استقبال روسیه از پیشنهاد آمریکا برای تمدید پیمان تسلیحات هسته‌ای

کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که بایدن پیشنهاد داده پیمان «استارت نو» به مدت پنج سال تمدید شود

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت روسیه با تمدید پیمان موافق است و منتظر دریافت جزئیات پیشنهاد ایالات متحده است-NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

دولت روسیه روز جمعه از پیشنهاد جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا برای تمدید آخرین پیمان باقی‌مانده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان دو کشور استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت روسیه با تمدید پیمان موافق است و منتظر دریافت جزئیات پیشنهاد ایالات متحده است.

کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که بایدن پیشنهاد داده است پیمان «استارت نو» که اعتبار آن کمتر از دو هفته دیگر به پایان می‌رسد، به مدت پنج سال تمدید شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این معاهده در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا، که بایدن در آن زمان معاون او بود، و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امضا شد.

بر اساس این پیمان هیچکدام از این دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان نباید بیش از ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای آماده استفاده و ۷۷۰ موشک و بمب‌افکن هسته‌ای داشته باشند.

اعتبار استارت نو ۵ فوریه به سر خواهد رسید. روسیه خواستار تمدید بدون شرط معاهده بود، اما دولت قبلی آمریکا خواسته‌هایی را برای تمدید آن مطرح کرده بود.

پس از خروج واشنگتن و مسکو از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷، استارت نو تنها توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده بین دو کشور است.