اتمام حجت پلوسی با پنس برای برکناری ترامپ

اگر پنس تا ۲۴ ساعت به درخواست برکناری ترامپ پاسخ ندهد، دموکرات‌ها لایحه استیضاح را به صحن می‌آورند

پلوسی در نامه‌ای به دموکرات‌های مجلس نمایندگان درخواست از مایک پنس را نخستین قدم برای برکناری ترامپ اعلام کرد- Win McNamee/Getty Images/AFP

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، با مایک پنس، معاون ریاست‌ جمهوری این کشور، اتمام حجت کرد که یا در روزهای آینده دونالد ترامپ، رییس جمهوری، را به استناد متمم ۲۵ قانون اساسی برکنار می‌کند، یا در غیر آن صورت، دموکرات‌های کنگره در هفته جاری استیضاح رییس جمهوری را پیش‌می‌برند.  

پلوسی یکشنبه شب (دهم ژانویه) در نامه‌ای خطاب به اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، نوشت که روز دوشنبه در این مجلس ابتدا استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس، خواهان موافقت یکپارچه برای ارائه قطعنامه جیمی راسکین، عضو دموکرات این مجلس، خواهد شد. قطعنامه راسکین از معاون رییس جمهوری می‌خواهد که برای فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی به‌منظور اعلام ناتوانی رییس جمهوری در اجزای وظایف خود، کابینه را بسیج کند. 

براساس بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، معاون رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رییس جمهوری برای اجرای وظایفش باشد، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری برعهده بگیرد.

براساس نامه پلوسی، در صورت به‌دست نیامدن موافقت یکپارچه، برنامه‌ریزی شده است که لایحه‌ای برای تصویب آن روز بعد در صحن مجلس ارائه شود و از مایک پنس می‌خواهند که ظرف ۲۴ ساعت به درخواست نمایندگان پاسخ بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در نامه خود به‌روشنی توضیح داده است که اگر پنس انجام آن‌چه از او می‌خواهند خودداری کند، دموکرات‌ها لایحه استیضاح را به صحن می‌آورند و دونالد ترامپ را به‌خاطر نقشش در تحریک یورش خشونت‌آمیز به ساختمان کنگره از جایگاه خود برکنار می‌کنند.

در یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه، دست‌کم پنج نفر، ازجمله دو افسر پلیس، کشته شد. 

اگر کار به استیضاح دونالد ترامپ بکشد، این دومین استیضاح یک رییس جمهوری آمریکا در دوره چهارساله‌اش خواهد بود که پیش از این در ایالات متحده سابقه نداشته است.

پلوسی در نامه خود آورده است: «برای محافظت از قانون اساسی و دموکراسی خود، به‌فوریت عمل خواهیم کرد، زیرا این رییس جمهوری تهدیدی قریب‌الوقوع برای هر دو به‌شمار می‌آید. هرچه روزها می‌گذرد، وحشت حمله مداوم  این رییس جمهوری به دموکراسی در کشور ما تشدید می‌شود و نیاز فوری به اقدام نیز بیشتر می‌شود.»

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیستم ژانویه (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد، اما اگر پیش از پایان این دوره استیضاح شود، ممکن است با تصمیم سنا از حق برعهده گرفتن هرگونه جایگاه فدرال در ایالات متحده آمریکا (چه انتخابی و چه انتصابی) محروم شود.