بحران نفت‌کش توقیفی؛ سفر معاون وزیرخارجه کره به ایران

کره جنوبی گفته است که مذاکرات در تهران ممکن است به مشورت با واشنگتن نیاز داشته باشد

سپاه پاسداران روز دوشنبه هفته گذشته یک نفتکش کره‌ای حامل اتانول را که از عربستان عازم این کشور بود به اتهام آلودگی محیط زیستی توقیف کرد-YONHAP / AFP

معاون اول وزیر امور خارجه کره‌جنوبی صبح امروز سئول را به مقصد تهران ترک کرد تا به هیئتی بپیوندند که در چند روز گذشته مشغول رایزنی برای رفع توقیف نفت‌کش کره‌ای بوده‌اند.

چوی یونگ کون قرار است در تهران با معاون وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ارشد ایرانی دیدار کند تا زمینه را برای آزادی نفتکش این کشور و خدمه آن فراهم کند.

سپاه پاسداران روز دوشنبه هفته گذشته یک نفتکش کره‌ای حامل اتانول را که از عربستان عازم این کشور بود به اتهام آلودگی محیط زیستی توقیف کرد. این کشتی که ۲۰ خدمه نیز دارد در حال حاضر در بندرعباس، پهلو گرفته است.

مقام‌های سفارت کره‌جنوبی در تهران چند روز پیش اعلام کردند که آن‌ها توانسته‌اند از سلامت و امنیت ۲۰ نفر خدمه این کشتی اطمینان حاصل کنند.

چوی یونگ در آستانه سفر به ایران به خبرنگاران گفته است که گرچه او از سلامت ملوانان این نفتکش خوشحال است ولی «وضعیت کنونی به شدت جدی است».

او اظهار امیدواری کرده است که در سفر به تهران بتواند موضوعات و تنش‌های بین دو کشور چه در زمینه امور کنسولی و چه مسائل کلان را با مقام‌های جمهوری اسلامی به مذاکره بگذارد.

گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی در موضع‌گیری‌های رسمی اعلام کرده‌اند توقیف نفت‌کش کره‌ای به دلیل «مسائل فنی» است ولی این رویداد می‌توان بخشی از بحران میان دو کشور بر سر پول‌های بلوکه‌شده دانست.

از شهریور‌ماه ۱۳۹۸ که وزارت خزانه‌داری و خارجه آمریکا، معافیت‌های کره‌جنوبی برای خرید نفت و انتقال پول آن به ایران را لغو کردند، جمهوری اسلامی تلاش کرده تا به ۷ میلیارد دارایی خود در دو بانک کره جنوبی دسترسی پیدا کند.

کره‌جنوبی اعلام کرده که به دلیل تحریم‌های آمریکا، این دو بانک قادر به انتقال پول به ایران یا استفاده از آن برای تامین مالی خرید‌های بین‌المللی ایران نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو ماه گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی از کره خواسته بودند تا موانع موجود را برای استفاده از بخشی از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی و مشارکت در سازوکار جهانی تامین واکسن کرونا (کوواکس) برطرف کند.

به نظر می‌رسد طرف کره‌جنوبی موفق به انجام این کار نشده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، صبح امروز اعلام کرد مقام‌های کره‌ای گفته‌اند قادر به استفاده از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی و تست سریع کرونا هم نیستند.

معاون وزیر امور خارجه کره پیش از سفر به ایران تلویحا گفته که کلید حل این تنش نه در تهران و سئول که در واشنگتن است. او به خبرنگاران گفته است: «فرصت خوبی است تا بار دیگر درخواست‌های دولت ایران را به وضوح بشنویم و ببینییم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چه کاری نمی توانیم انجام دهیم. مواردی وجود دارد که باید با آمریکا مشورت شود.»