منشاء کرونا؛ چین به بازرسان اجازه ورود نداد

حقیقت‌یابی منشاء ویروس کرونا «اولویت» سازمان بهداشت جهانی است

نخستین موارد شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین گزارش شد - STR / AFP

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی «تاسف عمیق» خود را نسبت به مخالفت چین با صدور مجوز برای تحقیق درباره منشاء کووید-۱۹، اعلام کرد.

تیمی از کارشناسان بین‌المللی قصد داشتند با سفر به چین درباره منشاء شیوع این بیماری همه‌گیر که بیش از یک سال است جهان را درگیر خود کرده، به چین سفر کنند.

نخستین موارد شیوع بیماری در شهر ووهان چین گزارش شد و گزارش‌های متعددی در مورد نشت آزمایشگاهی این ویروس منتشر شده است. از سوی دیگر ابهام‌های زیادی درباره نحوه اطلاع‌رسانی پکن در زمینه شیوع بیماری و تلاش برای لاپوشانی حقیقت مطرح است.

تدروس آدهانوم در یک نشست خبری آنلاین در ژنو گفت: «امروز مطلع شدیم که مقامات چینی هنوز مجوز‌های لازم برای حضور تیم کارشناسان در این کشور را صادر نکرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت با مقامات چین در ارتباط است و بار دیگر می‌گوید که حقیقت‌یابی منشاء ویروس کرونا «اولویت» سازمان بهداشت جهانی است.

از سوی دیگر شماری از کشورها به رهبری استرالیا در روند حقیقت‌یابی منشاء ویروس کرونا در چین مشارکت دارند. واکنش چین به این اقدامات، تهدید و استفاده از اهرم‌های تجاری برای متوقف کردن روند تحقیقات بوده است.

مقامات پکن ادعا می‌کنند در اطلاع‌رسانی شفاف بوده‌اند و تلاشی برای پنهان کردن حقیقت انجام نشده است.

این ویروس تا کنون حدود ۸۶ میلیون نفر را در جهان مبتلا و یک میلیون و ۸۶۰هزار نفر را قربانی کرده و پیامدهای بسیار گسترده‌ای برای اقتصاد جهانی به دنبال داشته است.

بیشتر از جهان