شهادت معشوقه سابق پادشاه پیشین اسپانیا در دادگاه جنجالی یک مامور مخفی

کورینا ساین ویتگنشتاین از طریق تماس ویدیویی از لندن به‌عنوان شاهد در دادگاه شهادت داد

خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ با کورینا ساین ویتگنشتاین رابطه داشته است- JP Yim/Getty Images/AFP

معشوقه سابق خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا، روز جمعه در یک دادگاه از تهدیدهای یک مدیر سابق اطلاعاتی خبر داد. این دادگاه به پرونده افسر پلیسی رسیدگی می‌کند که برای دستگاه قدرت در اسپانیا ماموریت‌های مخفیانه انجام می‌داده است.

خانم «کورینا تسو ساین ویتگنشتاین» گفت که ژنرال «فلیکس سانز رولدان» به لندن سفر کرده است تا به او بگوید که «قادر نیست امنیت فیزیکی او یا فرزندانش را تضمین کند» مگر این که او از همه دستوراتش اطاعت کند.

این خانم بازرگان ۵۶ ساله از طریق تماس ویدیویی از لندن، به‌عنوان شاهد در دادگاه «خوزه مانوئل ویارارخو»، افسر سابق پلیس که متهم به طرح ادعای دروغین علیه ژنرال رولدان شده است، شهادت می‌داد.

این دادگاه توجه زیادی را در اسپانیا به خود جلب کرده است، زیرا افشاگری‌های آقای ویارارخو درباره دستگاه قدرت در اسپانیا، رسوایی‌های زیادی به بار آورده است. این افسر مخفی ۶۹ ساله با ضبط مخفیانه مکالماتش با سیاستمداران، تجار و دوستان خاندان سلطنتی و افشای آن‌ها در رسانه‌ها، اسپانیایی‌ها‌ را از مناسبات دم‌ودستگاه قدرت در کشورشان به حیرت انداخته است.

یک رسوایی مالی در ماه اوت گذشته، خوان کارلوس ۸۳ ساله، پادشاه پیشین را مجبور کرد اسپانیا را ترک کند. حال، این دادگاه از یک رسوایی تازه برای خانواده سلطنتی اسپانیا پرده برداشته است. در گفت‌وگوهای بین آقای ویارارخو و خانم ساین ویتگنشتاین در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ادعا شده بود که پادشاه پیشین در معاملات با کشورهای عربی، رشوه‌‌های نقدی دریافت کرده است. این افشاگری به تحقیقات درباره پولشویی در سوئیس و اسپانیا منجر شد.

خوان کارلوس که از زمان ترک اسپانیا در هتلی مجلل در ابوظبی زندگی می‌کند، هرگونه ارتکاب تخلفی را رد می‌کند و می‌گوید که در صورت نیاز دادستان به مصاحبه با او، در دسترس خواهد بود.

او بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ با خانم ساین ویتگنشتاین رابطه داشته است. در سال ۲۰۱۲، خوان کارلوس پس از مجروحیت در یک سافاری (سفر اکتشافی در طبیعت) مخفی برای شکار فیل در بوتسوانا، به همراه خانم ساین ویتگنشتاین به اسپانیا برگردانده شد. افشای آن حادثه افکار عمومی را به خشم آورد.

ساین ویتگنشتاین در ماه مه همان سال به دادگاه گفت که ماموران سرویس اطلاعاتی اسپانیا، بدون اجازهاش  دفاتر و آپارتمان او را در موناکو بازرسی کرده‌‌اند.

او گفت که از طرف ژنرال رولدان، رییس وقت اداره اطلاعات، که از نام‌های جعلی استفاده می‌کرده، یک‌سری تهدید دریافت کرده است: «من ترسیده بودم. این برای من وحشتناک بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که خوان کارلوس در سال ۲۰۱۲ جلسه‌ای بین او و ژنرال رولدان در هتل کانوت لندن ترتیب داده بود. ساین ویتگنشتاین توضیح داد: «[رولدان] گفت که شرط و شروطی دارد که من باید از آن‌ها اطاعت کنم وگرنه او قادر نیست امنیت فیزیکی من یا فرزندانم را تضمین کند.»

ساین ویتگنشتاین گفت که پس از آن مکالمه او به منزل خانوادگی خود در سوئیس رفته است؛ «در آنجا کسی کتابی درباره تئوری‌های توطئه مربوط به مرگ خانم دیانا گذاشته بود. همان شب در یک تماس تلفنی به اسپانیایی به من گفته شد: تعداد زیادی تونل مخفی بین موناکو و نیس وجود دارد.»

خانم ساین ویتگنشتاین در سال ۲۰۱۸، از ژنرال رولدان  به‌دلیل «تجسس خصمانه» به پلیس لندن شکایت کرد.

ژنرال رولدان هرگونه تهدیدی را انكار می‌كند.

در یک شهادت پرسروصدا در دادگاه، آقای ویارارخو گفت که او از طرف اداره اطلاعات به لندن رفته است تا با جلب اعتماد خانم ساین ویتگنشتاین، خطرش برای دربار اسپانیا را خنثی کند. او گفت: «من سعی کردم فریبش بدهم و اعتمادش را جلب کنم. این ماموریت من بود.»

او در گفت‌وگویی در یک برنامه تلویزیونی سال ۲۰۱۷، ادعا کرد که مدیر سرویس مخفی اسپانیا، خانم ساین ویتگنشتاین را «تهدید به مرگ» کرده بود. آن افشاگری باعث شد مدیر ارشد اطلاعاتی سابق اسپانیا از او به اتهام افترا شکایت کند.

آقای ویارارخو همچنین متهم شد که ژنرال رولدان را به دروغ متهم کرده است که با افشای یک تصویر از او در روزنامه‌ها، هویتش به‌عنوان یک افسر مخفی را لو داده است.

در صورت مجرم شناخته شدن، او به دو سال حبس محکوم می‌شود.

آقای ویارارخو با ۲۵ شکایت در مورد تلاش برای سرقت اسناد از لوئیس بارسناس، خزانه‌دار سابق حزب محافظه‌کار مردم، روبه‌رو است که به‌دلیل پولشویی و کلاهبرداری در سال ۲۰۱۸ به ۳۳ سال زندان محکوم شد. او همچنین متهم است که از تخصص خود به‌عنوان یک مامور اطلاعاتی برای جاسوسی برای بانک BBVA، سیاستمداران جدایی‌طلب کاتالان و جعل ادعاهای فساد علیه حزب چپ افراطی پودموس، استفاده کرده است.

آقای ویارارخو که همه اتهام‌ها را انکار می‌کند، به‌عنوان افسر پلیس در ایالت باسک برای مبارزه با سازمان جدایی‌طلب باسک (اتا) کار می‌کرد اما بعدا شغل دولتی را رها کرد و به کسب‌وکار و تجارت در سراسر جهان پرداخت.

 این دادگاه ادامه دارد.

© The Independent