درگیری بایدن با کرونا، بازنگری روابط با روسیه را به تعویق انداخت

معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه ۵ فوریه منقضی خواهد شد

از زمان مراسم تحلیف در روز چهارشنبه، آقای بایدن ۱۰ فرمان اجرایی صادر کرده است- REUTERS/Jonathan Ernst

جو بایدن قرار است پیشنهادی را از جانب روسیه بپذیرد تا معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای را که بین دو این کشور به عنوان دشمنان سابق بعد از جنگ سرد امضا شد و به سرعت در حال انقضا است، ۵ سال دیگر تمدید کنند، چرا که هر دو کشور به دنبال‌ کشف فرصت‌هایی تازه برای آینده هستند.

رئیس جمهوری جدید ایالات متحده هم‌اینک نیز کارگروه خود را روی بسیاری از اولویت‌های دیگر متمرکز کرده است که مهم‌ترین آن‌ها کنترل شیوع سریع ویروس کرونا، توافق بر سر تمهیدات اقتصادی کمکی، و ازسرگیری روابط با متحدان امریکا در سراسر جهان است که در دوران حکومت مخرب دونالد ترامپ آسیب دیده بود.

از زمان مراسم تحلیف در روز چهارشنبه، آقای بایدن دوباره به معاهده تغییرات اقلیمی پاریس پیوسته است، دستور رئیس جمهور سابق مبنی بر ممنوعیت مسافرت مسلمانان به این کشور را لغو کرده است، و دستور توقف ساخت دیوار مرزی آقای ترامپ بین ایالات متحده و مکزیک را صادر کرده است.

اما به کنترل درآوردن کووید-۱۹ آشکارا مهم‌ترین نگرانی دولت جدید است. این بیماری تاکنون جان بیش از ۴۰۶ هزار امریکایی را گرفته است و به همین دلیل آقای بایدن ۱۰ فرمان اجرایی صادر کرده است که بخشی از برنامه‌ای است که او «اقدامات دوران جنگ» نامیده و تعهد داده است «زمین و آسمان» را به هم آورد تا مردم را واکسینه کند.

تمام این امور باعث شده است که آقای بایدن با تمدید معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای که قرار بود ۵ فوریه منقضی شود، رسیدگی به روابط با کرملین ولادیمیر پوتین را به تعویق اندازد.

معاهده مذکور به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد و تسلیحات هسته‌ای واشنگتن و مسکو را به ۱۵۵۰ فقره برای هر یک محدود کرده است و آنها را مجبور می‌کند که اماکن ساخت تسلیحات خود را به روی بازرسان باز کنند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده بنا دارد معاهده جدید کاهش تسلیحات هسته‌ای را همان طور که این معاهده مجاز می‌داند، برای ۵ سال دیگر تمدید کند. رئیس جمهوری همواره آشکارا اظهار داشته است که معاهده جدید کاهش تسلیحات هسته‌ای به نفع امنیت ملی ایالات متحده است. این تمدید در حال حاضر ارزش و تاثیر بیشتری نیز دارد، چرا که رابطه با روسیه به نهایت خصومت‌ورزی رسیده است. معاهده جدید کاهش تسلیحات هسته‌ای تنها معاهده‌ای است که در حال حاضر نیروی هسته‌ای روسیه را محدود می‌کند و لنگرگاهی برای رسیدن به ثبات در روابط بین دو کشور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، خانم ساکی اظهار داشت که رئیسش از ایستادن در برابر همتای روسی خود نمی‌هراسد و افزود که دولت او از مجامع اطلاعاتی ایالات متحده خواسته است تا درباره نقش مسکو در حمله سایبری سولارویندز، دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده، مسموم کردن الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین، و ادعای جایزه تعیین کردن برای سر سربازان امریکایی در افغانستان تحقیق کند و ارزیابی خود را ارائه دهد.

رئيس جمهوری ترامپ در سوی مقابل، همواره بی‌میل به انتقاد از آقای پوتین بود و به شدت این ادعاها را رد می‌کرد که ستاد انتخاباتی او با ماموران روسی توطئه کرده‌اند تا پیروزی او در برابر هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ تضمین شود؛ امری که موضوع تحقیقات طولانی رابرت مولر، بازرس ویژه اف‌بی‌آی، قرار گرفت.

آقای ترامپ در نشست هلسینکی در فنلاند در ژوئیه ۲۰۱۸، پس از ملاقات‌های خصوصی با پوتین، کنار افسر سابق کاگ‌ب حاضر شد و با پذیرش علنی انکار آقای پوتین در دخالت در انتخابات، به جای دن کوتس، دبیر ملی اطلاعات خود، طرف او را گرفت.

دولت ترامپ بنا داشت معاهده‌ای جدید را با روسیه امضا کند تا جلو رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای بیشتر گرفته شود، ولی از آنجا که رئیس جمهوری نتوانست برنده دور دوم انتخابات شود و در اواخر دوران حکومتش درگیر بیماری عالم‌گیر جاری و شکایت به نتایج صندوق‌های انتخابات و شکست خود در ماه نوامبر بود، وقت کافی برای پیگیری این کار پیدا نکرد.

درک جانسون، مدیرعامل سازمان «صفر جهانی» که گروهی با هدف کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای است، با صدور بیانیه‌ای گفت: «پیشنهاد رئيس جمهوری بایدن نشانه‌ای خوشایند از بازگشت به دیپلماسی جدی است که مسیری ایمن و آینده‌ای امن‌تر را برای همه به ارمغان خواهد آورد. این برای همه خبر خوبی است، مگر آن که پیمانکار وزارت دفاع باشید.»

اما بردلی بومن، دبیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، کمتر نسبت به این خبر خوش‌بین است و به پولیتیکو گفت که تمدید این معاهده ممکن است اقدامی کوته‌بینانه باشد.

او گفت: «تقلید صرف کابینه بایدن در تمدید این معاهده برای ۵ سال دیگر، ممکن است اهرم فشار امریکا علیه مسکو و پکن را به مخاطره اندازد. چنین اقدامی برای امریکاییان هم خطرناک‌تر است. ترکیب فعلی معاهده به پوتین به گونه‌ای خطرناک اجازه می‌دهد که به طراحی و تولید مجموعه‌ای از تسلیحات هسته‌ای آخرالزمانی ادامه دهد که در این معاهده پوشش داده نشده‌اند.»

دکتر استیون هرست، محقق علم سیاست در دانشگاه کلانشهر منچستر، درباره سوال کلی‌تر روابط روسیه با ایالات متحده بعد از ترامپ، به ایندیپندنت گفت: «بعد از رویکرد دمدمی‌‌مزاج ترامپ در قبال روسیه که ترکیبی از عشق و علاقه شخصی او به پوتین و اعمال تحریم‌هایی علیه آن کشور در اوکراین و سایر نقاط بود، بایدن نیاز خواهد داشت سیاستی جامع در قبال روسیه برقرار سازد. با این حال، بر خلاف چین، بایدن می‌تواند به رویکرد دولت اوباما در دوره دوم خود ارجاع کند که اساسا روسیه را یک قدرت متخاصم در نظر می‌گرفت که باید کنترل شود.» 

© The Independent