انتخابات دور دوم ایالت جورجیا؛ زمان برگزاری و انتظارات

انتخابات دور دوم برای سرنوشت سنا بسیار مهم است و تعیین می‌کند کدام حزب کنترل آن را در دست خواهد گرفت

دو نامزدی که بیشترین تعداد آرا را به خود اختصاص می‌دهند، در دور دوم مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند - Elijah Nouvelage / Getty Images via AFP

کنترل سنای آمریکا به دو برنده انتخابات «دور دوم» در ایالت جورجیا بستگی دارد که در آن دموکرات‌ها به دو کرسی و جمهوری‌خواهان به یک کرسی نیازمندند. 

دیوید پردو و کلی لوفلر، نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، در مقابل جان آساف و کشیش رافائل وارناک قرار دارند که هیچ‌یک در انتخابات سوم نوامبر به حدنصاب ۵۰ درصد اکثریت دست نیافته‌اند.

انتخابات جورجیا کی برگزار می‌شود؟

ضرب‌الاجل ثبت‌نام برای انتخابات که روز پنجم ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، روز ۲۸ دسامبر بود. جورجیا توزیع آرای شهروندانی را که مایل به دادن رای از طریق پست بودند، در اوایل ماه نوامبر آغاز کرد و افرادی که مایل به حضور در حوزه‌های رای گیری بودند می‌توانستند از تاریخ ۱۴ دسامبر رای خود را به صندوق‌ها بیندازند. 

انتخابات «دور دوم» یعنی چه؟

مقامات ناظر بر انتخابات ایالتی در صورتی که هیچ‌یک از نامزدها به حدنصاب آرا برای دستیابی به اکثریتی که قوانین ایالتی منظور کرده است، دست نیابند، انتخابات دیگری برگزار می‌کند. در بسیاری موارد، دو نامزدی که بیشترین تعداد آرا را به خود اختصاص می‌دهند، در دور دوم مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا یکی از آن‌ها به حدنصاب ۵۰ درصد برسد؛ اما از آنجایی که قانون اساسی ایالات‌متحده نحوه برگزاری و مقررات انتخابات را به ایالت‌ها واگذار کرده است، حدنصابی که به پیروزی نامزدها می‌انجامد، از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دور دوم انتخابات جورجیا چه انتظاری می‌توان داشت؟

همانند بسیاری از رویدادها درسال همه‌گیری کرونا، این موضوع هم به چند عامل بستگی دارد. در یک سال عادی، نتایج انتخابات در شب انتخابات مشخص می‌شد اما در انتخابات ماه نوامبر، با توجه به نزدیک بودن آرای نامزدها، نتیجه انتخابات تا سه روز پس از آن تعیین نشد. با شمارش آرای پستی در دور دوم و افزایش نظارت‌ها بر روند انتخابات در جورجیا، ممکن است نتیجه نهایی رای‌گیری تا روزها طول بکشد.

اهمیت این انتخابات چیست؟

انتخابات دور دوم برای رهبری سنا بسیار مهم است و تعیین می‌کند کدام حزب کنترل آن را در دست خواهد گرفت. با توجه به این که جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده است، حزب جمهوری‌خواه باید برای اجتناب از تسلط دموکرات‌ها بر هر دو مجلس نمایندگان و سنا، که شاخه‌های اجرایی و قانون‌گذاری دولت هستند، کنترل سنا را در دست بگیرد.

از طرفی دموکرات‌ها برای دستیابی به تساوی با جمهوری‌خواهان در کرسی‌های سنا، باید هر دو کرسی ایالت جورجیا را از آن خود کنند تا به کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری این امکان را بدهد که با ورود به تصمیمات سنا، کفه ترازو را به نفع دموکرات‌ها سنگین کند.

© The Independent