در میانه جدال لفظی مقام‌های پزشکی واکسن روسی این هفته به ایران می‌رسد

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز می‌گوید واکسن روسی کرونا را تزریق نخواهد کرد

بولیوی نخستین محموله ۲۰‌هزار واحدی واکسن‌ «اسپوتنیک وی» را ۲۸ ژانویه (نهم بهمن) دریافت کرد- AIZAR RALDES / AFP

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه درحالی از ارسال نخستین محموله واکسن روسی ضدکرونای «اسپوتنیک وی» به ایران در این هفته خبر داده که تردیدها در باره ایمنی و کارایی این واکسن و جنگ لفظی مینو محرز و کیانوش جهان‌پور، دو تن از مقام‌های ارشد حوزه پزشکی ایران در این مورد بالا گرفته است.

 کاظم جلالی، امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا و صداوسیما در مسکو، اعلام کرد که «قرارداد خرید و تولید مشترک» این واکسن ضدکرونا روز جمعه بین ایران و روسیه امضا شد و «براساس توافق صورت‌گرفته با رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه مقرر شد اولین محموله واکسن تا ۱۶ بهمن» به ایران ارسال شود.

به گفته جلالی، محموله دوم تا آخر بهمن و محموله سوم تا دهم اسفند به ایران ارسال می‌شود و «همین روال هر دو هفته و یک ماه بین ما و روسیه برای ارسال محموله‌های واکسن به داخل ایران ادامه خواهد یافت.»

او درمورد قرارداد تولید مشترک واکسن نیز گفت: «طی ۱۰ روز آینده هیاتی از وزارت بهداشت و درمان ایران به مسکو خواهد آمد و در این مورد مذاکراتی انجام خواهد داد.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در مورد سطح ایمنی واکسن «اسپوتنیک وی»، با اشاره به روند چندماهه واکسیناسیون گسترده در روسیه، گفت: «تاکنون حدود سه‌میلیون نفر این واکسن را در داخل روسیه تزریق کرده‌اند و تا الان هم هیچ گزارشی از عوارض در میان آنان اعلام نشده است.» 

جهانپور: مینو محرز شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه، در سفرش به روسیه، به‌طور ناگهانی از تأیید مقام‌های بهداشتی و ثبت واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران خبر داده بود.

اما مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، روز پنج‌شنبه نهم بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت، واردات واکسن کرونای روسی را «شانس بد مردم ایران» دانست و اعلام کرد که به‌عنوان یکی از اعضای کادر درمان در ایران، این واکسن را تزریق نخواهد کرد.

به گفته او، واکسن روسی تاییدیه هیچ کشوری را ندارد و اطلاعاتش هم منتشر نشده است. او گفت واکسنی استاندارد است که یکی از منابع بین‌المللی، مانند سازمان بهداشت جهانی یا سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا آن را تأیید کرده باشند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، نیز همان روز در توییتی از صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن در آن سازمان خبر داده بود.

مینو محرز که به‌عنوان محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا معرفی شده است، در واکنش به خبر تأیید واکسن روسی در سازمان غذا و دارو، گفته بود: «از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌؟»

روزنامه جهان صنعت روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه، در گزارشی با عنوان «معمای واکسن روسی»، از واکنش تند سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران به سخنان مینو محرز خبر داد.

جهانپور سخنان مینو محرز را «اظهار نظر سلیقه‌ای» خوانده و گفته است که او «شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارد».

او همچنین یادآوری کرده است که مرجع تأیید واکسن کرونای ایرانی زیر نظر محرز نیز سازمان غذا و داروی ایران است.  

با این حال ظاهرا خانم محرز تنها مقام مسئول ایرانی نیست که می‌گوید به واکسن روسی اعتماد ندارد؛ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز می‌گوید واکسن روسی کرونا را تزریق نخواهد کرد.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین که گزارش آن امروز شنبه منتشر شد گفته است، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که مشکلی نداشت بعدا برای عموم مردم استفاده شود.

وی با بیان این که واکسن مساله سیاسی نیست و نباید بر اساس نزدیکی سیاسی درباره امنیت و تایید آن قضاوت کرد، گفت وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم نباید روی مردم آزمایش شود.

«اسپوتنیک وی»، نخستین واکسن ضدکرونا اما بدون تایید سازمان‌های بین‌المللی

در میانه رقابت‌های سال گذشته برای تولید واکسن ضدکرونا در جهان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، واکسن «اسپوتنیک وی» را به‌عنوان نخستین واکسن تولیدشده در جهان معرفی کرد و درحالی که هنوز حتی مراحل آزمایش‌های بالینی خود را تکمیل نکرده بود، به آن مجوز تولید و توزیع داد. 

«اسپوتنیک وی» نام تجاری واکسن گام-کووید-واک (Gam-KOVID-Vak) است که مؤسسه پژوهشی میکروبیولوژی و همه‌گیرشناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، آن را با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین‌کننده مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری این کشور) ساخته است. 

این واکسن که با روش استفاده از ویروس ضعیف‌شده ساخته شده، در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسیده است.

تاکنون کشورهای آرژانتین، بلاروس، بولیوی، برزیل، مصر، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، نپال، صربستان، ازبکستان و ونزوئلا واحدهایی از این واکسن را از روسیه خریداری کرده‌اند. کشورهایی مانند بلاروس، چین، هند، کره‌ جنوبی و ونزوئلا هم با روسیه برای تولید مشترک واکسن در کشورشان قرارداد بسته‌اند. 

وزارت بهداشت امارات متحده عربی نیز که یکی از کشورهای میزبان مرحله سوم آزمایش‌های بالینی واکسن «اسپوتنیک وی» بود، دوم بهمن ماه، از تأیید این واکسن برای استفاده اضطراری خبر داد.

منتشر نشدن عمومی اطلاعات مربوط به مرحله سوم آزمایش‌های بالینی واکسن «اسپوتنیک وی»، صدور مجوز زودهنگام تولید آن در روسیه و همچنین تأیید نشدنش در سازمان‌های بین‌المللی متولی بهداشت و درمان، نکاتی است که موجب نگرانی کارشناسان از ایمنی و تأثیرگذاری این واکسن شده است.  

اجباری شدن تست کرونا هنگام ورود به ایران و قرنطینه ۱۴ روزه مسافران از اروپا

جدال‌ها بر سر واکسن کووید-۱۹ درحالی ادامه دارد که این بیماری همچنان در ایران قربانی می‌گیرد. بنابر اعلام سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه، ۸۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۶هزار نفر به مبتلایان آن افزوده شده است. 

بنابر آمارهای رسمی جمهوری اسلامی ایران، تعداد کل جان‌باختگان از بیماری کرونا در ایران به ۵۸هزار نفر نزدیک شده و تعداد کل مبتلایان به آن از یک‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر فراتر رفته است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز روز شنبه با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا و آمریکا و خطر ورود ویروس جهش‌یافته به ایران، از تشدید کنترل‌ها در مرزهای زمین، هوایی و آبی خبر داد و گفت: «تا پیش از این تنها مسافران ورودی کشورهای اروپایی باید با تست منفی وارد کشور می شدند از الان مصوب شد همه کسانی که می‌خواهند از هر کشوری حتی کشور همسایه وارد کشور شوند، باید با تست منفی pcr وارد کشور شود.»

او افزود که قرار است از تمام مسافران ورودی دوباره تست گرفته شود و علاوه‌بر این، اگر مسافری از اروپا وارد کشور می‌شود، حتی اگر تست مجددش هم منفی باشد، باید ۱۴ روز در خانه قرنطینه شود.