ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۰ ده برابر بیش از طلا افرایش یافت

بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ هم بالا خواهد رفت؟

روی کار آمدن دولت بایدن در بیستم ژانویه ممکن است چالش‌هایی مقرراتی هم در پی داشته باشد که احتمالا رشد بیت‌کوین را در کوتاه‌مدت محدود کند-PIXABAY

در سال ۲۰۲۰ قیمت بیت‌کوین حدود سیصد درصد بالا رفت، یعنی ده برابر بیشتر از مجموع افزایش بهای طلا و سهام داو جونز.

افزایش اخیر بهای این رمز‌ارز، باعث رسیدن به رکوردی نزدیک به ۳۰ هزار دلار شد، در حالی که در ماه مارس همین سال بهای بیت‌کوین پنج هزار دلار بود.

توفیق بیت‌کوین برخی تحلیلگران را به این گمان رسانده که ما در میانه سومین افزایش بهای عظیم در تاریخ یازده ساله بیت‌کوین هستیم. سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را نوعی «طلای دیجیتال» می‌بینند، نه سرمایه‌گذاری به روش بورس‌بازی یا نگهداری پول نقد.

مقایسه عملکرد بیت‌کوین در مقایسه با طلا، نفت و داو جونز

بیت‌کوین اواخر سال ۲۰۱۷ به اوج قیمت خود یعنی بیست هزار دلار رسید، بعد از آن تقریبا دو سال تمام در سقوط آزاد بود، تا آن که ماه مارس امسال دوباره جان گرفت.

احیای بیت‌کوین مقارن بود با اعمال تعطیلی در سراسر جهان بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا. با افول اقتصاد کشورها، سرمایه‌ها به سوی بازارهای بورس و طلا و رمز‌ارزها سرازیر شد.

میانگین صنعتی داوجونز، که عملکرد سی شرکت بزرگ موجود در بازار بورس آمریکا را ردگیری می‌کند، از آن زمان بهبود یافته و روز ۲۹ دسامبر، پس از افزایشی ناشی از امضای لایحه ۹۰۰ میلیون دلاری کمکی کرونا، به رکوردی بی‌سابقه رسید.

معنای این بسته محرک اقتصادی این است که داو حالا نسبت به آغاز سال گذشته حدود ۶.۸ درصد بالاتر است، در حالی که بهای نفت در ماه آوریل دچار سقوطی شدید شد و اکنون بیست درصد کمتر از ژانویه ۲۰۱۹ است.

عامل افزایش شدید بهای بیت‌کوین چه بود؟

بیت‌کوین زاییده بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود، و نوعی ابتکاری از «پول نقد الکترونیکی نفر به نفر» که نیازی به دولت‌ها یا موسسات مالی نداشت. برای تحقق ارزش مالی واقعی بیت‌کوین، بحران اقتصادی دیگری لازم بود – وخیم‌ترین بحران از زمان جنگ دوم جهانی.

هنوز راه درازی باقی است تا بیت‌کوین به ارزی اصلی بدل شود اما سرمایه‌گذاران به شکل فزاینده‌ای این رمز‌ارز پرنوسان را سرمایه‌گذاری امنی به شمار می‌آورند و برخی تحلیلگران تا آنجا پیش می‌روند که آن را «طلای دیجیتال» بخوانند.

ابهام سیاسی جهانی ناشی از همه‌گیری کرونا که باعث سقوط بازارهای سهام در سراسر جهان شده، سرمایه‌گذاران را معمولا وادار می‌کند به سمت موجودی‌های باثباتی مانند پول نقد یا طلا بروند.

گرچه افزایش بهای طلا از ماه مارس شاهد این مدعاست، اوج‌گیری بهای بیت‌کوین بیشتر حاصل حرکت سرمایه‌گذاری‌های نهادینه عظیم به سوی رمزارزهاست.

بخشی از دلیل، ذخیره محدود بیت‌کوین است – تنها ۲۱ میلیون واحد از آن تا ابد موجود خواهد بود – و این یعنی که بیت‌کوین در معرض ترفندهای تورمی مصنوعی مانند سهولت کمّی نیست.

در کنار نهادهای سرمایه‌گذار، بازیگران عمده دیگری هم وارد بازار شده‌اند و شمار محدود بیت‌کوین‌های در گردش را خریده‌اند. از آن جمله است «پی‌پل» که ماه اکتبر اعلام کرد که از اوایل سال ۲۰۲۱ رمزارزها را هم در اختیار ۳۵۰ میلیون کاربر خود خواهد گذاشت.

سایمن پیترز، تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری «ئی‌تورو»، به ایندیپندنت گفت: «تقاضا همچنان از عرضه بیشتر است و سرمایه‌گذاران نهادی همچنان خواهان به کار‌گیری بیت‌کوین علیه تورم هستند. این هر دو عامل باعث شده بهای بیت‌کوین بالای بیست هزار دلار بماند.»

«سرمایه‌گذاران دارند متوجه می‌شوند که به رغم افزایش سریع بهای آن که اخیرا خبر داغ شده، استعداد بالقوه واقعی بیت‌کوین به عنوان سرمایه‌گذاری درازمدت ماه‌ها، شاید هم سال‌ها، باقی خواهد ماند.»

بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ هم بالا خواهد رفت؟

با نگاهی به روندهای گذشته، برخی تحلیلگرانبازار امیدوارند که بهای بیت‌کوین افزایش چشمگیری پیدا کند، پیش از آن که احتمالا دوباره کاهش یابد.

گزارشی از تام فیتزپتریک، تحلیلگر ارشد وال استریت که در ماه نوامبر درز کرد، پیش‌بینی می‌کرد که بهای بیت‌کوین ممکن است در سال ۲۰۲۱ به ۳۱۸ هزار دلار هم برسد، و در پی آن «تصحیحی دردناک» رخ دهد.

گزارش سیتی بانک، با عنوان «بیت‌کوین: طلای قرن بیست و یکم» میگفت: «گرچه نامحتمل به نظر می‌رسد، رشد بهای بیت کوین از کمترین تا بیشترین مقدار ۱۰۲ برابر خواهد بود (که کم‌ترین افزایش به صورت درصد است) در شرایطی که استدلال‌ها به نفع بیت کوین شاید بیش از همیشه ترغیب‌کننده باشند.»

برخی دیگر عقیده دارند که ثبات اقتصادی و ژئوپلتیکی ناشی از کاربرد جهانی واکسن کرونا ممکن است باعث تغییر جهت سرمایه‌گذاری از رمزارز به سمت بازارهای سنتی شود.

روی کار آمدن دولت بایدن در بیستم ژانویه ممکن است چالش‌هایی مقرراتی هم در پی داشته باشد که احتمالا رشد بیت‌کوین را در کوتاه‌مدت محدود کند.

جس کوهن، تحلیلگر ارشد شرکت «اینوستینگ دات کام» به ایندیپندنت گفت: «گرچه خیلی‌ها انتظار دارند که افزایش بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کند، من بیشتر نگران این هستم که پیامد دولت بایدن برای رمزارزها چه خواهد بود.»

«جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آینده، پیشتر به سرمایه‌گذارها در باره بیت‌کوین هشدار داد، وقتی که رئیس بانک مرکزی بود، و آن را دارایی بسیار پرنوسانی که ثبات لازم برای پس‌انداز کردن را ندارد، توصیف کرد.

«من انتظار دارم که در سال جدید، بیت کوین نوسان زیادی به سمت پایین داشته باشد، و این به فرض موشکافی و مقررات بیشتر خواهد بود. اینها باعث کاهش بهای بیت‌کوین از رکورد فعلی خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد