احتمال حضور یک زن در مسابقات فرمول یک پس از ۴۳ سال

TopGear

در صورت قهرمانی جیمی چادویک بریتانیایی در مسابقات افتتاحیه اتومبیلرانی زنان، او از لاندو نوریس، راننده فرمول یک، امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد.

این راننده ۲۱ ساله همچنین ممکن است پس از ۴۳ سال اولین زنی باشد که در مسابقات فرمول یک (F1) شرکت می‌کند.

در حالی که دو مرحله به پایان مسابقات اتومبیلرانی زنان باقی مانده است، چادویک ۲۱ ساله اهل باث انگلستان با ۱۰ امتیاز پیشتاز است و می‌رود که جایزه پانصد هزار دلاری (۴۰۲ هزار پوندی) قهرمانی را از آن خود کند.

چندی پیش، نوریس 19 ساله پس از آن‌که به عنوان راننده تازه‌کار خوش درخشید، قرارداد خود را با مک لین تمدید کرد که بر آن اساس، این نوجوان بریتانیایی  چهارصدهزار پوند در هر فصل دریافت خواهد کرد، اما مبلغ قرارداد بلافاصله قابل افزایش نیست.

سازمان‌دهندگان مسابقات اتومبیلرانی زنان، روز پنجشنبه جزئیات جایزه‌های امسال را اعلام خواهند کرد. کل مبلغ جایزه یک و نیم میلیون دلار (یک میلیون و دویست هزار پوند) است که پانصد هزار دلار آن برای برنده و مابقی بین سایرین تقسیم می شود. همچنین حداقل هفت هزار و پانصد دلار (شش هزار پوند) برای پایین‌ترین رده شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) نیز از پاداش برنده سال آینده برای ورود به مسابقات فرمول یک موسوم به سوپر لایسنس (superlicence) رونمایی خواهد کرد.

برای شرکت در رقابت‌های جایزه بزرگ فرمول یک، راننده باید ۴0 امتیاز سوپر لایسنس به‌دست آورد، و برای شرکت در تمرینات ۲۵ امتیاز لازم دارد. چنان که به نظر می‌رسد، به برنده سال۲۰۲۰ مسابقات اتومبیلرانی زنان ۱۵ امتیاز تعلق خواهد گرفت. 

کاترین بوند موآر، مدیر اجرایی مسابقات اتومبیلرانی سری زنان گفت: «رانندگان ما در حال رسیدن به سطح بالای مسابقات اتومبیلرانی، به‌ویژه در فورمول یک هستند که فرصت‌های بزرگی را برای زنان در ورزش اتومبیلرانی فراهم می‌کند».

وی افزود: «به گمان ما، کاترین لِگ تنها زن دارای امتیازهای سوپر لایسنس در جهان است که امتیازهایش دارد باطل می‌شود».

او همچنین در ادامه گفت: «شرکت در سری زنان این امکان را برای رانندگان فراهم می‌کند که با  کسب امتیازهای لازم وارد رقابت‌های فرمول یک شوند».

از زمانی که یک زن به نام لِلا لومباردی از ایتالیا در مسابقات فرمول یک شرکت کرد، ۴۳ سال می‌گذرد.

چادویک که دو مسابقه از چهار مسابقه سری زنان را برده است، اوایل امسال به‌عنوان راننده پیشرو ویلیامز معرفی شد.

فابیان وول وَند، که با چادویک برای عنوان قهرمانی مسابقات اتومبیلرانی زنان رقابت می‌کند، گفت: «باور دارم که یک دختر در رقابت‌های فرمول یک حضور خواهد داشت. به محض آن که یک زن موفق به ورود در یکی از تیم‌های فرمول یک شود، سایر تیم‌ها هم خواستار حضور زنی در تیم خود می‌شوند و بدین ترتیب، تعداد شرکت‌کنندگان زن در فرمول یک بیشتر خواهد شد».

وول وند ۲۱ ساله در مسابقات رده جوانان با ماکس ورستاپن و نوریس، هر دو از تیم رِد بولز (Red Bull’s)، رقابت کرده است.

او اضافه کرد: «زمانی که در مسابقه فرمول ۴ رقابت می کردم، بارها و بارها می‌شنیدم که می‌گفتند به‌عنوان  یک دختر، خوب است. اما اتوموبیل اهمیتی نمی‌دهد که راننده‌اش مرد باشد یا زن، و من به همین خاطر مسابقات سری زنان را دوست دارم. زمانی که مسابقه را تماشا می‌کنید، تا زمانی که کلاه ایمنی را از سر بر می‌داریم و موهای بلندمان نمایان ‌شود، متوجه نمی‌شوید که ۱۸ زن در حال رقابتند».

مسابقه نیمه نهایی روز شنبه در اِسن هلند برگزار می‌شود، و مسابقه نهایی روز دهم اوت با میزبانی برندز هَچ برگزار خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از ورزش