عامل کشتار کرایست‌چرچ؛ نخستین محکوم به حبس ابد در نیوزیلند

برنتون هریسون تارنت، ۵۱ نفر را در دو مسجد به قتل رساند

قاضی کامرون مندر گفت جنایات تارنت چنان خبیثانه است که حبس ابد هم آن را جبران نمی کند-JOHN KIRK-ANDERSON / POOL / AFP

مرد نژادپرستی که ۵۱ نفر را در دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند به قتل رسانده بود به حبس ابد بدون امکان بخشودگی محکوم شده است. این نخستین باری است که چنین حکمی در نیوزیلند صادر می شود.

برنتون هریسون تارنت در جریان دادرسی پرونده در کرایست چرچ به ارتکاب قتل، قصد قتل و تروریسم در حملات به دو مسجد که به از میان رفتن جان ۵۱ نفر منجر شد، اعتراف کرد.

در آخرین روز این دادرسی چهار روزه که در آن ۹۰ نفر از بازماندگان و اقوام قربانیان از درد و رنجشان پس از حملات مارس ۲۰۱۹ گفتند ، به تارنت فرصت داده شد حرف‌های خود را بزند.

قاتل پیشتر تیم وکلای خود را اخراج کرده بود، اما دادگاه عالی کرایست‌چرچ یک وکیل حاضر در دادگاه را برای دفاع از او تعیین کرد.

تارنت خطاب به قاضی مَندِر گفت در جریان صدور حکم مایل به صحبت نیست.

قاضی کامرون مندر گفت جنایات تارنت چنان خبیثانه است که حبس ابد هم آن را جبران نمی کند. او گفت این جنایات موجب سوک و دردی عمیق شده که عامل آن یک ایدئولوژی منحرف و بدخیم است.

او افزود: «کار شماغیرانسانی بوده. شما به قصد یک کودک سه ساله را که به پای پدرش چسبیده بود کشتید.»

#به روز. برنتون تارنت عامل حملات مسلحانه مسجد نیوزیلند که به قتل ۵۱ عبادت کننده انجامید به حبس ابد بدون امکان بخشودگی محکوم شده است. قاضی او را موجودی «خبیث» و «فاقد خوی انسانی» نامید.

آژانس خبری فرانسه (@آ اف پ)

۲۷ اوت ۲۰۲۰

زیر نگاه بازماندگان و مجروحین واقعه، برنتون تارنت از محل دادگاه به پست میله های زندان که در آن خواهد مرد منتقل شد. او در شدیدترین حملات تروریست در تاریخ نیوزیلند  ۵۱ نفر را در دو مسجد به قتل رساند. 

-یامیش السیندور (@یامیش)

۲۷ اوت ۲۰۲۰

حملات مارس ۲۰۱۹ علیه عبادت کنندگان در مساجد النور و لینوود، نیوزیلند را تکان داد و موجب وضع قانونی شد که خرید و فروش سلاح های مرگبار نیمه اتوماتیک را منع می کند. این اقدام همچنین پس از آن که قاتل حملات خود را بصورت زنده از کانال فیسبوک پخش کرد پروتوکل استفاده از شبکه های اجتماعی را تغییر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از بازماندگان و اقوام قربانیان که در جلسه دادگاه سخن گفتند خواستار اعمال اشد مجازات برای متهم شدند که در نیوزیلند حبس ابد بدون امکان بخشودگی است.

تارنت که اهل استرالیاست در جریان صدور حکم هیچگونه واکنشی از خود نشان نداد. او به اظهارات کسانی که در دادگاه سخن گفتند گوش داد و گاه سرش را اندکی به عنوان تایید تکان داد  و گاه به لطیفه هایی که علیه او گفته می شد، لبخند می زد.

قاضی خاطرنشان کرد که تارنت اخیرا به کسانی که رفتار او را ارزیابی می‌کرده‌اند گفته که اکنون فلسفه افراط گرایانه‌اش را رد و حملاتش را «شنیع و غیرمنطقی» تلقی می کند.

اما قاضی در ادامه گفت واقعی بودن این تغییر عقیده جای سئوال دارد و تارنت همچنان نسبت به قربانیانش بی تفاوت بوده و تاسفی از آنچه کرده نشان نمی‌دهد.

تارنت در ماه مارس با عوض کردن دفاعیه‌اش که در آن خود را بیگناه خوانده بود، به قتل ۵۱ نفر، سوءقصد به جان ۴۰ نفر و یک مورد تروریسم اعتراف کرد. 

دادستان دادگاه گفت تارنت در طرح دقیق نقشه حملاتش یک پهپاد را به منظور مطالعه نقشه و معماری مسجد النور بر فراز آن پرواز داده بوده است. او (در روز حمله) با شش تفنگ از جمله دو سلاح «ای آر۱۵» به محل آمد.

مارک ظریفه دادستان دادگاه گفت: هدف تارنت قتل هرچه بیشتر مردم بوده است.

او افزود: «اقدامات متهم زخمی دردناک در تاریخ نیوزیلند است.»

تارنت در جریان دادرسی بسیار لاغرتر از هنگام بازداشتش به‌‌نظر می رسید و آن پی‌پروایی را که در جریان حضور در نخستین دادگاه یک روز پس از حمله با علامت دست نژادپرستان سفیدپوست از خود نشان داد، از دست داده بود.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان