نتایج نظرسنجی‌ها درمورد انتخابات سرنوشت‌ساز سنا در جورجیا

روز سوم نوامبر هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب ۵۴ درصد آرا نشدند و رای‌گیری مجدد به پنجم ژانویه موکول شد

سناتور جمهوری‌خواه، کلی لوفلر، در کارزار دور دوم انتخابات سنا برای ایالت جورجیا- Jessica McGowan/Getty Images/AFP
 

درحالی‌که فقط یک هفته به انتخابات دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیای آمریکا باقی مانده است، نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ در دو مبارزه انتخاباتی است که مشخص می‌کند مجلس علیای کنگره در سال نخست دولت بایدن در اختیار کدام حزب خواهد بود.

با توجه به آن که در روز سوم نوامبر هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب ۵۴ درصد آرا نشد، نتیجه هر دو رقابت را رای‌گیری مجدد در تاریخ پنجم ژانویه مشخص خواهد کرد.

دیوید پردو، سناتور کهنه‌کار جمهوری‌خواه، برای انتخاب مجدد باید با جان آساف دموکرات در انتخابات عادی رقابت کند. کلی لوفلر، سناتور جمهوری‌خواه نیز که فرماندار برایان کمپ او را پس از استعفای سناتور جانی جکسون جانشینش کرد، هم باید در انتخاباتی ویژه با رافائل وارنوک، کشیش عضو حزب دموکرات، رقابت کند.

در حال حاضر حزب جمهوری‌خواه با در دست داشتن ۵۰ کرسی در مقابل ۴۸ کرسی حزب دموکرات، اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارد و دموکرات‌ها به پیروزی در این دو رقابت نیاز دارند. پیروزی دموکرات‌ها سبب خواهد شد تعداد کرسی‌های هر دو حزب برابر شود اما در آن صورت کامالا هریس، معاون رییس ‌جمهوری منتخب، در تصویب تمامی قوانین، رای تعیین‌کننده را در اختیار خواهد داشت، زیرا پس از شروع به کار در تاریخ ۲۰ ژانویه بر مسند ریاست مجلس سنا خواهد نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رقابت در هر دو مبارزه بسیار تنگاتنگ است و طبق میانگین نظرسنجی‌های موسسه «فایو‌ترتی‌ایت» در ۲۹ دسامبر، آقای پردو با کسب ۴۸ درصد آرا نسبت به ۴۷ درصد آرا از آقای آساف جلو است و آقای وارنوک هم با کسب ۴۸/۲ درصد آرا در برابر ۴۷/۷ درصد آرا از خانم لوفلر پیش است.

طبق میانگین نظرسنجی‌های موسسه «رییل‌کلییرپالیسیز» در ۲۹ دسامبر هم آقای آساف با ۴۹/۳ درصد نسبت به ۴۸/۵ درصد از آقای پردو جلو است و کشیش وارنوک هم با کسب ۴۹/۸ درصد در برابر ۴۸ درصد آرا،  ۱/۸ درصد از خانم لوفلر پیش است.

چنین رقابت تنگاتنگی به معنای آن است که میزان مشارکت در انتخابات خیلی مهم خواهد بود و جورجیایی‌ها نیز از این نکته آگاه‌اند و دو میلیون و ۳۴۰هزار نفر تا ۲۸ دسامبر رای داده‌اند که از میزان مشارکت در تمامی انتخابات دور دوم در گذشته بیشتر است. البته هنوز تا پایان رای‌گیری هفت روز باقی مانده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، جو بایدن با به‌دست آوردن دومیلیون و ۴۷۳ هزار و ۶۳۳ رای در برابر دومیلیون و ۴۶۱هزار و ۸۵۴ رای، دونالد ترامپ را در ایالت جورجیا شکست داد و این نخستین‌بار از سال ۱۹۹۲ به بعد بود که دموکرات‌ها در این ایالت پیروز می‌شدند.

حزب جمهوری‌خواه نگران است که مبادا ادامه صحبت‌های بی‌پایه رییس جمهوری درمورد تقلب در انتخابات و دستکاری در آرای صندوق‌ها باعث دلسرد شدن شماری از هواداران این حزب شود و در انتخابات شرکت نکنند. از همین رو هر دو نامزد حزب جمهوری‌خواه و قائم‌مقام‌هایشانمی‌کوشند تا برای مقابله با این احتمال، مشارکت هواداران در رای‌گیری را تشویق کنند. از سوی دیگر دموکرات‌ها نیز به هواداران خود پیام می‌دهند که موفقیت رییس جمهوری آینده، بایدن، به تصویب سریع و بی‌دردسر قوانین در هر دو مجلس کنگره بستگی تام دارد و در نتیجه برنده شدن در این دو رقابت برای ورود به مجلس سنا خیلی مهم است.

درحالی‌که شرط‌‌بندی روی انتخابات در ایالات‌متحده آمریکا ممنوع است (به‌جز استثناهایی اندک‌)، موسسه «درفت‌کینگز نیشن» شرط‌‌بندی‌های انجام‌شده از خارج کشور روی برنده را امتیازبندی نقدی کرده است؛ به این صورت که شرط‌هایی با هزینه دارای علامت منفی باید همان مقدار را بپردازند تا ۱۰۰ دلار برنده شوند و شرط‌های دارای علامت مثبت اگر ۱۰۰ دلار شرط بندی کرده باشند، این مبلغ به‌اضافه بازپرداخت سهم اصلی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

در حال حاضر طبق نتایج شرط‌بندی «بت‌فیر» پردو با کسب امتیاز ۱۸۹ منفی در برابر ۱۳۸ مثبت از آساف جلو است و لوفلر با کسب امتیاز ۱۴۹ منفی در برابر ۱۱۰ مثبت از وارنوک پیش است. طبق نتایج شرط‌بندی «لدبروکز» نیز پردو با کسب امتیاز ۲۰۰ منفی در برابر ۱۵۰مثبت از آساف جلو است و لوفلر با کسب امتیاز ۱۸۹ منفی در برابر ۱۳۸ مثبت از وارنوک پیش است.

طبق این شرط‌بندی‌ها نامزدهای جمهوری‌خواه خیلی جلوترند، اما بالا رفتن میزان مشارکت و اشتیاق به رای دادن همچنان ممکن است به نفع دموکرات‌ها باشد و ایالت جورجیا را در شب انتخابات به یکی از بزرگترین شگفتی‌سازها برای موسسات نظرسنجی و شرط‌‌بندی تبدیل کند.

© The Independent