مازوت؛ متهم جدید آلودگی هوای تهران

تهرانی‌ها طی سه‌ماهه پاییز، ۳۷ روز را هوای کاملاً آلوده تنفس کردند

آلودگی هوای تهران، هر ساله در فصول سرد تکرار می شود و هنوز هیچگونه تمهیداتی برای حل این معضل اندیشیده نشده است - عکس از الف

هرساله با شروع فصل سرما، وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به شرایط بحرانی می‌رسد. در حال حاضر نیز وضعیت کیفیت هوا در استان‌های صنعتی و به‌خصوص در تهران و البرز بسیار آلوده است، به‌طوری‌که تهرانی‌ها طی سه‌ماهه پاییز، ۳۷ روز را هوای کاملاً آلوده تنفس کردند.

در همین رابطه، کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی به ایلنا گفت که آسمان کشور در دو روز آینده صاف است ولی با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کاهش می‌یابد.

این موضوع با انتقادات بسیار نسبت به تشکیل نشدن کمیته اضطرار آلودگی هوا در پی تداوم آلودگی هوای تهران مواجه شد. در واکنش به این موضوع، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران به ایسنا گفت که کمیته اضطرار آلودگی هوا به‌صورت مجازی هماهنگی‌های لازم را انجام داده اما بی‌دلیل هم‌پوشانی تصمیمات و محدودیت‌های مرتبط با کرونا با تمهیداتی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ می‌شود نیاز به اتخاذ تصمیم یا اعمال محدودیت‌های جدیدی در این زمینه نبوده است.  

محمد رستگاری افزود درصورتی‌که میانگین شاخص ۲۴ ساعته کیفیت هوا به عدد ۱۵۰ برسد تمهیدات جدی‌تری را اتخاذ خواهیم کرد.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته طبقه‌بندی‌شده است که از ۱۵۰ به بالا نشان‌دهنده وضعیت بسیار ناسالم است.

پیش‌تر نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با صداوسیما و دررابطه‌با آلودگی همیشگی هوای تهران در فصول سرد سال گفته بود که مشکل آلودگی هوا، ناشی از عدم هماهنگی مسئولان نظام است که بودجه مبارزه با آلودگی هوا را در اختیار استانداری‌ها نمی‌گذارند.

هوای تهران و شهرهای بزرگ بیش از یک هفته است که در شرایط بسیار بدی قرار دارد به‌طوری‌که برای بسیاری از مردم نفس کشیدن مشکل شده است. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت طی ۱۲ روز گذشته از ۱۹ آذرماه تاکنون ۱۱ روز در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم وسایل نقلیه مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است. خودروهای دیزلی نیز بیشترین سهم را در این آلودگی به عهده دارند.

مسئله تجمع کارخانه‌ها در اطراف شهرهای بزرگ و خصوصاً تهران، کیفیت پایین بنزین و ضریب نفوذ پایین حمل‌ونقل عمومی، از دلایل دیگری است که کارشناسان معتقدند بر افزایش شدت آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ تأثیر داشته است.