نوجوان سنگاپوری به اتهام تلاش برای تکرار حملات کرایست چرچ بازداشت شد

این نوجوان دبیرستانی «برنتون تارانت» را یک قدیس می‌داند

بیش از ۵۰ نفر در حمله تروریستی سال ۲۰۱۹ «برنتون تارانت» به مسجد النور کرایست چرچ کشته شدند- SANKA VIDANAGAMA / AFP

مقامات سنگاپور یک نوجوان را  به اتهام طرح «نقشه‌ای دقیق» برای حمله به مسلمانان دو مسجد این کشور، در دومین سالگرد حملات «کرایست چرچ» نیوزلند، بازداشت کرده‌اند.

این نوجوان دبیرستانی از دسامبر ۲۰۲۰ و با استناد به «آی‌اس‌‌ا‌ِی»، قانون امنیت داخلی (یک قانون دستگیری پیشگیرانه) در بازداشت بوده است. به گفته مقامات وزارت کشور سنگاپور، «این جوان هندی‌تبار که مسیحی پروتستان است، نخستین فردی است که با الهام از ایدئولوژی راست‌گرایان افراطی بازداشت شده است.»

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «او (متهم)، جوانترین فردی است که در چارچوب قانون امنیت داخلی به اتهام فعالیت‌های مرتبط با تروریسم بازداشت شده است. نفرت از اسلام و شیفتگی به خشونت، وی را به سمت افراطی‌گری سوق داده است.»

دولت سنگاپور مدعی است که این جوان، ویدئوی زنده حملات تروریستی ۱۵ مارس به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزلند را تماشا کرده و بیانیه «برنتون تارانت»، عامل این حملات، را خوانده است. وی «ویدئوهای تبلیغاتی داعش را تماشا کرده و به غلط به این نتیجه رسیده که داعش نماینده اسلام است و اسلام از مومنان می‌خواهد کافران (غیرمسلمانان) را به قتل برسانند.»

دولت تاکید کرده که روشن است این فرد در طرح حملات و تدارکات آن «تحت تاثیر اقدامات و بیانیه تارانت» بوده است. در این بیانیه از این موضوع که « متهم، دو مسجد السیافه و یوسف اسحاق را به خاطر نزدیکی آن‌ها به خانه‌اش هدف گرفته و برای تدارک حمله به آنجا، در فضای مجازی درباره این دو مسجد تحقیق کرده است»، پرده برداشته شده است.

این متهم جوان همچنین به تقلید از تارانت، «قصد داشته در فاصله دو حمله، با خودرو بین این دو مسجد تردد کند و به این منظور درصدد تهیه یک اتومبیل بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوان ۱۶ ساله مورد اشاره، «از اینترنت یک جلیقه تاکتیکی (جلیقه‌های محافظ نظامی) خریده و قصد داشته است آن را با نمادهای راست‌گرایان افراطی تزیین کند و همانند تارانت آن را به‌گونه‌ای تغییر دهد که بتواند تلفن همراه خود را برای پخش زنده حملات، روی آن تعبیه کند.»

دولت سنگاپور اعلام کرده است که متهم پیش از انتخاب یک چاقوی بلند (قمه) برای حمله، استفاده از سلاح‌های دیگری را هم مدنظر قرار داده است: «نقشه اولیه او استفاده از سلاح گرم شبیه به سلاحی بوده که تارانت استفاده کرده است. او موفق شده تا با فروشنده بالقوه این نوع سلاح، از طریق یک فضای گفت‌وگوی مجازی خصوصی، ارتباط بگیرد اما بعد، با مشکوک شدن به جعلی بودن، خرید را دنبال نکرده است.»

این نوجوان همچنین ساختن یک بمب «تری‌اَسِتون‌تری پراوکسید (تی‌اِی‌تی‌پی) و آتش زدن مساجد با بنزین همانند تارانت را، در نظر داشته» اما در نهایت هر دو طرح را به خاطر حفاظت شخصی و مشکلات لجستیکی کنار گذاشته است. او در تدارک حمله با چاقو، «ویدئوهای موجود در یوتیوب را تماشا و اطمینان حاصل کرده است که می‌تواند شاهرگ گردن قربانیان خود را با ضربات متعدد به گردن و سینه‌ آن‌ها پاره کند.»

مقامات دولت می‌گویند که این جوان در هنگام بازداشت، نوع چاقوی خود را انتخاب کرده اما هنوز آن را نخریده بوده است. او همچنین قصد داشته تا جزوه‌هایی را، که باز هم به تقلید از ضارب نیوزلند آماده کرده بود، پیش از حمله توزیع کند. او در یکی از آن ها از تارانت به عنوان  یک «قدیس» نام برده است.

به گفته کارآگاهان، «طرح دقیق و تدارکات مربوط به آن تایید می‌کند که این جوان مصمم بوده است تا نقشه حمله‌ خود را عملی کند.» مقامات دولت می‌گویند که این جوان، در جریان تحقیقات اعتراف کرده که «دو نتیجه از اقدامات خود را پیش‌بینی کرده است: یا پیش از انجام حمله بازداشت می‌شود یا نقشه‌اش را عملی می‌کند و به دست پلیس کشته می‌شود.»

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که این جوان «به تنهایی» عمل کرده و برای شرکت دادن اشخاص دیگر در نقشه‌های خود، تلاشی نکرده است. در بیانیه دولت آمده که «خانواده و دوستان وی از نقشه‌های او و عمق نفرتش از اسلام،  بی‌اطلاع بوده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان