بلینکن: برجامی «بلندمدت‌تر و قوی‌تر» می‌خواهیم

وزیر خارجه پیشنهادی بایدن گفت آمریکا حاضر است به برجام بازگردد و سپس آن ‌را گسترش دهد

آنتونی بلینکن در جلسه رای اعتماد سنای آمریکا در روز سه شنبه - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ای که از سوی جو بایدن به کنگره آمریکا معرفی شده است، گفت آمریکا در همکاری با متحدین خود به دنبال رسیدن به «توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر» خواهد بود. 

آقای بلینکن گفت چنین توافق وسیعی شامل مساله تسلیحات هسته‌ای و در ضمن سایر نگرانی‌ها همچون ظرفیت موشکی و ثبات منطقه خواهد بود.

این در حالی است که برجام تنها محدود به مساله هسته‌ای بود و موضع جمهوری اسلامی همیشه این بوده که حاضر به مذاکره بر سر سایر مسائل بخصوص برنامه موشکی ایران نیست. 

آقای بلینکن با انتقاد از دولت ترامپ برای خروج از برجام گفت اقدامات این دولت باعث شده به «نقطه بحران» در روابط ایران و آمریکا رسیده باشیم که نتیجه آن نقض تعهدات برجامی ایران همچون افزایش غنی‌سازی اورانیوم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزینه پیشنهادی آقای بایدن برای وزارت خارجه این سخنان را در جلسه بررسی رای اعتماد سنا بیان کرد.

آقای بلینکن در توضیح رویکرد خود گفت: «اگر ایران به برجام عمل کند، ما هم چنین خواهیم کرد.» او گفت رویکرد دولت جدید این خواهد بود که به برجام بازگردد و از آن به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی وسیع‌تر استفاده کند. او در ضمن افزود: «فعلا با چنین چیزی خیلی فاصله داریم.»

سنای آمریکا روز سه‌شنبه بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی کابینه بایدن را آغاز کرد.

یک روز پیش از آن که جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده سوگند یاد کند، پنج تن از گزینه‌های بایدن را برای تصدی سمت‌های کابینه او آغاز کرد. هم‌زمان، مجلس سنا باید به‌زودی طرح مصوب مجلس نمایندگان را برای استیضاح دونالد ترامپ آغاز کند.

پنج گزینه کلیدی برای کابینه آقای بایدن که روز سه‌شنبه در مجلس سنا به پرسش‌های سناتورهای موافق و مخالف پاسخ می‌دهند عبارتند از جَنِت یِلِن برای وزارت خزانه‌داری، آنتونی بلنکن برای وزارت خارجه، لوید آستین برای وزارت دفاع، الخاندرو مویارکاس برای وزارت امنیت داخلی و آوریل هینز به عنوان مدیر امنیت ملی.

جلسه استماعیه سنا در آخرین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر‌گزار می‌شود.

در این جلسه همچنین آوریل هینز، گزینه آقای بایدن برای مدیریت امنیت ملی گفت که رئیس جمهوری آینده آمریکا گفته  اگر ایران تعهدات هسته ای خود را از سر بگیرد، اما «به نظر من  راه درازی  در پیش است.

خانم هینز افزود که در جریان مذاکرات احتمالی با ایران، «باید برنامه موشک‌های بالیستیک و نیز فعالیت‌های ویرانگرانه ایران در منطقه را هم در نظر داشت.»