«بایدن باید پیش از بازگشت به برجام نظر اروپا را هم بپرسد»

وندی شرمن: تحریم‌ها نه ایران را به میز مذاکره برگرداند و نه رفتارهای نادرست ایران را در خاورمیانه متوقف کرد

وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما و مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای ایران - KAZUHIRO NOGI / AFP

بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، و تیمش احتمالا باید ابتدا گفتگو با متحدان اروپایی آمریکا از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا، و سپس با روسیه و چین را شروع کنند تا بهترین راه بازگشت به برجام پیدا شود.

وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای ایران در گفتگو با پابلیک رادیو اینترنشنال آمریکا در خصوص وعده بایدن برای بازگشت به برجام، ضمن بیان این مطلب افزود: «ما در سال ۲۰۱۶ نیستیم، بلکه ما در سال ۲۰۲۰ هستیم و تقریباً به سال ۲۰۲۱ نزدیک شده‌ایم. زمان گذشته و شرایط تغییر کرده‌است. و حتی اگر این توافق توسط متحدان اروپایی ما و روسیه و چین حفظ شده باشد، من می‌گویم که تا حدی در یک سال گذشته شروع به از بین رفتن کرده است.»

شرمن ادامه داد: «و اگرچه ایران گفته است که گام‌های برگشت‌پذیری برداشته، ما در همان جایگاه قبل نیستیم. بنابراین کار دشواری خواهد بود و من فکر می‌کنم که بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور منتخب و تیمش ابتدا گفتگو با متحدان اروپایی ما، با فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا، و سپس با روسیه و چین را شروع می‌کنند تا بهترین راه پیشبرد این اقدام چیست.»

مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران گفت: «چیزی که من درباره مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌دانم این است که آنها بسیار سخت هستند. آنها قبل از پای میز مذاکره با دولت جدید، سعی می‌کنند تا حد ممکن کارت‌های بیشتری را روی میز بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره طرف آمریکایی اظهارداشت: «شما هم سعی می‌کنید تا حد امکان اهرم فشار ایجاد کنید. بنابراین، من مطمئن هستم که رئیس جمهور منتخب تیم بسیار توانمند و شایسته‌ای برای بررسی این موضوع خواهد داشت. و یکی از مواردی که قطعا متفاوت از دولت ترامپ خواهد بود این است که ما در واقع دیپلمات‌هایی در وزارت امور خارجه خواهیم داشت. جایگاه‌هایی در پنتاگون که خالی مانده، با افراد شایسته پر خواهد شد و این به تیم توانایی لازم برای انجام این کار بسیار دشوار را می‌دهد.»

شرمن گفت: «در واقع این نکته اینجاست که دولت ترامپ تلاش می‌کند هر کاری که بتواند برای دشوارتر شدن کار مذاکره رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور منتخب انجام دهد. اما بسیاری از این تحریم‌ها واقعا شبیه تحریم‌هایی هستند که قبلا وجود داشته‌اند و تنها نام‌های جدیدی روی آنها گذاشته شده است.»

او افزود: «فکر می‌کنم تحریم‌های اصلی تغییر اساسی نخواهند کرد. تحریم‌ها نه ایران را به میز مذاکره برگردانده و نه رفتارهای نادرست ایران را در خاورمیانه متوقف کرده است.»

مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با تاکید بر اینکه دولت بایدن-هریس مجبور است که به بررسی وضعیت ما بپردازد، اظهارداشت: «رئیس‌جمهور منتخب گفته است که می‌خواهد دوباره وارد مذاکرات شود و ساختار بهتری را ایجاد کند. بنابراین این یک معمای بسیار پیچیده خواهد بود. اما چیزی از نظر من متفاوت خواهد بود این است که رئیس جمهور منتخب تیم بسیار توانمند و شایسته‌ای را جمع می‌کند. تیم‌های انتقالی که معرفی شدند متشکل از ۵۰۰ متخصص توانمند است که کارشان را بلدند.»

بر اساس برآورد رسانه‌های آمریکا، جو بایدن، نامزد دموکرات و رقیب دونالد ترامپ، ۲۷۹ رای الکترال به  دست آورده و احتمالا رئیس‌جمهور آینده خواهد شد. این درحالی است که دونالد ترامپ روند قضایی رسیدگی به «تخلف در جریان رای‌گیری» را آغاز کرده‌است.

بیشتر از