اختلاف ایران و دولت بایدن؛ ظریف می‌گوید چیزی به برجام اضافه نمی‌کنیم

محمد جواد ظریف: «امیدواریم با رفتن دولت تروریست دونالد ترامپ، روابط کشورهای منطقه به حالت عادی بازگردد»

ظریف گفت که امیدهایی که اعضای جدید دولت و وزارت خارجه آمریکا دارند که ایران به تعهدات پیشین خود بازگردد منطقی نیست و هرگز عملی نخواهد شد - Turkish Foreign Minister Press Office / AFP

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در پاسخ به سؤالی در مورد تحریم‌های اعمال شده ایالات متحده علیه ایران گفت: «ایالات متحده معتاد به تحریم شده است و این سیاست آمریکا به ضرر همه دنیا و خود این کشور است.»

محمدجواد ظریف که به ترکیه سفر کرده است، درباره مذاکره برای افزودن موارد دیگر به برجام گفت که توافقنامه پس از مذاکرات طولانی و با تأیید سازمان ملل شکل گرفت و اگر چیزی در این توافقنامه نیست، قطعاً قبلاً توافق شده که در آن نباشد و نمی‌تواند مجدداً برای اضافه‌شدن در برجام، مورد مذاکره قرار گیرد. او تأکید کرد که این توافقنامه در یک چهارچوب بی‌اعتمادی متقابل نوشته شده و در آن سازوکارهایی پیش‌بینی شد که اگر طرفی تعهدات خود را اجرا نکرد، طرف مقابل هم بتواند از اجرای تعهدات خودداری کند.

این در حالی است که روز گذشته، آنتونی بلینکن، یک روز پس از آنکه به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا تأیید شد، گفت: «اگر ایران پایبندی به تعهدات هسته‌ای را از سر گیرد، آمریکا نیز به برجام بازمی‌گردد.» او همچنین گفته که توافقی جامع‌تر با ایران نیاز هست که موضوعات منطقه‌ای و تسلیحاتی را نیز دربربگیرد. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرد که امیدهایی که اعضای جدید دولت و وزارت خارجه آمریکا دارند که ایران به تعهدات پیشین خود بازگردد منطقی نیست و هرگز عملی نخواهد شد. وی افزود منطقی آن است که کسی که از توافق خارج شده به آن بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت که «ما از برجام حمایت کردیم و در مراحل اولیه هم کمک‌هایی انجام دادیم. امیدواریم دولت بایدن به برجام بازگردد و بدین ترتیب تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو کند.»

ظریف در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه تحریم آمریکا علیه ترکیه که به دلیل خرید موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه صورت گرفت، از طرف ایران محکوم شده، گفت که آمریکا حتی شرکت‌های ترکیه‌ای را که با ایران دادوستد داشتند، تحریم کرد.

پیش‌تر، ایالات متحده بر اساس قانون مجازات خریداران جنگ‌افزار از کرملین، ترکیه را بابت خرید سامانه ضدموشکی اس -۴۰۰ روسیه، مورد تحریم‌هایی قرار داده است، زیرا این سامانه پیشرفته را تهدیدی برای امنیت ائتلاف ناتو می‌داند. ایالات متحده تأکید کرده است که خرید سامانه اس‌-۴۰۰، با تعهدات متحدان ناتو ناسازگاری بنیادی دارد.