صداوسیما و قوه قضائیه از آذری جهرمی شکایت کردند

فشار برای فیلترینگ اینستاگرام ادامه دارد

محمدجواد آذری جهرمی با شکایت صداوسیما و قوه قضائیه به دادسرا فراخوانده شد - عکس از باشگاه خبرنگاران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل عدم کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی، عدم اجرای مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و «وی‌پی‌ان»ها و همچنین عدم اجرای مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی، با اعلام‌جرم دادستان کل کشور به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شد.

به گزارش برنا، محمدجواد آذری جهرمی همچنین باید برای پاسخ به شکایت مردم اهواز، شکایت جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور و نیز شکایت سازمان صداوسیما در مورد اظهارنظر او در مورد بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰ و ۸۰۰ و چند اتهام دیگر، به دادسرا برود.

او پیش‌تر در مورد «مافیای فیلترشکن‌ها»، در صحن علنی مجلس گفته بود: «هیچ برخوردی با تجارت فیلترشکن‌ها نمی‌شود؛ مگر می‌شود نتوانیم کسانی که پشت این مافیا هستند را شناسایی کنیم.»

وی در پاسخ به سؤال یک نماینده در مورد دسترسی آزاد به فیلترشکن، گفت: «ما هم اعتقاد به حاکمیت بر فضای مجازی داریم ولی قانون این وظایف را به عهده ما نگذاشته است؛ لذا وقتی سایتی بسته می‌شود و یا به دلیل تحریم، برخی سایت‌ها به ما خدمات نمی‌دهند، مردم به سراغ فیلترشکن می‌روند. خیلی‌ها هم به بسیاری از این سایت‌ها و وبلاگ‌ها نیاز دارند باید بروند به این سایت‌ها و وبلاگ‌ها، پس باید تقاضاها را مدیریت کرد. زیرا نمی‌توان همه سایت‌ها را بست». او در ادامه سخنانش تأکید کرد که کسانی که فیلترشکن می‌فروشند و هیچ اتفاقی هم برای آنها پیش نمی‌آید، از زیرساخت‌های همین کشور استفاده می‌کنند، اما چرا طبق قانون فروش فیلترشکن جرم محسوب نمی‌شود. این موضوعات باید در مرکز ملی فضای مجازی حل و فصل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۹۸، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در گفتگو با مشرق نیوز از وجود حکم فیلترینگ برای شبکه اینستاگرام نیز خبر داد و اظهار داشت: «اینستاگرام یک‌بار فیلتر شد و دولت وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متأسفانه در این زمینه هزینه زیادی انجام شد ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم. هم‌اکنون دستور قضائی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای‌عالی فضای مجازی و دیگر تصمیم‌گیران نیز مبنی‌بر فیلتر شدن این سرویس است.»

اما جهرمی در آذرماه سال جاری، با اشاره به ویدئو منتشر شده یک نوجوان با یک بلاگر اینستاگرامی که در آن نوجوان زیر ۱۸ سال مورد سؤال‌های جنسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: «حدود پنج شب پیش بود که یکی از فعالان عرصه خبر این ویدئو را برایم فرستاد و گفت اتاق فکری برنامه‌ریزی کرده است که این ویدئو را به‌صورت گسترده منتشر کند و برای فیلترینگ اینستاگرام به شما حمله کنند. طبیعتاً مسئولیت فیلتر و پالایش محتوا با مجموعه دیگری است و آنها در مورد این مکانیسم‌ها نظر می‌دهند.»

وزیر ارتباطات همچنین در مورد افت کیفیت اینترنت نیز گفته است که زمانی که مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت به ما گزارش می‌شود و آن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلی فیلترینگ و اثر سویی است که این اتفاق بر تجربه کاربری می‌گذارد . روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود. همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند. عمده شکایتی که از کندی ارتباط به ما ارسال می‌شود ناشی از تاثیر سو فیلترینگ بر کیفیت اینترنت است.