انتقاد شدید بریتانیا و متحدانش از چین به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی»

«از چین می‌خواهیم دست از تضعیف حقوق مردم هنگ‌کنگ بردارد»

هفته گذشته، پکن چهارتن از قانونگذاران مجلس هنگ‌کنگ را خلع کرد- ANTHONY WALLACE / AFP

گروه اطلاعاتی مشترک کشورهایی که به «پنج چشم» موسوم هستند، روز چهارشنبه در یک بیانیه مشترک چین را به سبب تخطی از توافق‌های بین‌المللی به باد انتقاد گرفت. این انتقادات در ارتباط با قوانین جدید دولت چین در مورد رد صلاحیت قانونگذاران هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ صورت گرفته که موجب استعفای جمعی آن‌ها شده است.  

وزرای خارجه استرالیا، کانادا، بریتانیا، نیوزیلند و ایالات متحده از چین خواسته‌اند از این اقدامات صرف نظر کند و «دست از تضعیف حقوق مردم هنگ‌کنگ بردارد».  

در بیانیه مشترک وزرای خارجه این پنج کشور آمده است: «ما از مقامات دولت مرکزی چین می‌خواهیم که در اقداماتشان علیه قانونگذاران منتخب هنگ‌کنگ  تجدیدنظر کرده و به سرعت اعضای شورای قانونگذاری را در سمت‌هایشان ابقاء کند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، پکن چهارتن از قانونگذاران مجلس هنگ‌کنگ را پس از گذراندن قطع‌نامه‌ای که شامل بند جدید موسوم به «وطن‌پرستی» می‌شد، خلع کرد. این اقدام که به دولت اختیار می‌دهد نمایندگانی را که از حق حاکمیت چین بر هنگ‌کنگ حمایت نمی‌کنند، خلع کند، موجب استعفای جمعی حدود ۲۰ تن از نمایندگان مجلس هنگ‌کنگ شد.  

این کشورها همچنین در مورد تلاش چین برای تغییر خودمختاری هنگ‌کنگ، مستعمره سابق بریتانیا که در هنگام جدایی از این کشور به آن وعده یک نظام مبتنی بر «یک کشور، دو نظام (حکومت)» داده شده بود، هشدار داده‌اند. 

این بیانیه می‌افزاید: «اقدام چین به روشنی تخطی از تعهدات بین‌المللی این کشور تحت اعلامیه مشترک چین و بریتانیا است که در سازمان ملل ثبت شده است.» 

به دنبال تصویب قانون جدید و سختگیرانه ملی که پکن سال گذشته تصویب کرد، بریتانیا چین را متهم کرد که در سه مورد در جهت تلاش‌های بلندپروازانه‌اش در اعمال اصلاحات در هنگ‌کنگ، از موافقت‌نامه تحویل آن به چین درسال ۱۹۹۷ تخطی کرده است.  

به رغم ادامه اعتراض‌ها (به قانون امنیتی جدید پکن)، روز سه‌شنبه دولت چین اعلام کرد که تا دستیابی به «کمال» در نظام قضایی هنگ‌کنگ، به ادامه اصلاحات در این شهر خواهند پرداخت.

© The Independent