توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، جهان در معرض ورشکستگی اخلاقی

سازمان جهانی بهداشت: کشورهای ثروتمند جداگانه با شرکت‌های دارویی معامله نکنند

با بروز انواع مسری‌تر ویروس کرونا تقاضای جهانی برای واکسن تشدید شده است - Nelson ALMEIDA / AFP

رئیس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید جهان در ارتباط با توزیع واکسن‌های کرونا در آستانه یک «شکست اخلاقی فاجعه‌بار» قرار گرفته است. 

تدروس ادهانوم گبریسوس گفت که چشم‌انداز توزیع منصفانه واکسن‌های مختلف کرونا در معرض خطر جدی است.  

دکتر تدروس در آغاز اجلاس سالیانه هیئت مدیره اجرایی سازمان بهداشت جهانی گفت: «نه تنها این برخورد من ارجحم، فقرا و آسیب‌پذیرترین مردمان جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد بلکه این برخورد موجب شکست خود عاملان آن است.» 

«نهایتا این اقدامات تنها به طولانی شدن همه‌گیری خواهد انجامید.» 

دکتر تدروس این اظهارات را تنها چند روز پس از تقاضایش از کشورهای با درآمد متوسط و ثروتمند ایراد کرد که طی آن از آن‌ها خواست از معاملات دوجانبه با شرکت‌های تولید دارو خودداری کنند زیرا به گفته او این اقدام به تلاش‌های سازمان ملل برای حصول اطمینان از این که کشورهای فقیر نیز به واکسن کرونا مجهز خواهند شد، لطمه می‌زند.  

او در آن هنگام گفت این رفتار «بهای (واکسن) را برای همگان افزایش می‌دهد و شهروندان کشورهای فقیر و در حاشیه را که قادر به خرید واکسن نیستند، در معرض خطر قرار خواهد داد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا چند مورد از این قراردادها را (با شرکت‌های تولید دارو) به امضا رسانده است. متعاقب آن، دولت این کشور در روز دوشنبه اعلام کرد که برنامه واکسیناسیون شهروندان بالای هفتاد سال را آغاز خواهد کرد. مقامات دولت می‌گویند اعضای چهار گروهی که به آن‌ها اولویت داده شده باید تا نیمه فوریه و کلیه بزرگسالان کشور تا ماه سپتامبر واکسینه شوند.  

ائتلاف سازمان بهداشت جهانی و «گَوی» (توضیح: سازمانی بین‌المللی که در سال ۲۰۰۰  به منظور تسهیل دسترسی به واکسن‌های جدید و استفاده نشده برای کودکان کشورهای فقیر ایجاد شد) مسؤول عملکرد برنامه موسوم به «کوُوَکس» هستند که وظیفه ترغیب تولید و توزیع واکسن‌های کرونا را برعهده دارد.  

در جریان اجلاس هیئت مدیره سازمان بهداشت جهانی درروز دوشنبه، دکتر تدروس گفت که تعداد ۴۴ معامله مرتبط با خرید واکسن در سال ۲۰۲۰ طرح‌ریزی شد که تاکنون در سال جاری دست کم دوازده مورد آن به امضا رسیده است.  

او افزود: «این امر می‌تواند تحویل محموله‌های واکسن طرح کووکس را به تاخیر بیندازد و دقیقا همان شرایطی را ایجاد کند که کووکس برای اجتناب از آن ایجاد شده است و آن، احتکار، ایجاد بازاری پر هرج و مرج، واکنش‌های ناهماهنگ و ادامه اختلال‌های اجتماعی و اقتصادی است.» 

او گفت برخورد «من ارجحم» جمعیت فقیر و آسیب‌پذیر جهان را در معرض خطر قرار داده است. 

با بروز انواع مسری‌تر ویروس کرونا تقاضای جهانی برای واکسن تشدید شده است. 

دکتر تدروس به این نمونه ‌عدم‌تساوی اشاره کرد که تاکنون بیش از ۳۹ میلیون دوز واکسن در ۴۹ کشور ثروتمند جهان توزیع شده است، در حالی که تنها ۲۵ دوز آن در اختیار یک کشور فقیر قرار گرفته است. 

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent