ایران می‌گوید برای بازگشت به برجام گام نخست را بایدن بردارد

علی ربیعی، سخنگوی دولت می‌گوید برای بازگشت به برجام «آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت»

سمت راست: علی ربیعی، سخنگوی دولت- تصویر از احسان نادری‌پور/ایرنا

سمت چپ: مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد Spencer Platt/Getty Images/AFP

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند فعلا برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارند و منتظرند تا رییس جمهوری جدید آن کشور گام اول را در راستای لغو تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته‌ای بردارد.

مجید تخت‌روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی‌نیوز اعلام کرد که ایران برنامه‌ای برای مذاکره با دولت بایدن ندارد و منتظر است تا رییس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا برای لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام، نخستین گام را بردارد.  

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه، در نشست خبری خود گفت: «در حال حاضر هیچ گفت‌وگو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشتیم و همچنان منتظر مواضع رسمی دولت آمریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم‌های غیرقانونی که جزو جدایی‌ناپذیر از این تعهدات است، هستیم.»

ربیعی هرگونه پیشرفت در این رابطه را بسته به «گام‌های عملی آمریکا» در بازگشت به تعهدات خود در برجام دانست و افزود: «البته آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه‌تنها برای آمریکا، بلکه برای اعضای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان بسیار محدود است.»

تخت‌روانچی در نخستین گفت‌وگوی خود با رسانه‌های آمریکایی پس از روی کار آمدن جو بایدن، اعلام کرد که ایران هنوز با دولت جدید ایالات متحده آمریکا «هیچ‌گونه گفت‌وگویی نداشته است». او در پاسخ به سؤالی درمورد برنامه احتمالی ایران برای گفت‌وگوی مستقیم با واشینگتن یا ارتباط غیرمستقیم ازطریق یک میانجی مانند دولت سوئیس، گفت که در این زمینه «ما قصد نداریم کاری را شروع کنیم». 

از آن‌جایی که آمریکا و ایران هیچ‌گونه ارتباط دیپلماتیک رسمی و سفارتخانه در کشور مقابل ندارند، درحال حاضر هرگونه ارتباط رسمی میان دو کشور از طریق وزارت خارجه سوئیس انجام می‌شود و به همین دلیل می‌توان سوئیس را به‌عنوان یک میانجی احتمالی بین دو کشور در نظر گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر ایران در سازمان ملل با تکرار سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، تأکید کرد تا زمانی که آمریکا به توافق برجام بازنگردد، برای نشان دادن حسن نیت یا برداشتن گامی به‌منظور اعتمادسازی از خود آمادگی نشان نخواهد داد. او گفت: «موضوع بستگی به آمریکا دارد و این‌که  تصمیم بگیرد چه اقداماتی را انجام دهد. ما عجله نداریم.»

مجید تخت‌روانچی با اشاره به وعده‌های پیشین بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای، گفت ایران منتظر است تا ببیند رییس جمهوری جدید آمریکا در اجرای آن‌ها چگونه عمل می‌کند. او تأکید کرد که اگر آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، تهران آماده است تا بار دیگر به تعهدات خود در توافق بازگردد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تکرار حرف دیگر مقام‌های این کشور، گفت: «توپ در زمین آمریکاست»

هرچند که ایران اقدام نخست برای گفت‌وگو درمورد برجام را برعهده واشینگتن می‌داند، اعضای تیم امنیت ملی بایدن هم گفته‌اند كه «راه درازی در این زمینه در پیش است» و دولت جدید قصد تصمیم‌گیری سریع برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای را ندارد.

تخت‌روانچی همچنین گفت: «کلام کافی نیست. ما باید اقدام عملی دولت آمریکا را ببینیم.»

سفیر ایران در سازمان ملل درمورد امکان تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا همچنین گفت که ایران از این موضوع درمورد «زندانی‌های ایرانی و آمریکایی در کشور مقابل و همچنین زندانی‌های ایرانی که در کشورهای دیگر در انتظار استرداد به ایالات متحده آمریکا به‌سر می‌برند» استقبال می‌کند.

تخت‌روانچی همچنین با تکرار وعده ایران برای انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سال گذشته، گفت: «رییس جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ با ترور ژنرال سلیمانی بازی بسیار خطرناکی را آغاز کرد و ما گفتیم که این کار بدون مجازات نخواهد ماند. موضع ما همین است.»