بیت‌کوین مقصر اصلی مصرف برق و آلودگی هوا شد

مدتی است که برخی خیابان‌های تهران از ساعت ۹ شب دچار خاموشی‌اند

روز یکشنبه سخنگوی صنعت برق اما گفت «استخراج بیت‌کوین» دلیل خاموشی‌های اخیر در خیابان‎های تهران است- JACK GUEZ / AFP

هوای تهران و بیشتر کلانشهرها آلوده‎ است. بیش از یک ماه است که بحث آلودگی هوا مطرح شده و جدل میان کسانی که باید به طور شفاف بگویند که چرا هوایی که مردم در بیشتر شهرها نفس می‎‌کشند مسموم و کشنده‎ است، تمامی ندارد. گروهی استفاده از سوخت مازوت را در نیروگاه‎‌ها دلیل آلودگی هوای تهران و بیشتر شهرها می‌‎دانند و در روزهای گذشته از مردم خواسته‎‌اند که در مصرف برق و گاز صرفه‎جویی کنند تا مازوت کمتری در نیروگاه‌‎ها برای تامین انرژی سوزانده شود و در مقابل گروهی اعلان خاموشی داده‎‌اند. گروهی مردم را مصرف‌کننده اصلی برق و گاز می‎‌دانند و برخی صنایع را به عنوان بیشترین مصرف‎کننده معرفی می‌‎کنند. اما امروز پای بیت‎کوین یا رمزارزها نیز وسط کشیده شده ‎است.

مقصر هرکه هست، خاموشی‎‌ها آغاز شده سوخت مازوت کمتر نشده و هوای تهران وضعیت قرمز را هم از لحاظ آلودگی رد کرده است و اکنون عنوان «وضعیت بنفش» به آن داده‎اند.

برخی از خیابان‎‌ها و معابر اصلی پایتخت از هفته‌‎های گذشته خاموشی از ساعت ۹ شب را تجربه می‌‎کنند. روابط‎ عمومی توانیر به رسانه‎‌های داخلی گفت که اصلاح روشنایی معابر باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیروگاه‌‌‌ها می‌‌شود. کمی بعد وزارت نیرو هم اعلام کرد که مصرف انرژی کمتر یعنی سوخت کمتر مازوت و تمیزتر شدن هوای تهران و سایر شهرهای آلوده. مجموعه دولت و شهرداری از مردم خواسته‌‎‌اند در این شب‎‌‌ها مصرف برق و گاز را کاهش دهند.

روز یکشنبه سخنگوی صنعت برق اما گفت «استخراج بیت‌کوین» دلیل خاموشی‌‌های اخیر در خیابان‎‌های تهران است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، دلیل کمبود برق را استخراج غیرمجاز بیت کوین می‌‎داند و می‌‌گوید: «به‌دلیل گرانی بیت‌کوین و ارزانی نرخ برق در ایران، فعالیت‌‌های استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است و سهم بیت‌کوین از مصرف برق در ایران به بیش از ۳۰۰ مگاوات رسیده است.»

حالا که تقصیر گرانی برق در تهران به گردن بیت‎کوین یا رمزارزها افتاده ‎است، مدیر کل امور بین‌الملل توانیر اما با اشاره به این که در مجموع بیت‌کوین‌‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمزارز مجاز و غیرمجاز در کشور وجود دارد گفت: «با توجه به مصرفی که در کشور داریم این عدد رمزارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به استخراج بیت کوین ندارد.»

ابوذرصالحی در ادامه گفت که یکی از عوامل افزایش مصرف برق، مراکز استخراج رمزارز «غیرمجاز» هستند که تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز شناسایی شده‌‎اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز خانگی در استان تهران طی ۴۰ روز گذشته، گفت: «اگر مصرف گاز خانگی کاهش پیدا نکند، به طور طبیعی سهم بقیه بخش‌ها از جمله نیروگاه‌‌ها کم می‌‌شود و ممکن است خاموشی داشته باشیم.» اکنون به درستی معلوم نیست مقصر افزایش مصرف برق در ایران مزرعه‌‎های غیرقانونی استخراج بیت‎کوین هستند یا شهروندان ایرانی و مصرف‌کنندگان خانگی؟ سهم کارخانه‎‌ها و صنایع بزرگ هم در این میان گم است.

هرساله تعرفه‌‌های آب و برق در ایران ۷ درصد افزایش پیدا می‎‌کند. در کنار آن دولت هم در فصل تابستان و زمستان با افزایش مصرف برق یا گاز برای وسایل سرمایشی و گرمایشی به پرمصرف‎‌ها اخطار افزایش قیمت برق را می‌‎دهد یا از احتمال خاموشی برق درشهرها می‌‎گوید.

به درستی معلوم نیست که حجم بالای برق تولیدشده در کشور کجا می‌‎رود؟ آیا مشکل مصرف برق است؟ یا صادرات آن به کشور عراق؟ یا آغازی برای افزایش قیمت برق در ایران و کمک گرفتن از جیب مردم برای کمبود مالی دولت؟ نکته‌‎ای که به تازگی حسن روحانی رییس جمهور ایران مطرح کرده‎ است.