دعوت از نیم میلیون نفر برای تزریق واکسن

اولین دعوتنامه‌ها به افراد ۸۰ ساله و مسن‌تر ارسال شده است

تاکنون حدود ۱.۵ میلیون نفر در کشور اولین دُز واکسن فایزر و بایون‌تک، یا واکسن آکسفورد و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند - Ian Forsyth / POOL / AFP

سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت بیش از نیم میلیون نفر از افراد ۸۰ ساله و مسن‌تر، در هفته جاری به مراکز جدید عمده تزریق واکسن کووید دعوت خواهند شد.

با برنامه دولت برای تسریع کارزار ملی مصونیت شهروندان علیه ویروس کرونا، اولین دعوتنامه‌ها به افراد مذکور در آخر همین هفته تحویل داده شد.

بوریس جانسون برای دولت هدف تعیین کرده است که واکسینه کردن ۱۴ میلیون نفر از افرادی را در بریتانیا که بیش از همه در خطر کووید-۱۹ قرار دارند، تا اواسط ماه فوریه به پایان رسانند؛ نرخی معادل با واکسینه کردن بیش از ۲ میلیون نفر در هر هفته.

تاکنون حدود ۱.۵ میلیون نفر در کشور اولین دُز واکسن فایزر و بایون‌تک، یا واکسن آکسفورد و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند. واکسن سومی هم از شرکت مدرنا برای استفاده تایید شده است، اما انتظار می‌رود محموله‌های این واکسن در زودترین هنگام، تا ماه مارس به کشور برسند.

هفت مرکز جدید واکسینه کردن که هر یک در یکی از مناطق هفت‌گانه سازمان بهداشت همگانی قرار دارند، قرار است به عنوان «جایگزین‌هایی سهل‌الوصول» برای بیش از هزار مرکزی باشد که پیشتر برای تزریق واکسن در مطب‌های پزشکان و بیمارستان‌های کشور به راه افتاده است.

این مراکز شامل بیمارستان نایتینگل سازمان بهداشت همگانی در مرکز اکسل لندن، پیست اتومبیل‌رانی اپسوم در سوری، مرکز زندگی در نیوکاسل، مرکز تنیس منچستر، پارک میلنیوم در بیرمنگام، دروازه اشتون در بریستول، و خانه رابرتسون در استیونج است.

سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت که اولین دعوتنامه‌ها به افراد ۸۰ ساله و مسن‌تر ارسال شده است که هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند و در فاصله‌ای کمتر از ۴۵ دقیقه رانندگی از یکی از این هفت مرکز زندگی می‌کنند. از مدعوان خواسته شده است که یا از طریق تماس تلفنی و یا با استفاده از سیستم ملی گرفتن نوبت آنلاین، وقتی برای خود رزرو کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به محض ورود، داوطلبان به آنها خوش‌آمد می‌گویند و هر یک را به سمت محل پارک خودرو خود هدایت می‌کنند، بعد اطلاعات هر نفر ثبت می‌شود، وضعیت سلامت آنها بررسی می‌شود، و مورد ارزیابی پیش از تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

بعد از تزریق واکسن، ۱۵ دقیقه زیر نظر خواهند بود تا اطمینان یافته شود که هیچ گونه واکنش یا عوارض جانبی وخیمی نخواهند داشت. سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت که تمام این روند برای هر نفر زیر یک ساعت طول خواهد کشید.

پرستاران، پزشکان، و سایر متخصصان و دست‌اندرکاران محلی بیمارستان‌ها نیز در همین مراکز واکسن را دریافت خواهند کرد.

نخست وزیر گفت: «برنامه ما این است که در اسرع وقت، افراد هر چه بیشتری را در سراسر بریتانیا واکسینه کنیم. هفته‌های شدیدا سختی پیش رو داریم، اما امروز نقطه عطف دیگری رو به جلو در رقابت برای حفظ سلامت مردم و شکست ویروس بود.»

پروفسور استیون پوویس، دبیر پزشکی ملی سازمان بهداشت همگانی، گفت: «با عرضه محموله‌های بیشتر واکسن، ما اکنون ظرفیت این را داریم که برنامه واکسینه کردن را تسریع کنیم و این مراکز عمده واکسینه کردن سازمان بهداشت همگانی اقدامی مهم برای شهروندان، و نیز پزشکان و کادر درمانی است تا بتوانند این واکسن نجات‌دهنده را دریافت کنند. کارمندان نظام‌پزشکی تحت فشار شدیدی قرار دارند ... اما هنوز از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم تا واکسن‌های کووید را به سرعت به مراکز واکسینه کردن برسانیم.»

مقامات گفتند که با توسعه طرح واکسینه کردن طی هفته‌های اخیر، بیش از ۸۰ هزار نفر از افرادی که برای ارسال و تحویل واکسن آموزش داده‌ شده‌اند، اعزام خواهند شد.

مراکز واکسینه کردن بیشتری نیز قرار است در کنار صدها مرکز جدید در بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان عمومی، تا پایان ماه جاری میلادی باز شوند. بعضی از داروخانه‌ها نیز طرح آزمایشی تحویل و تزریق واکسن را راه خواهند انداخت.

سازمان بهداشت همگانی همچنین در ماه جاری به پزشکان عمومی ۱۰ پوند اضافه برای واکسینه کردن هر فردی که ساکن خانه سالمندان باشد می‌پردازد که بخشی از اقدامات تشویقی این سازمان برای حفاظت از این گروه است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت، گفت: «با طرح عرضه و تحویل واکسن توانسته‌ایم تاکنون اولین دُز واکسن را به بیش از ۱.۲ میلیون نفر در انگلستان ارائه دهیم و در حال تجهیز دولت، سازمان بهداشت همگانی، و نیروهای نظامی هستیم تا طرح ملی گسترده‌ای را به راه اندازیم. ایجاد مراکز واکسیناسیون دستاورد مهمی است و به تسریع عرضه و تزریق بیشتر واکسن کمک خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان