اتحادیه اروپا متهم شده که در ارتباط با واکسن کرونا همانند ترامپ رفتار کرده است

اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که به منظور کنترل صادرات بخش جنجال‌برانگیز توافق برگزیت در مورد ایرلند شمالی را فعال خواهد کرد

سِر جان بِل، یکی از اعضای تیم تولید واکسن دانشگاه آکسفورد، مکرون را به «مدیریت عرضه» متهم کرده است- JUSTIN TALLIS / AFP

پس از آن که اتحادیه اروپا، ناگزیر تهدید خود مبنی بر جلوگیری از صدور واکسن به ایرلند شمالی -که از نظر این اتحادیه، راه غیرمستقیم صدور آن به بریتانیا است- را پس گرفت، یک سیاستمدار ارشد حزب محافظه‌کار بریتانیا، اتحادیه اروپا را با دونالد ترامپ مقایسه کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که به منظور کنترل صادرات (واکسن به بریتانیا)، بخش جنجال‌برانگیز توافق برگزیت در مورد ایرلند شمالی را فعال خواهد کرد اما پس از اعتراضات شدید دوبلین، بلفاست و لندن، ناچار شد از موضع خود کوتاه بیاید. 

جولین اسمیت، وزیر سابق مسئول ایرلند شمالی، بروکسل را به خاطر تهدیدهای اتحادیه در مورد نادیده گرفتن پروتکل ایرلند شمالی، متهم به انجام «اقدامی تقریبا مشابه ترامپ» کرد. او به برنامه «تو دِی» رادیوی چهار بی‌بی‌سی گفت که اتحادیه اروپا «در سطوح بالا خرابکاری کرده است.»

آقای اسمیت افزود: «سال‌ها صرف وقت شد تا اطمینان حاصل شود (جریان نقل ‌وانتقال) کالا به آزادی انجام خواهد شد و مرزبندی‌های سفت‌وسختی برقرار نخواهند شد. شب گذشته اتحادیه اروپا اعلام شرایط اضطراری کرد بدون آن که هیچ‌یک از موارد در نظر گرفته شده در پروتکل برای تجدیدنظر هر یک از طرفین را رعایت کرده باشد. به نظر من آن‌ها این اقدام را بدون هیچ‌ درکی از موافقت‌نامه «آدینه نیک»، یا حساسیت اوضاع در ایرلند شمالی انجام دادند که تقریبا شبیه به نوع اقدامات ترامپ بود. روابط پیچیده است و ما باید اوقات بسیار بسیار بیشتر، وجوه بسیار بسیار بیشتر و منابع بسیار بسیار بیشتری برای ایجاد مناسباتی درست صرف کنیم. شب گذشته، اتحادیه اروپا در سطوح بالا خرابکاری کرد، اما همه ما باید در جهت حفظ منافع ایرلند شمالی کار کنیم. (ایرلند شمالی) تنها یک درِ پشتی برای ورود کالا به بریتانیا نیست، بلکه منطقه‌ای بسیار حساس است و ما در میان اتحادیه اروپا و بریتانیا، وظیفه داریم نبودِ مرز محکم میان دو ایرلند و نیز ثبات ایرلند شمالی را حفظ کنیم.»

آرلین فاستر، وزیر مسئول ایرلند شمالی، از بوریس جانسون خواسته است با توجه به مناقشات اخیر، پروتکل ایرلند شمالی را تغییر دهد. او تهدیدهای اتحادیه اروپا را «اقدامی سخت خصمانه» توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مناقشات به دنبال تعویق در ارسال واکسن کرونای ساخت شرکت دارویی استرازنکا به اتحادیه اروپا آغاز شد. خانم فاستر اتحادیه اروپا را متهم کرد که آماده است به خاطر «شرم ناشی از ناکارآمدی توزیع واکسن‌هایش» از توافق برگزیت خود تخطی کند. او گفت: «بگذارید کاملا روشن کنم؛ این پروتکل عملی نیست و ما باید آن را تغییر دهیم. در غیر این صورت در ایرلند شمالی با مشکلاتی واقعی روبه‌رو خواهیم شد.»

در این میان، دیگر شخصیت‌های بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را به دلیل ادعای وی مبنی بر این که واکسن «استرازنکا» تولیدی دانشگاه آکسفورد در مورد افراد بالای ۶۵ سال «شبه موثر» است، به باد حمله گرفته‌اند. سِر جان بِل، یکی از اعضای تیم تولید واکسن دانشگاه آکسفورد، مکرون را به «مدیریت عرضه» متهم کرده است.

( منظور ازمدیریت عرضه این است که در شرایطی که عرضه یک کالا به میزان موردنظر نیست، شرکت‌ها یا دولت‌ها تظاهر می‌کنند که آن کالا اصولا تقاضایی ندارد.)

سِر جان اذعان داشت که مطالعات اولیه تنها روی تعداد اندکی از سالمندان متمرکز بوده است که بسیاری از آن‌ها در عمل خود را از موج همه‌گیری دور نگاه داشته بودند. اما او افزود که مطالعات دیگری ثابت کرده است که «سالمندان نیز همانند سایرین به واکسن واکنش نشان می‌دهند.» وی گفت: «شواهد حقیقتا متقاعدکننده‌ای وجود دارد که این واکسنی است که به آن گروه سنی از مردم مصونیت می‌دهد. فکر می‌کنم که این تا حدی مدیریت عرضه از طرف آقای مکرون است.»

سر جان در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهوری فرانسه در راستای نگرانی در مورد کمبود واکسن، درصدد کاهش تقاضا است، گفت: «وقتی او به ‌اندازه کافی واکسن در اختیار ندارد، بهترین کاری که می‌تواند بکند، کاهش تقاضا است.»

© The Independent

بیشتر از جهان