هشدار احمدی‌نژاد به روحانی: شروع جنگی مخرب، قریب‌الوقوع است

رئیس‌جمهور سابق ایران به حسن روحانی و سران کشورهای منطقه نامه نوشت

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی و برخی از کشورهای همسایه ایران، خواهان اتخاذ تدابیر لازم و فوری برای پیشگیری از وقوع یک جنگ تازه در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج‌فارس شد.

در این نامه که به سران کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عمان و نخست‌وزیران عراق و پاکستان نوشته شده، آمده است: «از مجموع تحولات، موضع‌گیری‌ها و اخبار منتشره در رسانه‌های مختلف جهان چنین استنباط می‌شود که وقوع یک جنگ مخرب جدید در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج‌فارس برنامه‌ریزی شده و در مسیر اجرای قریب‌الوقوع قرار گرفته است.»

همچنین، او در نامه‌ای دیگر به حسن روحانی نوشت که اینجانب از جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتظار دارد که همه مساعی خود را در این جهت مبذول فرمایید. بدون تردید ملت‌های منطقه سپاسگزار مسئولانی خواهند شد که با هوشمندی و احساس مسئولیت مانع از بروز خسارات غیرقابل‌جبران مادی و معنوی به مردم می‌شوند.

به نظر می‌رسد ارسال این نامه‌ها در راستای افزایش نگرانی‌ها از عواقب تنش بین ایران و ایالات متحده انجام گرفته است.

چند روز قبل از سالروز کشته‌شدن قاسم سلیمانی، نیروهای شبه‌نظامی منتسب به جمهوری اسلامی به راکت به منطقه سبز عراق حمله کردند که سفارت آمریکا نیز از آن مصون نماند. در پی این موضوع، دونالد ترامپ به ایران هشدار داد که هرگونه عملی ممکن است با واکنش شدید ایالات متحده پاسخ داده شود. همچنین، مقام‌های نظامی ایالات متحده آمریکا، اعلام کردند که ارتش برای حمله احتمالی به پرسنل و منافع آمریکایی در عراق در حال آماده‌باش به سر می‌برد.

از سوی دیگر، یکی از مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده گفت رهبران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق با فرماندهان سپاه قدس ملاقات کرده‌اند و «مقدار قابل‌توجهی سلاح پیشرفته» از مرز ایران به عراق منتقل شده است. او با اشاره به روش‌های طبقه‌بندی شده‌ای که اطلاعات جمع‌آوری شده، از بیان نظر آمریکا درباره این تحولات خودداری کرد.

این مقام ارشد به‌شرط ناشناس ماندن به دلیل حساسیت موضوع، گفت: «من به شما می‌گویم که جریانات تهدید بسیار واقعی است.» او وضعیت موجود را «نگرانی ‌برانگیزترین وضعیتی» که از زمان کشته‌شدن سلیمانی دیده توصیف کرد و نسبت به یک حمله پیچیده ابراز نگرانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، کاترین ویلبرگر، مقام دفاعی سابق دولت ترامپ، و داستین واکر، عضو سابق جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا در وال‌استریت‌ژورنال نوشتند که ایالات متحده مدت‌هاست که به‌کارگیری نیروی بیشتر در پاسخ به ایران خودداری می‌کند.

آنها با استناد به استقرار اخیر هواپیماهای بی -۵۲ و حضور ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در منطقه ادامه دادند: «فرستادن پیشرفته‌ترین و گران‌ترین نیروهای ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه در پاسخ به هرگونه تحریک بالقوه از سوی ایران، راه مؤثر و مناسبی برای بازداری رفتارهای بد ایران نیست.»

نیروی دریایی آمریکا اول دی‌ماه نیز اعلام کرد زیردریایی اتمی یواس‌اس جورجیا و دو رزم‌ناو همراه آن با عبور از تنگه هرمز، وارد آب‌های خلیج‌فارس شدند. حرکت دیگری از ارتش آمریکا که نشان از حساسیت اوضاع دارد.

در مقابل، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به تحرکات نظامی اخیر آمریکا در منطقه واکنش نشان داد و با طرح این اتهام که واشنگتن برای جنگ به دنبال بهانه می‌گردد، گفت جمهوری اسلامی آماده دفاع از منافع حیاتی خود است.

وی در توییتر خود نوشت: «داده‌های اطلاعاتی از عراق توطئه‌ریزی برای ساخت یک بهانه جعلی برای جنگ را نشان می‌دهد. ایران به دنبال جنگ نیست، اما به طور آشکار و مستقیم از مردم، امنیت، و منافع حیاتی خودش دفاع می‌کند.»