۱۴۰نماینده در پی ابطال پیروزی بایدن

مایک پنس دادخواست اختیار برای تغییر نتایج انتخابات را رد کرد

جو بایدن (راست) با کسب ۲۰۶ رای کالج الکترال، برنده انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰  ایالات متحده است-MANDEL NGAN, ANGELA WEISS / AFP

مایک پنس دادخواست حزب جمهوری‌خواه را مبنی بر افزایش اختیارات معاون رئیس جمهوری در کنگره، برای معکوس کردن نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ را رد کرد. این ضربه‌ای اساسی به نمایندگان جمهوری‌خواهی بود که می‌خواهند هفته آینده در جریان شمارش رسمی آرای مجمع برگزینندگان (کالج الکترال) اعتراض کنند.

اقدام آقای پنس در روز پنجشنبه پاسخی بود به دادخواستی از سوی لویی گومرت و جمهوری‌خواهان ایالت آریزونا برای حذف آرای الکترال در جریان نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا در روز ششم ژانویه مطرح شده بود؛ نشستی که معاون رئیس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد و قرار است پیروزی جو بایدن را تایید کند.

استدلال دادخواست این است که معاون رئیس جمهور دارای اختیار نهایی برای تعیین اعتبار آرای الکترال است. متحدان دونالد ترامپ ده‌ها دعوی بی‌اساس حقوقی برای خدشه کردن در اعتبار انتخابات در چند ایالت مورد مناقشه به دادگاه‌ها تسلیم کرده‌اند.

بر اساس اظهارنامه ۱۴ صفحه‌ای آقای پنس که از طریق وکلای وزارت دادگستری تسلیم شد، «دادخواست "شاکیان" خواهان دادن این قدرت به معاون رئیس‌جمهوری است که یک‌جانبه و بدون امکان بازنگری، درباره اعتراض‌های ابراز شده به اعتبار آرای الکترل تصمیم بگیرد.»

در این اظهارنامه آمده است: «اما درخواست اثبات این را داریم که معاون رئیس جمهوری اختیار تصمیم‌گیری درباره آرا دارد و شکایت از معاون رئیس جمهوری در این زمینه، تناقض آشکار حقوقی است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، گومرت یکی از حداقل ۱۴۰ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است که می‌خواهند به نتایج انتخابات اعتراض کنند. این اقدام با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس تقلب، دخالت و دستکاری در انتخابات، که از سوی آقای ترامپ و متحدانش تشدید می‌شود، ناقض آرای میلیون‌ها آمریکایی است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، این نقشه نمایندگان جمهوری‌خواه را محکوم کرد و روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که آنها «نمی‌خواهند به اراده مردم آمریکا احترام بگذارند، و در عوض، در تلاشی گستاخانه برای معکوس کردن نتایج تایید شده انتخابات ۲۰۲۰ نظریه‌های خطرناک توطئه را شایع کرده‌ و بیش از ۵۰ شکایت نافرجام اقامه کرده‌اند.»

او گفت: «شکایت گومرت مطلقا فاقد وجاهت قانونی است و تلاش دیگری است برای نابود کردن دموکراسی ما.»

او در پایان گفت: «به رغم این خیمه‌شب‌بازی مذبوحانه و غیرمیهن‌دوستانه»، آقای بایدن روز ششم ژانویه تایید خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ششم ژانویه جلسه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای شمارش آرای مجمع برگزینندگان (کالج الکترال) تشکیل می‌شود – جو بایدن با ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای آقای ترامپ، پیروز انتخابات اعلام شده‌است.

این جلسه معمولا جنبه تشریفاتی دارد، و در آن معاون رئیس جمهور -که رئیس جلسه مشترک است - گواهی‌های مهر و موم شده از طرف هر ایالت را باز می‌کند.

اگر اعتراضی به آرای الکترال هر ایالتی ابراز شود، باید به تایید هم مجلس نمایندگان و هم سنا برسد تا آرای آن ایالت از شمارش کلی کنار گذاشته شود.

از جمله نمایندگان معترض به رهبری مو بروکس از آلاباما، عبارتند از جودی هایس از جورجیا، کلی هیگینز از لوئیزیانا، جف ود درو از نیوجرسی، و اعضای دست‌راستی افراطی جدید مجلس نمایندگان لورن بوبرت، مدیسون کاوتورن و مارجوری تایلر.

وفاداران به ترامپ در مجلس نمایندگان حداقل یک متحد هم در سنا دارند – جاش هاولی از میسوری.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، بنا به گزارش‌ها از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه خواسته که از هر تلاشی برای معکوس کردن نتایج خودداری کنند.

او ماه دسامبر در صحن صنا گفت: «خیلی از ما امید داشتیم انتخابات ریاست جمهوری نتیجه دیگری داشته باشد...ولی نظام حکومتی ما فرایندهایی برای تعیین این دارد که چه کسی روز بیستم ژانویه سوگند خواهد خورد. کالج الکترال نظرش را داده ‌است.»

بن سَس، سناتور جمهوری‌خواه ایالت نبراسکا به همکارانش که می‌خواهند به نتایج آرای الکترال اعتراض کنند گفت که «با آتش بازی می‌کنند.»

او در بیانیه‌ای گفت: «در اقدامی ناموفق به قضات متوسل شدند و حالا به مقام‌های فدرال متوسل می‌شوند تا میلیون‌ها و میلیون‌ها رای را باطل کنند. اگر کسی ادعای بزرگی بکند، باید مدرک هم داشته باشد. اما نه رئیس جمهوری نه اعضای آتش‌افروز کنگره که به رای کالج الکترال اعتراض خواهند کرد، هیچ مدرکی ندارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان