واکسن کوبایی در ایران تزریق می‌شود یا نمی‌شود؟

وزیر بهداشت ایران گفت خامنه‌ای «منعی برای واکسن خارجی نگذاشته‌ است»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران- ATTA KENARE / AFP

وزیر بهداشت ایران می‌گوید واکسن کوبایی کرونا نداریم، بلکه واکسنی به نام «انیستیتو پاستور» داریم که دانش فنی آن از کوبا به ایران منتقل شده است. 

به گفته سعید نمکی، واکسن انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی از کشور کوبا تهیه شده‌ است که پیش‌تر هم ایران تجربه مشابه آن را در بیش ۲۰ سال گذشته در واکسن هپاتیت بی (B)  داشته‌است و امروز نیز با واکسن کووید-۱۹ این انتقال دانش فنی صورت می‌گیرد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت که این وزارتخانه برای واکسیناسیون گروه‌های پرخطر برنامه‌هایی داشته‌است و رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز  منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تایید قبل از تولید واکسن داخلی، نداشته ‌است. سعید نمکی اضافه کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوی اسلامی، فقط درباره برخی از کشورهای هدف توصیه‌هایی داشته است که آن موارد نیز از قبل مورد توجه بوده است. 

وزیر بهداشت ایران با بیان این که رهبر جمهوری اسلامی ایران «هرگز توصیه‌ای مبنی بر عدم واکسیناسیون گروه‌های پرخطر با واکسن وارداتی قبل از تولید واکسن داخل نداشتند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز جمعه ۱۹ دی‌ماه، گفت که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور دستور داده که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است.

او همچنین گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند.

روز گذشته نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از آغاز واکسیناسیون کرونا تا پایان بهمن ماه خبر داد، ولی توضیحی در مورد منابع واردات واکسن مطرح نکرد. 

روزنامه همشهری روز یکشنبه در گزارشی از قول مينو محرز، عضو ستاد ملي مقابله با كرونا، نقل کرده‌است که  احتمال واردات واكسن سوئدی بیشتر شده‌است. پيام طبرسی، عضو كميتــه علمی تحقيقات واكســن ايرانی كرونا، نیز گفته‌است كه احتماال دارد نخستين محموله از چين وارد شود. این روزنامه همچنین از قول رئيس اتاق فكر ستاد مقابله با كرونای تهران نوشته است که واردات از كوواكس و دسترسی به واكسن كوبايی را بعيد مي‌داند. مشاور رسانه‌ای  رئيس سازمان نظام پزشــكی هم گفته‌است که  احتماال ورود واكسن ســوئدی بیشتر از سایر گزینه ها مطرح است، اما از انســتيتوی سرُم‌ســازی هند خريده خواهد شد.  

از ۱۹ دی ماه که خبر ممنوعيت واردات واكسن‌های انگليسی و آمريكايی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، بحث در مورد آن که واردات واکسن از کدام کشورها به ایران انجام خواهد شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مردم در ایران واکسینه شوند، نیز آغاز شد. کشورهای چين، روســيه، هند، كوبا و سوئد، جزو گزینه‌های مورد بحث بودند. در عین حال، پيگيری اختصاص سهميه از سوی كوواكس هم مطرح بود. گزینه تولید یا خرید واکسن از کوبا هم در رسانه‌ها عنوان شد، در حالی که بسیاری در مورد تاییدیه بهداشتی آن از سوی سازمان جهانی بهداشت تردید داشتند.