آمریکایی‌های ثروتمند در تلاش برای رفتن به جلوی صف دریافت واکسن 

دکتر جف تال به لس‌انجلس تایمز گفت: «مردم حاضرند ده‌ها هزار دلار بپردازند»  

در حال حاضر، واکسن در میان افراد آسیب‌پذیر و همچنین افرادی که بیشترین احتمال انتقال را دارند، توزیع می‌شود - webmd.com

بنا به گزارش‌ها، هم‌زمان با تداوم افزایش ابتلا به ویروس کرونا و مرگ بر اثر آن در ایالت کالیفرنیا، ثروتمندان آمریکایی در این ایالت پیشنهاد کرده‌اند که حاضر به خرید نوبت اولیه دریافت واکسن هستند.  

شماری از پزشکان در کالیفرنیا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که درخواست‌هایی را از سوی مردم برای دریافت اولیه واکسن در ازای پرداخت مبالغ چشمگیر و یا اعانه، دریافت کرده‌اند.  

دکتر جف تال، که کلینیک طب داخلی او دارای امتیاز پذیرش مرکز پزشکی سیدرز-سینایی است، گفت که مشتریان برجسته او در ازای قرار گرفتن در نوبت اولیه اولویت‌بندی، مبالغ هنگفتی را پیشنهاد کرده‌اند.  

این پزشک به رسانه‌ها گفت که یکی از مشتریان او، شامل مدیران اجرایی و چهره‌های صنعت سرگرمی، پیشنهاد کرد که در ازای دریافت زودهنگام واکسن، ۲۵ هزار دلار به بیمارستان کمک کند.  

دکتر تال به لس‌انجلس تایمز گفت: «مردم حاضرند ده‌ها هزار دلار بپردازند.»  

این پزشک گفت که به بیمارانش گفته است تا در صف بمانند، چرا که واکسن در حال توزیع میان افراد آسیب‌پذیر در مقابل بیماری و نیز کسانی است که بیشترین احتمال انتقال آن را دارند.  

دکتر تال به سی‌ان‌ان گفت: «به نظر من یکی از مشکل‌ترین کارها برای پزشکانی که از افراد قدرتمند مراقبت می‌کنند این است که بتوانند به آنان بگویند، نه باید صبر کنید.» 

توزیع اولین موج واکسن فایزر این هفته و پس از تایید نهایی سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده اضطراری، آغاز شد.  

کادر درمان و ساکنان خانه‌های سالمندان در اولویت واکسن قرار دارند و پیش‌بینی نمی‌شود که اکثر ساکنین ایالات متحده این واکسن را تا بهار ۲۰۲۱ دریافت کنند.  

دکتر دیوید نظریان، یکی از پزشکان کلینیک کانسیرژ در بورلی هیلز، به شبکه خبری فوق گفت که شماری از مشتریان به او گفته‌اند که در تلاش برای دریافت اولیه واکسن، پول مانعی به حساب نمی‌آید.  

این پزشک گفت: «آنان درخواستشان را دیروز مطرح کردند. ما طبق قوانین پیش خواهیم رفت اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا وقتی واکسن برایمان مهیا شد، آن را بگیریم و توزیع کنیم.» 

دکتر احسان علی، مدیر پزشکان در کلینیک کانسیرژ در بورلی هیلز، به لس‌انجلس تایمز گفت که «روزانه صدها درخواست دریافت می‌کنند.»  

او گفت: «این اولین باری است که قادر به انجام کاری که بیمارانم درخواست می‌کنند نیستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در هفته جاری، ایالت کالیفرنیا ۳۲۷ هزار دوز اولیه واکسن فایزر را دریافت کرد، اما کارشناسان کماکان درباره عمق بحران در زمستان پیش رو هشدار می‌دهند و منابع بیمارستان‌ها رو به کاهش قرار دارند. 

کالیفرنیا شاهد موج بی‌سابقه مبتلایان و بستری‌شدگان کووید-۱۹ است و حدود ۱۶ هزار بیمار تا روز جمعه در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند و بیش از ۲۵۰ هزار مورد جدید ابتلا تنها مربوط به هفته جاری بوده است.  

باربارا فرر، مدیر بهداشت عمومی ایالت کالیفرنیا روز چهارشنبه گفت: «در حال تجربه انفجاری موج ابتلا و جان‌باختگان هستیم.» 

بنیانگذار کلینیک پزشکان کانسیرژ، دکتر ابی ملکین، به سی‌ان‌ان گفت که بیش از صد هزار تماس تلفنی از کسانی دریافت کرده است که تلاش می‌کنند در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. او گفت: «پنج تا ۱۰ درصد از این افراد تمایل داشتند که در ازای قرار گرفتن در نوبت اول دریافت واکسن، کمک مالی و اعانه به خیریه  پرداخت کنند.»  

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، که ماه گذشته به دلیل اعمال ناگهانی مقررات مجبور به عذرخواهی شد، گفت که ایالت «در حصول اطمینان از این که افراد متمول و افراد بانفوذ، مقدم بر افرادی که شایسته دریافت واکسن هستند قرار نمی‌گیرند، بسیار سختگیر خواهد بود.»  

او ماه گذشته گفت: «به کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند به اول صف بروند و کسانی که فکر می‌کنند چون پول دارند یا روابطی دارند که این امکان را برایشان فراهم می‌کند می‌گویم: ما این کار را بسیار بسیار دقیق زیر نظر داریم.» 

در سطح کشور، موارد ابتلا به این بیماری تنفسی در حال افزایش است و ۱۷ و نیم میلیون مورد ثبت‌شده ابتلا و ۳۱۴ هزار مورد مرگ، اعلام شده است.  

برخی کارشناسان بهداشت و سلامت گفته‌اند که غیر از داوطلب شدن برای پرداخت مستقیم پول در قبال واکسن، برخی از افراد ممکن است از تعاریف مبهم برای «بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای» و «کارکنان ضروری» برای دریافت واکسن استفاده کنند.  

گلن الیس، متخصص اخلاق پزشکی و اندیشمند مدعو در دانشگاه تاسکیگی به روزنامه لس‌انجلس تایمز گفت: «شما با پول و نفوذ کافی می‌توانید درباره هر موضوعی یک بحث متقاعدکننده داشته باشید.»  

الیسون بیتمن-هاوس، استادیار اخلاق پزشکی در دانشگاه نیویورک به این روزنامه گفت: «هر نظامی نقاط ضعفی دارد و مطمئنم که کسی پیدا می‌شود که این نقطه ضعف را پیدا و از آن استفاده کند.» 

او گفت: «سؤال این جاست که این نقطه ضعف کجاست و با چه سرعتی کشف و متوقف خواهد شد؟» 

کارشناسان بیم آن دارند که هم‌زمان با ادامه انبار کردن واکسن از سوی کشورهای ثروتمند، سوءاستفاده از این نقاط ضعف قانونی با استفاده از پول، نه تنها در سرتاسر آمریکا بلکه در جاهای دیگر نیز گسترش یابد. 

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس از ۱۲ میلیارد دوز واکسنی که صنایع داروسازی قرار است در سال آینده تولید کنند، حدود ۹ میلیارد دوز تاکنون از طرف کشورهای ثروتمند رزرو و پیش‌خرید شده است.  

آنا مایروت، مدیر سیاست‌گذاری بهداشت در آکسفام گفت: «تفاوت میان مردم در کشورهای ثروتمندی که واکسینه می‌شوند و نبود واکسن برای جهان در حال توسعه، کاملا واضح خواهد بود و این دوره همه‌گیری را طولانی‌تر خواهد کرد.»  

© The Independent

بیشتر از جهان