مک‌کانل: جمهوری‌خواهان سنا وتوی ترامپ برای بودجه دفاعی را لغو می‌کنند

قانون اختیارات دفاع ملی اوایل این ماه، با اکثریت غیرقابل وتو در هر دو مجلس کنگره، به تصویب رسیده بود

مجلس سنای ایالات متحده هم می‌خواهد وتوی بودجه دفاعی ۷۴۰ میلیارد دلاری از سوی رییس جمهور را لغو کند - SAUL LOEB / AFP

پس از آنکه دونالد ترامپ وعده داد در مقابل قانون مقابله با انتقادهای بی‌ربط در رسانه‌های اجتماعی و برداشتن اسامی رهبران کنفدراسیون از روی پایگاه‌های نظامی بایستد، مجلس سنای ایالات متحده هم می‌خواهد وتوی بودجه دفاعی ۷۴۰ میلیارد دلاری از سوی رییس جمهور را لغو کند.

میچ مک‌کانل، رییس اکثریت جمهوری‌خواه سنا گفت «حتی شش دهه یکبار هم کنگره اجازه نداده است که اختلافاتش مانع انجام این کار شود؛ کاری که برای امنیت ملی مهم است.»

او روز سه‌شنبه در صحن مجلس سنا گفت: «به زودی این لایحه مهم تصویب و به قانون تبدیل خواهد شد.»

او افزود که سنا روز چهارشنبه، وتوی رییس جمهور را لغو خواهد کرد.

قانون اختیارات دفاع ملی (ان‌دی‌ای‌ای)، اوایل این ماه، با اکثریت غیرقابل وتو در هر دو مجلس کنگره، به تصویب رسیده بود. مجلس نمایندگان هم شب دوشنبه، به لغو وتوی رییس جمهور رأی داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق بودجه نظامی مندرج در این لایحه، حقوق نظامیان ایالات متحده سه درصد افزایش می‌یابد و از کهنه‌نظامیان پشتیبانی درمانی خواهد شد. بسیاری مزایای غیررزمی دیگر هم در آن آمده است.

رییس جمهور آمریکا که می‌خواهد اهرمی برای مقابله با «شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری» به دست آورد، این لایحه بودجه‌ای را وتو کرد. زیرا، به نظر وی در آن «ماده ۲۳۰ را لغو نکرده‌اند که برای امنیت ملی بسیار خطرناک است.» این ماده که ربطی به مخارج دفاعی ندارد، بخشی از قانون نزاکت در ارتباطات است و طبق آن نمی‌توان بابت مطالبی که طرف‌های ثالث، در بستر ارتباطی شرکت‌های اینترنتی منتشر می‌کنند، این شرکت‌ها را مسئول قلمداد کرد.

رییس جمهور آمریکا همچنین برای حدود یک هفته از امضای لایحه بسیار مبرم امدادهای کرونایی خودداری کرد. او روز یک‌شنبه اعلام کرده بود به شرطی آن را تأیید می‌کند که سنا قول بدهد ماده ۲۳۰ را لغو کند و در مورد ادعاهای تقلب در انتخابات، که شواهد چندانی راجع به آن وجود ندارد نیز، تحقیق و تفحص کند.

کنگره اوایل این ماه، با اکثریت غیرقابل وتو ۳۵۵ رأی در برابر ۷۸ رأی، به لایحه ان‌دی‌ای‌ای رأی داده بود. مجلس سنا هم که اکثر آن به جمهوری‌خواهان تعلق دارد، با نسبت ۸۴ رأی به ۱۳ رأی آن را تأیید کرده بود.

برنی سندرز و اد مارکی، نمایندگان مجلس سنا، با رأی‌ به لایحه ان‌دی‌ای‌ای مخالفت کرده بودند و موافقت خود به تصویب لایحه پرداخت مستقیم ۲هزار دلار را منوط به این کرده بودند که به آمریکایی‌هایی زیر سطح درآمدی مشخص، تعلق بگیرد. مجلس نمایندگان، شب دوشنبه، با اکثریت دوسوم به لایحه پرداخت مستقیم رأی داد.

سناتور مک‌کانل گفته است سنا طبق درخواست رییس جمهور «فرایند رسیدگی به» مشوق‌های پرداختی و همچنین ماده ۲۳۰ و تقلب در انتخابات را «آغاز» خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان