت، مانند پارچه نخی و سایر منسوجات بافته‌شده با پنبه است.

آیا متخصصان دیگر با دکتر فاوچی هم‌عقیده هستند؟

تاکنون، مطالعات اولیه نشان داده‌ است که پوشیدن دو لایه ماسک می‌تواند در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ بهتر عمل کند؛ به ویژه اگر آن ماسک‌ها از مواد سست و نازک درست شده باشند که به تنهایی نتواند محافظتی کافی ارائه کند.

دکتر ابیسولا اولولید، پزشک خانواده، به وبسایت ریفاینری۲۹ گفت: «اگر ماسک صورتی داشته باشید که نازک و سست باشد و به راحتی فرسوده یا ساییده شود، یا اگر آن را در مقابل نور بگیرید، بتوان دید که نور به راحتی از لای آن رد می‌شود، شاید بهتر باشد که لایه دیگری از ماسک هم به صورت بزنید.»

دکتر اسکات سیگل رئيس بخش بیهوشی در بیمارستان «فارست باپتیست هلت» در شهر وینستون سالم ایالت کارولینای شمالی، نیز با این اظهارات موافق بود و به نشریه «هلت» گفت: «اگر ظرفیت فیلتر کردن یک ماسک خیلی قوی نباشد، پوشیدن دو لایه ماسک احتمالا کاری منطقی است.»

با این حال، پوشیدن دو لایه از ماسک تنفس را هم سخت‌تر می‌کند که ممکن است باعث شود افراد کلا ماسک را پایین بزنند و باعث نقض کامل هدف اصلی پوشیدن آن ‌شود.

دکتر لئونارد کریلوف، رئیس بخش بیماری‌های مسری اطفال در بیمارستان «لانگان» دانشگاه نیویورک در شهر لانگ آیلند، به این نشریه گفت: «این تیغی دولبه است. لایه‌ای اضافی شاید ایده‌ای خوب به نظر برسد، ولی همچنین ممکن است تنفس را سخت کند و احتمال کنار زدن ماسک توسط فرد را افزایش دهد که بتواند بهتر نفس بکشد و به همین خاطر ماسک را در جای مناسب خود نگه ندارد.»

آیا باید دو ماسک بر صورت گذاشت؟

گرچه پوشیدن دو لایه از ماسک ممکن است باعث حفاظت بیشتر از خود دربرابر ویروس شود، اما راهنماهای فعلی در ایالات متحده افراد را ملزم به پوشیدن دو لایه ماسک یا ماسک‌های لایه‌دار نکرده‌اند.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، پوشیدن ماسک مناسبی بر صورت که حداقل متشکل از دو لایه باشد، باید میزانی کافی از حفاظت برای فرد تامین کند. این سازمان همچنین به مردم توصیه کرده است که از پوشیدن ماسک‌های جراحی و حرفه‌ای که توسط کارمندان نظام پزشکی استفاده می‌شوند خودداری کنند، چرا که آن موارد باید برای کارمندان نظام‌پزشکی کنار گذاشته شوند.

© The Independent

بیشتر از زندگی