مهلت شش ماهه به وزارت دفاع آمریکا برای افشاگری در مورد اشیای پرنده ناشناس

در اوایل سال جاری وزارت دفاع ایالات متحده ویدئویی از مواجهه خلبانان نیروی دریایی با یک جسم ناشناس پرنده، منتشر کرد

تصویری از ویدئوی منتشر شده توسط وزارت دفاع آمریکا- Handout / DoD / AFP

یکی از ضمیمه‌های لایحه ۵هزار و ۵۹۳ صفحه‌ای کمک به پیامد همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات‌متحده که روز یکشنبه به امضای ترامپ رسید، پیشنهادی شگفت‌انگیز را مطرح کرده است: از وزارت دفاع خواسته شده است ظرف ۱۸۰ روز کنگره را در جریان آنچه در مورد اشیای ناشناس پرنده (بشقاب‌پرنده) می‌داند قرار دهد.

هرچند این ضمیمه در متن قانونی این لایحه نیست اما کمیته اطلاعاتی سنا -که بخشی از لایحه بودجه عملیات اطلاعاتی و ضداطلاعاتی ایالات‌متحده است- از مدیر اداره امنیت ملی می‌خواهد ظرف شش ماه آینده با مشاوره دیگر مقامات ارشد دفاعی و اطلاعاتی، گزارشی از «پدیده اشیای ناشناس پرنده» (یوای‌بی) یا به گفته دولت «یوفو» را تسلیم کنگره کند. 

در این ضمیمه آمده است که این گزارش باید شامل «مشاهده اشیای پرنده ناشناس» و «تجزیه‌وتحلیل دقیق داده‌های مرتبط با این پدیده ناشناخته» باشد که داده‌های مربوط به آن توسط ادارات و نهادهای اطلاعات فضایی، اطلاعات محرمانه فضایی، اطلاعات محرمانه مرتبط با بشر و سیگنال‌ها و اقدامات اطلاعاتی جمع‌آوری‌شده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع به نیورک‌پست که گزارش این ضمیمه را منتشر کرد، گفته است که این وزارتخانه از تقاضای مطرح شده در این ضمیمه مطلع است. او گفت: «ما از محتوای گزارش کمیته اطلاعاتی سنا در مورد لایحه اختیارات اطلاعاتی برای سال مالی ۲۰۲۱ که شامل تقاضا از رئیس اداره اطلاعات محرمانه ملی مبنی بر تسلیم گزارشی با مشاوره وزیر دفاع در مورد پدیده اشیای ناشناس ظرف ۱۸۰ روز آینده است، آگاه هستیم.»

هرچند این تقاضا وجهه قانونی ندارد اما مقامات پیشین (وزارت دفاع) گفته‌اند که این تقاضا اوج کندوکاوهای علنی دولت در مورد وجود اشیای پرنده ناشناس است. کریستوفر مِلوُن، معاون پیشین وزیر دفاع در امور اطلاعات محرمانه و رئیس سابق کمیته اطلاعاتی سنا، به نشریه «دی بریف» گفت: «اکنون منصفانه است بگوییم تقاضا برای علنی کردن گزارش‌های مربوط به اشیای پرنده ناشناس از حمایت هردو حزب سیاسی در هر دو مجلس کنگره برخوردار است. اگر فرض را بر این قرار دهیم که بازوی اجرایی دولت این تقاضای مهم را برآورده خواهد کرد، ملت آمریکا سرانجام شالوده‌ای بی‌طرفانه برای ارزیابی صحت‌وسقم این گزارش‌ها و پیامدهای آن بر امنیت ملی در اختیار خواهد داشت. این فرصتی خارق‌العاده است که بیش‌ازحد به عهده تعویق افتاده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان بسیاری از تحولات عجیب در سال‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از میان رفتن هاله ابهامی است که  پدیده «اشیای ناشناس پرنده» را در بر گرفته است. در سال ۲۰۱۷، نشریه نیویورک‌تایمز گزارشی در مورد برنامه موسوم به «شناسایی تهدیدهای پیشرفته فضایی وزارت دفاع» منتشر کرد که هدف آن، تحقیق درباره مواجهه پرسنل ارتش با اشیای ناشناس پرنده بوده است. این برنامه در نهایت مختومه اعلام شد اما عملیات آن تحت نام‌های دیگری در ادارات مختلف اطلاعات ارتش ادامه یافت.

در اوایل سال ۲۰۲۰، وزارت دفاع تا آنجا پیش رفت که ویدئویی را که در آن خلبانان نیروی دریایی آمریکا با یک جسم ناشناس پرنده مواجه می‌شدند، منتشر کرد. در نیمه ماه اوت نیز پنتاگون رسما تایید کرد که این وقایع را همچنان در چارچوب یک «نیروی ضربتی برای پدیده اشیای ناشناخته پرنده» (یوای‌پی‌تی‌اف) تحت بررسی دارد. این وزارتخانه در یک بیانیه اعلام کرد: «وزارت دفاع برنامه «یوای‌پی‌تی‌اف» را به‌منظور درک بیشتر و شناسایی  ماهیت و منشا اشیای پرنده ناشناس ایجاد کرده است. ماموریت این نیروی ضربتی، ردیابی، تجزیه‌وتحلیل و فهرست‌بندی اشیای پرنده ناشناسی است که می‌توانند برای امنیت ملی آمریکا یک تهدید بالقوه باشند.»

به نظر می‌رسد امنیت ملی در مورد اینگونه پدیده‌های فضایی چیزی بیشتر از «تنها یک تمایل به تحقیق» دارد و انگیزه‌اش، کشف علنی این رخداد است.

در ماه ژوئیه، مارک روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا که ریاست کمیته اطلاعاتی سنا را برعهده دارد، ضمن طرح این تقاضا، به شاخه میامی شبکه سی‌بی‌اس گفت که نگران آن است در پس پرده اشیای ناشناس پرنده، «جهش‌های فناوری» رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه قرار داشته باشند. او گفت: «شاید به‌نوعی یک توجیه کاملا کسالت‌آور برای آن وجود داشته باشد، اما باید آن را کشف کنیم.»

© The Independent