رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: یورش به کنگره «یاغی‌گری و فتنه» بود

«بایدن سوگند خواهد خورد و چهل و ششمین فرمانده کل قوا خواهد شد»

ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

ژنرال مارک میلی، بلندپایه ترین مقام نیروهای مسلح آمریکا، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای یورش چهارشنبه گذشته به کنگره ایالات متحده را محکوم کرد و به اعضای نیروهای مسلح یادآور شد که تعهد آنها حمایت ودفاع از قانون اساسی و رد کردن افراطی‌گری است.

ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در این بیانیه گفت: «ما شاهد اعمالی در داخل بنای کنگره بودیم که مغایر حاکمیت قانون است. حق آزادی بیان و گردهمایی به کسی حق توسل به خشونت، فتنه و یاغی‌گری نمی‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سران نیروهای مسلح آمریکا اغلب در مسائل سیاسی موضع نمی‌گیرند، و از این رو، بیانیه ژنرال میلی ظاهرا هشداری بود به کسانی که قصد دارند در جریان مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، اخلال کنند.

او گفت: «ما اعضای نیروهای مسلح باید نماد ارزش‌ها و آرمان‌های ملت باشیم. ما از قانون اساسی دفاع و حمایت می‌کنیم. هر عملی برای اخلال در روند اجرای قانون اساسی نه فقط مغایر با سنت‌ها، ارزش‌ها و سوگند ماست، مخالف قانون هم هست.

در این بیانیه با اشاره به تایید پیروزی آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، آمده است: «بایدن، رئیس جمهوری منتخب، سوگند خواهد خورد و چهل و ششمین فرمانده کل قوا [ی ایالات متحده آمریکا] خواهد شد.»

یک گزارش روزانه اف‌بی‌آی که به دست شبکه خبری ای‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد که به بازپرسان گفته شده «اگر کنگره تصمیم به برکناری رئیس جمهوری آمریکا بر اساس متمم بیست و پنجم بگیرد، قیام عظیمی رخ خواهد داد.»

اف‌بی‌آی همچنین اطلاعاتی دریافت کرده که افراطیان هوادار آقای ترامپ هم خواهان «یورش» به ساختمان‌های فدرال، ایالتی و محلی و بناهای دادگستری شده‌اند.

در گزارش اف‌بی‌آی آمده است: «تظاهرات مسلحانه در مجالس همه پنجاه ایالت آمریکا از روز شانزدهم تا بیست ژانویه برنامه‌ریزی شده، و در پایتخت آمریکا از هفدهم تا بیسم ژانویه.» 

سرویس ملی پارک‌های آمریکا، پس از دریافت «تهدیدهای مستند» در پی شورش هفته گذشته، گشت‌های تفریحی بنای یادبود واشنگتن را تا بیست و چهارم ژانویه متوقف کرده است.

این سازمان می‌گوید گروه‌هایی که در بلوای هفته پیش دست داشتند همچنان پایتخت آمریکا و تدارکات در دست انجام برای مراسم تحلیف جو بایدن را تهدید می‌کنند.

جفری پی.رینبولد، سرپرست میدان ملی و پارک‌های یادبود واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «تعطیل موقت از نظر ماهیت، شدت یا مدت، باعث تغییر چشمگیری در استفاده مردم از این مکانها نخواهد شد.»

«این تعطیلی تاثیری بر ارزش‌های زیبایی‌شناختی و فرهنگی طبیعی پارک نخواهد گذاشت.»