رد ارتباط سفر هیات کره جنوبی به ایران با کشتی توقیف شده

سخنگوی وزارت‌خارجه دستور کار اصلی این سفر را چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره جنوبی عنوان کرد

سفر هیات کره جنوبی به ایران- YONHAP / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ارتباط سفر هیات دولتی کره جنوبی به تهران با توقیف نفتکش متعلق به آن کشور را رد کرد و گفت این سفر از قبل مورد توافق دو طرف قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید خطیب زاده به خبرنگاران در تهران گفت هیاتی که وارد کشور شده بخشی از هیات قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی است که قرار است روز یکشنبه به تهران سفر کند.

وی تصریح کرد که سفر این هیات قبل از توقیف «کشتی متخلف» کره‌ای مورد توافق قرار گرفته بود و دستور کار اصلی آن، گفت‌وگو در مورد چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره جنوبی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران روز دوشنبه اعلام کرد کشتی «هانکوک چیمی» کره جنوبی، که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بود، به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده است.

سئول، ضمن اعتراض به این اقدام نیروی دریایی سپاه، گفت سفر هیات کره‌ای به ایران طبق برنامه انجام می‌شود و مساله کشتی توقیف شده نیز یکی از محورهای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی خواهد بود.

توقیف شناور کره جنوبی موجب شد برخی در رسانه‌ها چنین گمانه‌زنی کنند که تهران قصد دارد با گروگان گرفتن آن، سئول را برای پرداخت دارایی‌های مسدود شده ایران در آن کشور تحت فشار بگذارد.

بر اساس اعلام بانک‌های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار آمریکا) وجوه ایران در بانک‌های آن کشور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی مسدود شده است.