صربستان، نخستین کشور اروپایی مشتری واکسن چینی

در منطقه غرب بالکان، واکسیناسیون تنها در صربستان و آلبانی آغاز شده است

صربستان تاکنون ۲۰ هزار نفر را واکسینه کرده است - Andrej ISAKOVIC / AFP

صربستان اولین کشور اروپایی است که واکسن کووید-۱۹ تولید چین را دریافت می‌کند و یک هواپیما حامل یک میلیون دُز واکسن، روز شنبه در پایتخت این کشور فرود آمد.  

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، همراه با سفیر پکن در این کشور حوزه بالکان، هنگام ورود محموله واکسن، برای دیدن بسته‌های واکسن موسوم به سینوفارم، در فرودگاه بلگراد حاضر شدند.  

آقای ووچیچ گفت: «مایلم از رییس‌جمهور شی جین‌پینگ و نقش رهبری چین در ارسال یک میلیون دُز واکسن به ما، سپاسگزاری کنم.» 

صربستان تاکنون ۲۰ هزار نفر را واکسینه کرده است اما برای آن که مانند دیگر کشورهای اروپایی ازجمله بریتانیا و یا آلمان، برنامه سراسری واکسیناسیون داشته باشد، هنوز به دز واکسن کافی دست نیافته است.  

آنها مقادیر کوچکی از واکسن فایزر-بیونتک و واکسن اسپوتنیک روسیه را دریافت کرده‌اند که در ابتدا و برای واکسیناسیون بیماران سالمند در خانه‌های سالمندان استفاده شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ووچیچ گفت که صربستان پیش‌بینی می‌کند ۲۳۰ هزار دز دیگر واکسن اسپوتنیک و ۲۰ هزار دُز واکسن فایزر را در هفته جاری دریافت کند. او همچنین گفت پیش‌بینی می‌شود که این کشور بالکان تا ماه ژوئن محموله‌هایی را از آسترازنکا و مدرنا نیز دریافت کند.  

مقام‌های صربستان برای ترغیب شهروندان به ثبت‌نام در برنامه واکسیناسیون و همچنین مقابله با انتشار فرضیه‌‌های توطئه درباره ویروس کرونا، در مقابل دوربین تلویزیون‌ها واکسن زدند.  

پس از آن که کمیسیون اروپا با مذاکره به مجارستان برای دریافت واکسن سینوفارم مجوز داد، پیش‌بینی می‌شود که شرکت مسئول وضع مقررات پزشکی و دارویی در این کشور همسایه صربستان نیز، استفاده از واکسن سینوفارم را برای واکسیناسیون عمومی تایید کند.  

در منطقه غرب بالکان، واکسیناسیون تنها در صربستان و آلبانی آغاز شده است. بوسنی، کوزوو، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی هنوز هیچ واکسنی را دریافت نکرده‌اند.  

چین در اواخر ماه دسامبر واکسن تولیدی سینوفارم (بی‌آی‌بی‌پی)، اولین واکسن کووید-۱۹ را برای استفاده عموم تایید کرد.  

هنوز جزئیات بیشتری منتشر نشده است اما بی‌آی‌بی‌پی گفته است که داده‌های اولیه حاکی است که این واکسن دارای تاثیر  ۷۹/۳۴ درصدی است.  

© The Independent

بیشتر از جهان