«اچ‌اس‌بی‌سی» با حمایت از رژیم چین، مشتریانش را از دست می‌دهد

این بانک اخیرا متهم شد که به نیابت از دولت چین، به مسدود کردن حساب‌های بانکی کنشگران هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ اقدام کرده است

«اچ‌اس‌بی‌سی» مجموعه بانکی شانگهای و هنگ کنگ است که در بریتانیا مستقر است - AFP PHOTO / JUSTIN TALLIS

در دورانی که تجارت‌های هر چه بیشتری اهمیت اخلاقی و تجاری انجام مناسب و پایدار فعالیت‌های خود را دریافته‌اند، راه درست آن است که این تجارات نسبت به تعهدات خود مسئول نگه داشته شوند.

در آخرین گزارش مرتبط با راهبردهای مدیریت، زیست محیطی، اجتماعی و اداری، مجموعه بانکی «اچ اس بی سی» که مقر آن در بریتانیاست، به گونه‌ای شفاف و علنی تعهد کرد تا از حقوق بشر حمایت کند. به‌رغم آن تعهد، اقدامات اچ‌اس‌بی‌سی در هنگ‌ کنگ بی‌شک در تضاد آشکار با این اصول بوده است.

اچ‌اس‌بی‌سی علنا از قانون امنیت ملی چین حمایت کرده است که قانونی سختگیرانه است که از طرف پکن وضع شده و برای سرکوب خشن معترضان در هنگ‌کنگ که حامی دموکراسی و آزادی هستند، به کار بسته می‌شود.

به ویژه در پیوند با هنگ کنگ، این نخستین بار نیست که اچ‌اس‌بی‌سی هوای چین را داشته است. این بانک اخیرا متهم شد که به نیابت از دولت چین، به مسدود کردن حساب‌های بانکی کنشگران هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ اقدام کرده است. از قرار معلوم، این بانک با نیروی پلیس هنگ‌کنگ همکاری کرده است تا تعدادی از حساب‌های بانکی افراد فعال را، از جمله تد هوی، قانون‌گذار سابق طرفدار دموکراسی که همراه با سه نماینده دیگر به خاطر «وطن‌پرست نبودن» از مجلس کنار گذاشته شدند، مسدود کند.

توجیه اچ‌اس‌بی‌سی این است که به عنوان یک سازمان گسترده و چند ملیتی، ملزم به رعایت قوانین کشورهایی است که در آن‌ها فعالیت دارد؛ بدین معنا که در هنگ‌کنگ از نظر حقوقی ملزم هستند به درخواست‌های پلیس آن شهر جامه عمل بپوشانند. این در حالی‌ست که پلیس هنگ‌کنگ به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان که آشکارا علیه حکومت قانون و در تناقض با قوانین بین‌المللی حقوق بشر است، شاهد نقد و محکومیت گسترده خود بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید فکر کنید تجارتی که در بریتانیا مستقر است، یعنی بانکی شبیه اچ‌اس‌بی‌سی که بیانیه‌های شرکتی خودش حاکی از حمایت از حقوق بشر است، سریع به صف می‌شود تا چنان اقداماتی را محکوم کند. اما به نظر می‌رسد که اچ‌اس‌بی‌سی بنا دارد فعالیت ها خود را بیشتر در چین توسعه دهد و ظاهرا پول چینی از آزادی و ایمنی مشتریان این بانک موثرتر است.

در هفته‌ای که ما ۱۸۰مین سالگرد تاسیس هنگ‌کنگ مدرن را جشن می‌گیریم، مناسب است که نمایندگان کلیدی اچ‌اس‌بی‌سی نیز درباره مسئولیت و نحوه رفتار خود در قبال مردم هنگ کنگ، از سوی پارلمان بریتانیا  بازخواست شوند.

به عنوان عضو کمیته امور خارجه مجلس، خیلی خوشحالم که نوئل کوئین، مدیرعامل اچ‌اس‌بی‌سی، را در هفته جاری بازخواست کردیم که چرا این بانک حساب کنشگران طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ را مسدود کرده است و چرا با نیروی پلیس در هنگ‌کنگ همکاری می‌کند. به عنوان نمایندگان مجلس، ما نماینده حوزه‌های انتخاباتی خود هستیم و مطالبات آنان را پیگیری می‌کنیم، اما همیشه افراد قدرتمند را در مقام پاسخگویی قرار می دهیم و بازخواست اچ‌اس‌بی‌سی به دلیل دورویی آشکار و استانداردهای دوگانه و ضد و نقیض آن در زمینه حقوق بشر، هرگز تا این حد اهمیت نداشته است. آشکار است که مماشات این بانک با پکن نیز دیگر نیازی به ذکر و اشاره ندارد.

امیدوارم رسیدگی به این امر از سوی نمایندگان، تلنگری به مدیران اچ‌اس‌بی‌سی باشد و آن‌ها را به تجدیدنظر در ارزش‌های اساسی خود ترغیب کند تا روشن باشد که آن ارزش‌ها واقعا چه هستند و چگونه باید در دنیای واقعی پیاده شوند. روابط تجاری جهانی و تجارت بین‌المللی مهم است، اما هرگز نباید باعث نقض موارد درست و منصفانه شود.

اگر اچ‌اس‌بی‌سی چنین گزینه‌ای را در نظر نگیرد، شاید به این نتیجه برسد که باید هزینه‌ای اقتصادی و تجاری برای تصمیم خود بپردازد. تحت نظارت دقیق و روزافزون عموم مردم که نگران وضعیت هنگ‌کنگ هستند، بیشتر مشتریان این بانک ممکن است با پول خود رای دهند و بانک دیگری را بیابند که حاضر به ایستادگی در پشتیبانی از ارزش‌های خود باشد. مشتریان اچ‌اس‌بی‌سی همچنین ممکن است به این نتیجه برسند که دیگر نمی‌خواهند پول خود را به بانکی بدهند که از رژیم ظالمی حمایت می‌کند که به هیچ وجه حقوق بشر را محترم نمی‌شمارد.

اندرو رزیندل نماینده محافظه‌کار مجلس از رامفورد است.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه