سنای آمریکا در آستانه رد وتوی ترامپ در مورد لايحه بودجه دفاعی

مجلس نمایندگان آمریکا هم‌اکنون با یک اکثریت فراحزبی روند قانونی رد وتوی ترامپ را تصویب کرده است

بودجه نظامی مندرج در این لایحه، حقوق نظامیان ایالات متحده را سه درصد افزایش می‌دهد- Official White House Photo by Tia Dufour

سنای آمریکا با اکثریت آرا وتوی دونالد ترامپ در ارتباط با یک لایحه سالیانه سیاست نظامی ایالات‌متحده را رد کرد و به این ترتیب رئیس‌جمهور، به شکستی عمده، یک گام نزدیکتر شد.

مجلس نمایندگان آمریکا هم‌اکنون با یک اکثریت فراحزبی (۳۲۲ رای در مقابل ۸۷ رای) روند قانونی رد وتوی ترامپ در خصوص مبلغ ۷۴۰ میلیارد دلاری لایحه اختیارات دفاع ملی را تصویب کرده است. روز چهارشنبه، ۱۰۰عضو دموکرات و جمهوری‌خواه سنا هم در تایید مجلس نمایندگان، با ۸۰ رای در مقابل ۱۲ رای یعنی دو سوم آرای لازم برای رد نظر آقای ترامپ، روندی را تایید کردند که بر اساس آن سنا در پایان این هفته در مورد وتوی ترامپ تصمیم خواهد گرفت.

طبق روال کار سنا، رای گیری روز چهارشنبه، نخستین گام از رشته اقداماتی است که به دنبال آن خواهد آمد. قرار است سنا روز جمعه در مورد ختم مباحثات در مورد رد وتوی ترامپ رای دهد و سپس در اواخر ساعات شب شنبه یا بامداد یکشنبه، رای نهایی خود را در این مورد صادر کند.

برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت که معمولا در حمایت از دموکرات‌ها رای می‌دهد، سنا را مجبور کرده است برای رد وتوی ترامپ در مورد لایحه اختیارات دفاع ملی، کلیه مراحل پیچیده قانونی آن را طی کند. او این اقدام را به این دلیل  انجام داد که سناتور مک‌کانل از رای‌گیری مستقیم درباره لایحه افزایش  کمک‌هزینه ویروس کرونا به شهروندان از ۶۰۰ دلار به دوهزار دلار در ماه، خودداری کرده است. این افزایش پرداخت‌ها از طرف مجلس نمایندگان تایید شده بود.

این کنش‌ و واکنش‌های پرجنجال، آقای سندرز را با ترامپ در مورد صدور چک‌های دو هزار دلاری برای برخی از شهروندان آمریکا، در یک موضع قرار می‌دهد. سندرز چند ساعت پیش از صدور رای سنا در اشاره به توییت ترامپ گفت: «هیچکس در آنجا بیش از من با ترامپ مخالفت نکرده است و به‌رغم آن، این چیزی است که رهبر حزب جمهوری‌خواه می‌گوید: دو هزار دلار هرچه زودتر.»

آقای سندرز در صحن سنا فریاد زد: «تنها چیزی که می‌خواهیم یک رای است. مشکلش چیست؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مانعی که سندرز به وجود آورد به معنی آن است که سنا تا روز جمعه قادر به ختم مباحثات در مورد رد وتوی ترامپ نخواهد بود. رای گیری نهایی تنها هنگامی ممکن خواهد شد که ضرب‌الاجل ۳۰ ساعته به پایان برسد که به معنی شنبه‌شب یا یکشنبه صبح خواهد بود اما رهبر اکثریت سنا خاطرنشان کرده است که مانورهای آقای سندرز در مورد گزینه‌های مرتبط با روندهای قانونی، تا آخر هفته به پایان می‌رسد.

آقای مک کانل گفته است: «سنا اجازه نمی‌دهد امنیت ملی ما از خط خارج شود.» او سپس در حمله به برنی سندرز افزود: «نه توسط عضوی که ۳۰ سال گذشته را به تضعیف ارتش ما گذرانده است.» آقای مک کانل گفت: «ما به هر طریقی شده در این جهت باقی خواهیم ماند.»

مک کانل اقدامات برنی سندرز درمورد لایحه دفاعی یادشده را یک «شیوه سیاسی» خواند و گفت که او این حرکات را به این دلیل انجام می‌دهد که قادر نیست رای‌گیری روی تنها مبلغ کمک‌هزینه کووید-۱۹ را (بر سنا) تحمیل کند، «مگر آن که اقدامات تایید شده از طرف مجلس نمایندگان را به‌سختی بر کرسی بنشاند که نیم تریلیون دلار به وام‌های دولت خواهد افزود.»

درحالی‌که روند رای‌گیری درسنا آغاز می‌شد، جیمز اینهوف، دبیر کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، گفت که لازم است لایحه دفاع ملی وجهه قانونی بگیرد زیرا ایالات‌متحده در «خطرناک‌ترین» عرصه تاریخی خود قرار گرفته است. این عباراتی است که اعضای تندروی کنگره، همه‌ساله آن را تکرار می‌کنند. اینهوف خاطرنشان کرد که این لایحه بر سربازان ارتش آمریکا که در مناطق خطرناک جهان «در سنگرها» هستند، تاثیر خواهد گذاشت.

© The Independent

بیشتر از جهان