مذاکره مقام‌های اسرائیل و آمریکا درباره ایران و توافق ابراهیم

دفتر نخست وزیری اسرائیل: رئیس موساد ماه آینده به واشینگتن می‌رود تا با بایدن و رئیس سیا دیدار کند

مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و جیک سالیوان، همتای آمریکایی او، شنبه‌شب برای نخستین‌بار گفت‌وگو کردند- تصاویر از AFP

اسرائیل و دولت بایدن به‌زودی نخستین دور گفت‌وگوهای خود در مورد ایران و توافق ابراهیم را برگزار خواهند کرد.

بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری اسرائیل، مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و جیک سالیوان، همتای آمریکایی او، شنبه‌شب برای نخستین‌بار با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در جریان این گفت‌وگو توافق شد که به‌زودی موضوعات منطقه‌ای مانند ایران و توافق ابراهیم میان دو کشور مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش اورشلیم پست، این اولین مکالمه بین دو نفر از زمان سوگند جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریكا است.

بر اساس اعلام کانال ۱۲، یوسی کوهن، رئیس موساد ماه آینده به واشینگتن می‌رود تا با بایدن و رئیس سیا دیدار کند. در هیئت وی مقاماتی از وزارتخانه‌های خارجه و دفاع نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، این هیئت اطلاعات اسرائیل در مورد ایران را به دولت بایدن ارایه خواهد کرد. آنها همچنین از ایالات متحده درخواست كردند نسبت به این موضوع اطمینان حاصل شود كه هر توافق آینده‌ای با ایران شامل پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته باشد.

علاوه بر این، گزارش شده که این هیئت بر توقف حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، از جمله حزب الله، که در حال حاضر مرزهای شمالی اسرائیل را تهدید می‌کند، اصرار خواهد داشت.

مقامات اسرائیلی خواهان پایان دادن به اقدامات ایران در ترکیه، عراق و یمن خواهند بود. آنها همچنین خواهان دسترسی کامل آژانس انرژی بین‌المللی انرژی به سایت‌های هسته‌ای ایران خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل نگران پیوستن دوباره بایدن به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ ایران است، زیرا بیم آن دارد که چنین اقدامی بیش از آنکه توانایی ایران در پیگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای را تضعیف کند، آن را توانمند سازد.

دولت ترامپ با نظرات اسرائیل مبنی بر بی‌نتیجه بودن توافق میان تهران و شش قدرت جهانی برای مهار قدرت هسته‌ای ایران موافقت کرده بود.