وظیفه‌‌ای در قبال برجام نداریم

رییس‌ مجلس می گوید تا رفع کامل تحریم، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهد

رییس مجلس شورای اسلامی در بازدید از مجتمع غنی‌سازی فردو گفت که «ما هیچ وظیفه‌ای نداریم که وقتی آن‌ها (به برجام) پایبند نیستند، ما باشیم - تسنیم

یک روز پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا بازگشت کشورش به برجام را منوط به اجرای کامل تعهدات ایران کرد، محمد باقر قالیباف گفت که ایران وظیفه‌ای در قبال برجام ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بازدید از مجتمع غنی‌سازی فردو گفت که «ما هیچ وظیفه‌ای نداریم که وقتی آن‌ها (به برجام) پایبند نیستند، ما باشیم.»

او فرایند بازگشت به برجام را هم نه منوط به تصمیم دولت که تنها زمانی امکان‌پذیر دانست که برای مجلس محرز شود که طرف مقابل همه تحریم‌ها را رفع کرده است:  «هر وقت آن‌ها به تعهداتشان عمل کردند یعنی رفع تمام تحریم‌ها و مشکلات بانکی و نفتی و تجاری ما برداشته شد با گزارش به مجلس دوباره بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ به تعهدات خودمان می‌توانیم برگردیم با این تصمیم دشمنان ما باور کنند که ما مصمم بر اجرای این قانون هستیم تا رفع کامل تحریم را شاهد باشیم.»

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در نخستین کنفرانس خبری خود در مورد برجام و تنش کشورش با ایران گفت که بازگشت به برجام زمانبر خواهد بود و این ایران است که باید گام‌های ابتدایی را بردارد. او گفت: « ایران در ابعاد مختلف تعهداتش (در مورد برجام) را انجام نمی‌دهد. اگر بخواهند به تعهداتشان بازگردند، زمان‌بر خواهد بود. ارزیابی اقدامات ایران برای بازگشت به تعهداتشان برای ما هم زمان‌بر است. دست‌کم هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.»

روز گذشته مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل با انتشار مطلبی در روزنامه نیویورک‌تایمز صبر ایران برای بازگشت آمریکا به برجام را اندک اعلام کرد و نوشت: «پنجره درحال بسته شدن است. اگر دولت جدید آمریکا به تعهداتش عمل نکند و تحریم‌ها در زمان کوتاهی لغو نشوند، احتمال تعامل برجامی از بین می‌رود.»

در سوی دیگر ایران تلاش می کند با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود، فشار به دولت آمریکا برای بازگشت سریعتر به برجام را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح امروز محمدباقر قالیباف اعلام کرد که در یک‌ماه گذشته ایران توانسته ۱۷ کیلیوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کند که از این لحاظ از برنامه زمانبندی مصوبه مجلس شورای سالامی نیز جلوتر است.

مجلس شورای اسلامی آذرماه امسال قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت موظف شده است سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کند. همچنین دوره زمانی کوتاهی برای رفع تحریم‌های بانکی و نفتی در نظر گرفته شده است و اگر این موضوع تا ابتدای اسفند عملی نشود ایران نظارت‌های اژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای خود را کاهش می‌دهد و بازرسی‌های مربوط به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود.