یونهاپ: ایران یک میلیارد دلار از کره جنوبی می‌خواهد

هیات کره جنوبی برای مذاکره درباره نفتکش توقیف شده عازم تهران شد

هیات کره جنوبی در حال ترانزیت در فرودگاه قطر-YONHAP / AFP

همزمان با اعزام هیاتی از کره جنوبی به منظور مذاکره درباره نفتکش توقیف شده این کشور در آب‌های خلیج فارس، خبرگزاری یونهاپ از درخواست ایران برای دریافت یک میلیارد دلار خبر داد. این درحالی است که ناو و واحد مقابله با دزدان دریایی کره جنوبی به‌منظور تامین امنیت روز گذشته به آب‌های نزدیک تنگه هرمز رسیده است.

براساس این گزارش به نقل از یک منبع دیپلماتیک، ایران از کره جنوبی خواسته یک میلیارد دلار از اموال بلوکه شده را آزاد کند. تهران می‌گوید قصد دارد با این پول تجهیزات درمانی خریداری کند.

هیاتی از وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز به تهران می‌رسد تا در زمینه آزادی نفتکش و ۲۰ خدمه آن شامل پنج شهروند کره جنوبی مذاکره کند.

پیش از این بسیاری از ناظران بین‌المللی دلیل توقیف نفتکش کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس را اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی توصیف کرده‌ بودند. اما سپاه که این کشتی را توقیف کرده و دیگر مقامات تهران می‌گویند دلیل توقیف این نفتکش آلودگی زیست‌محیطی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت، حجم دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را ۷ میلیارد دلار برآورد کرده بود. او در واکنش به انتقاد‌هایی که اقدام ایران در توقیف نفکش کره جنوبی را گروگانگیری خوانده بودند گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد آن دولت کره جنوبی است.»

گزارش یونهاپ حاکی از آن است که ایران خواستار دسترسی به حداقل ۱۰ میلیون دلار دیگر از اموال خود در کره جنوبی است تا با استفاده از آن واکسن کووید-۱۹ را از کووکس (مکانیسم بین‌المللی خرید واکسن) خریداری کند.

بیشتر از جهان