چین گذرنامه‌های بریتانیایی شهروندان هنگ‌کنگ را به‌رسمیت نمی‌شناسد

هنگ‌کنگی‌های دارای گذرنامه «شهروندان بریتانیایی مقیم خارج» می‌توانند تابعیت کامل بریتانیا را بگیرند

اعلامیه جدید چین تازه‌ترین اقدام از مجموعه اقدام‌های آن کشور برای تشدید نظارتش بر هنگ‌کنگ است- Anthony WALLACE / AFP

دولت چین اعلام کرد که از روز یکشنبه (۳۱ ژانویه) گذرنامه «شهروندان بریتانیایی مقیم خارج از کشور» (BNO) را برای ساکنان هنگ‌‌کنگ به‌رسمیت نخواهد شناخت. این تصمیم به‌دنبال پیشنهاد دولت بریتانیا اتخاذ شده است که پیش‌تر اعلام کرده بود دارندگان این نوع گذرنامه، می‌توانند از آن به‌عنوان مقدمه‌ای برای اخذ تابعیت کامل بریتانیا استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلامیه اخیر پکن تازه‌ترین اقدام از مجموعه اقدام‌های چین، ازجمله تصویب قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ در ماه ژوئن سال گذشته، است که نظارت آن کشور را بر این مستعمره سابق بریتانیا شدیدتر می‌کند. بریتانیا در سال ۱۹۹۷ هنگ‌کنگ را به چین بازگرداند، اما با این پیش‌شرط که خودمختاری آن حفظ شود.

دولت بریتانیا در واکنش به سرکوب جنبش هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ، به سه میلیون هنگ‌کنگی دارنده گذرنامه «شهروندان بریتانیایی مقیم خارج از کشور» این امکان را داد که در صورت ترک آن شهر برای سکونت در بریتانیا، ظرف مدت شش سال، تابعیت کامل بریتانیا را بدهد.

بریتانیا روز جمعه اعلام کرد انتظار دارد حدود ۳۰۰هزار نفر از اتباع هنگ کنگ، از این امکان که از روز یکشنبه اعمال خواهد شد، استفاده کنند.

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها 

© The Independent

بیشتر از جهان