تلاش پلوسی برای پیشگیری از جنگ‌افروزی احتمالی ترامپ

پلوسی روز پنجشنبه از مایک پنس خواست که با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی ترامپ را از ریاست جمهوری برکنار کند

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا- Alex Wong/Getty Images/AFP

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه اعلام کرد با فرمانده ارتش درباره تدابیر احتیاطی در مورد این که دونالد ترامپ در مدت باقی مانده از ریاست جمهوری خود نتواند دست به یک اقدام نظامی یا استفاده از سلاح هسته‌ای بزند، صحبت کرده است.

به گزارش رویترز، وی در نامه‌ای به همکاران خود نوشته است «وضعیت این رییس جمهوری مجنون نمی‌تواند خطرناک‌تر از این باشد، و ما باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا از مردم آمریکا در برابر تهاجم نامتعادل او علیه کشور و دموکراسی‌مان محافظت کنیم.»

پنتاگون نگرانی پلوسی را که در گفت‌وگو با مارک میلر رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح مطرح کرده را بی‌مورد دانسته و می‌گوید تدابیر احتیاطی ویژه‌ای در مورد فرمان استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی رییس جمهوری وجود دارد و افرادی دیگری هم در این روند دخیل هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات، که در چهار سال گذشته منتقد سرسخت ترامپ بود و رابطه خوبی با او نداشت، روز پنجشنبه نیز از مایک پنس معاون ترامپ خواست که با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی، او را از ریاست جمهوری برکنار کند.

موج جدید انتقادهای مخالفان ترامپ و درخواست برای برکناری یا استیضاح او دو هفته مانده به پایان ریاست جمهوری ترامپ، پس از حمله گروهی از حامیان تندرو او به کنگره همزمان با نشست مشترک قانونگذاران برای تایید نتیجه انتخابات سوم نوامبر آغاز شد.

با وجود رد ادعاهای ترامپ و تیم حقوقی او درباره تقلب در روند انتخابات ریاست جمهوری در دادگاه‌های مختلف و همچنین دیوان عالی کشور، و به دنبال آن تایید نهایی گزارش کالج‌های انتخاباتی در کنگره، ترامپ همچنان از پذیرش شکست خودداری کرده است.

دونالد ترامپ پیشتر در روز جمعه اعلام کرد در مراسم تحلیف جو بایدن در روز بیستم ژانویه (اول بهمن) شرکت نخواهد کرد. پیش از این، همه رؤسای جمهوری سابق آمریکا که در قید حیات هستند در این مراسم، که در محل کنگره برگزار می‌شود، شرکت می‌کردند.

بیشتر از جهان