غیرت، خیانت، و مجادله بر سر واکسن روسی در ایران

وزیر بهداشت ایران می‌گوید «اول خانواده خودمان» واکسن را می‌زنند

در حالی که تزریق واکسن در بسیاری از کشورهای دنیا به سرعت انجام می‌شود، در ایران هنوز بازار جنجال بحث در مورد تزریق کردن یا نکردن و خرید واکسن فروکش نکرده است. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و عضو تخصصی کمیته ستاد مقابله با کرونا نیز می‌گویند واکسن روسی را تزریق نخواهند کرد. در عین حال، سازمان نظام پزشکی ایران هم اعلام کرده است که از نظر آن سازمان،  «واکسن روسی کرونا تأییدشده نیست.»

بحث تزریق کردن یا نکردن واکسن روسی در دو روز گذشته در کشور بالا گرفته‌است. مینو محرز، عضو کمیته تخصصی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی، در روزهای گذشته به صراحت گفت که به دلیل تایید نشدن واکسن کرونای روسی از سوی سازمان جهانی بهداشت، آن را تزریق نخواهد کرد.

پس از آن،  سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به سخنان مینو محرز در خصوص تزریق نکردن واکسن روسی گفت که دکتر محرز «شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارد، چنان که ورودی در این موضوع هم نداشته‌ است.» کیانوش جهانپور در ادامه با اشاره‌ای کنایی به واکسن ایرانی کرونا که خانم محرز از مسئولان ارزیابی آن به شمار می‌رود، گفت: «مرجع تایید واکسن، از جمله واکسن داخلی که ایشان مسئول کارآزمایی بالینی آن هستند، سازمان غذا و دارو است. اگر مطالعه‌ای در این زمینه دارند، مثل کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی که انجام می‌دهند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند.  در غیر این صورت، اظهارنظر سلیقه‌ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.»

ولی بحث به همین جا ختم نشد و مینو محروز هم به عنوان عضو کمیته مشورتی ستاد ملی مقابله با کرونا، در پاسخ به گفته‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو و در واکنش به خبر تایید واکسن روسی کرونا توسط آن سازمان، گفت: »از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده؟» 

دکتر محرز افزود: «سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد. وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند. وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از واکسن درز نشده، بر حسب چه فرآیندی آن را تایید می‌کنند؟»

این متخصص بیماری‌های عفونی، واردات واکسن کرونای روسی به کشور را از «شانس بد مردم ایران» بیان کرد و گفت: «در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم.».

درحالی که کیانوش جهانپور سخنان دکتر محرز را «بی‌اساس و سلیقه‌ای» عنوان کرده بود، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفت که «واکسن روسی نمی‌زند.» او گفت که بعد از واردات هر واکسن خارجی، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که آن واکسن مشکلی نداشت، برای عموم مردم استفاده شود. به گفته این نماینده مجلس یازدهم، وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان حاصل نشده‌است، قرار نیست روی مردم آزمایش شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، نیز در تازه‌ترین واکنش و با اشاره به تزریق واکسن روسی در ایران، گفته است که واکسنی را مصرف خواهیم کرد که حداقل در ۵ کشور دنیا خریده ثبت و مصرف شده ‌است.

آقای نمکی در ادامه افزوده است: «مگر می‌شود قبول کرد که وزیر بهداشت این مملکت به این بی‌غیرتی مبتلا شده که اجازه دهد هر واکسن نامطلوبی پایش به این سرزمین برسد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت همچنین گفت: «می‌گویند یک واکسن نامرغوب را می‌خواهند وارد کنند و من نمی‌زنم. خوب مشخص است کسانی که مبتلا شده‌اند نباید واکسن بزنند و حرف‌هایی می‌زنیم که توی دل مردم را خالی می‌کنیم. مردم گناه دارند. به خدا این مردم خسته هستند و ذهن آن‌ها از هزار گرفتاری آشفته است، دیگر گرفتاری تازه برایشان ایجاد نکنیم. خدمت‌گذاران را خائن در ذهن مردم جلوه ندهید. به خدا این خیانت است، به خدا این ظلم است، به خدا این خیانت ملی است در سخت ترین زمان‌های این مملکت.» 

از سوی دیگر، پایگاه خبری اصولگرای الف نیز امروز در گزارشی با مطرح کردن این نکته که «چرا برخی واکسن روسی نمی‌زنند»، در گزارشی به اظهارنظرهای مختلف در مورد واکسن روسی پرداخته‌است. این پایگاه خبری وابسته به جریان اصولگرایان مجلس، به سخنان مینو محرز اشاره کرده و نوشته است که مینو محرز مسئولیتی در پیوند با واکسن‌های خارجی کرونا ندارد. 

الف نوشت: «باتوجه به نظرهای موافق و مخالف متخصصان و با توجه به این که سازمان غذا و دارو متولی نظارت بر واردات واکسن‌هاست، بهتر است که اطلاعات کارآزمایی بالینی واکسن اسپوتنیک روسیه منتشر شود یا در اختیار متخصصان حوزه قرار گیرد، چرا که شفاف‌سازی به اعتماد اذهان عمومی به طور حتم کمک خواهد کرد.» 

رسانه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب نیز در روزهای گذشته با اشاره به جنجال بر سر خرید واکسن روسی برای شهروندان ایرانی، از دولت خواسته‌اند که مسئله واکسن را پیچیده نکنند و برای مردم ایران واکسن مورد تایید سازمان‌های معتبر بهداشتی جهانی را تهیه کنند. این رسانه‌ها می‌گویند، موضوع واکسن در ایران سیاسی شده‌است و این امر به قیمت جان مردم کشور تمام خواهد شد.