طرح مجلسی‌ها برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی؛ حبس در انتظار کاربران

در صورت تصویب این طرح  احتمالا همه پیام‌رسان‌های خارجی مسدود می‌شود

چهل نماینده مجلس شورای اسلامی طرح مورد نظر را پیشنهاد دادند- عکس از تسنیم

امروز، دوشنبه سوم شهریور ماه گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسخه جدیدی از طرح « ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را ارائه کردند و تا در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. نسخه جدید این طرح که مدنظر گروهی از نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی است، در صورت تصویب احتمالا باعث مسدود شدن همه پیام‌رسان‌های خارجی می‌شود. این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی به تصویب برسد.

در طرح پیشنهادی از سوی این گروه از نمایندگان مجلس  استفاده‌ از فیلترشکن جرم تلقی شده و برای آن مجازات حبس و جزای نقدی درنظر گرفته شده است.

بر اساس طرح مجلس  هرشکلی از ارائه پیام‌رسان بدون مجوز به حبس یا جزای نقدی و یا هر دو این مجازات‌ها منجر می‌شود.

هم‌چنین تاکید شده که «تولید، تکثیر، توزیع، معامله و انتشار یا در دسترس قرار دادن وی پی ان و فیلترشکن» محکومیت حبس یا جزای نقدی دارد. 

این طرح که ۲۰ ماده دارد، تماما در جهت سختگیری‌های بیشتر بر استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی تاکید دارد. در این طرح حتی گفته شده که باید هیاتی مسئول نظارت بر فضای مجازی باشند  و تمام پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی موظف هستند که فعالیت خود را با قوانین ایران هماهنگ کنند.

این یعنی ناممکن بودن استفاده از شبکه‌های اجتماعی محبوب و جهانی در ایران مانند اینستاگرام و فیسبوک. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این طرح پیشنهادی مدیریت «درگاه‌های ورود و خروج پهنای باند ارتباطی با خارج از کشور» به «ستاد کل نیروهای مسلح»  سپرده‌ شده است.  

در میان امضاکنندگان این طرح نصرالله پژمانفر، احمد امیرآبادی فراهانی، امیرحسین قاضی‌زاده، جواد کریمی قدوسی، اقبال شاکری، علی خضریان، حسینعلی حاجی دلیگانی، نمایندگان نزدیک به جریان پایداری به چشم می‌خورد. 

مجلس یازدهم شورای اسلامی از ابتدای شروع به کار خود همواره از منتقدان سرسخت وضعیت اینترنت در کشور بوده است. در ماه‌های گذشته زمزمه‌های فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در زبان نمایندگان مجلس بسیار شنیده شده است.

 ۲۵ خرداد ماه، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود  با اشاره به فضای مجازی و با گلایه از «عدم نظارت درست و دقیق در این حوزه»، باردیگر زمزمه‌های هموار کردن مسیر فیلتر شدن اینستاگرام در ایران را بلند کرد. حمایت ضمنی رئیس جدید مجلس شورای اسلامی، باقر قالیباف، هم مزید بر علت شده است تا احتمال مسدود شدن این شبکه محبوب اجتماعی برای ایرانیان، بیش از پیش قوت گیرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنان خود با اشاره به فیلترشکن‌ها، نحوه مسدودکردن شبکه‌های اجتماعی در ایران را به باد انتقاد گرفت و با اشاره به بالارفتن «سرعت و پهنای باند اینترنت»، گفته بود: «در پیوست حکم دوره اول اعضای شورای عالی فضای مجازی مقام معظم رهبری هرگونه بالابردن سرعت و پهنای باند اینترنت را منوط به شبکه ملی اطلاعات و صدور مجوز کرده بودند و محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کرده بودند. اتفاقی که امروز در فضای مجازی رخ می‌دهد و فرزندان مردم و من و شما چه چیزهایی را در فضای مجازی مشاهده می‌کنند.»

امروز هم یک عضو شورای عالی فضای مجازی گفته بود که «ورود افراد خارجی به فضای مجازی در ایران نیازمند قانون است». 

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی، گفته بود: «اگر قرار است افراد خارجی وارد فضای مجازی ما شوند باید برای آن قاعده و قانون گذاشت. از آن جایی که ورود این اشخاص به فضای مجازی از طریق فرودگاه واقعی انجام نمی‌شود و پلیس مهاجرت آن را کنترل نمی‌کند، مقررات متفاوتی برای ورود به صورت مجازی می‌طلبد. در این جا باید مساله را بشناسیم و برای آن راهکار تدوین کنیم.»

بیشتر از