هوش مصنوعی برای نخستین بار هدایت هواپیمای نظامی را به عهده گرفت

«جنگ الگوریتمی آغاز شده است.» 

پیشتر وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده بود برای پایه‌ریزی استفاده از هوش مصنوعی در عملیات جنگی در پی تدوین اصول و ضوابط اخلاقی این کار است-Bruce Bennett/Getty Images/AFP

نیروی هوایی ایالات متحده برای نخستین بار خلبانی هواپیمایی نظامی را به هوش مصنوعی سپرد که گامی مهم به سوی استفاده از هوش مصنوعی در جنگ به شمار می‌آید. 

الگوریتم هوش مصنوعی میوزیرو پس از میلیون‌ها شبیه‌سازی توانست در تاریخ ۱۵ دسامبر در نقش یکی از خلبانان و طی مأموریتی آزمایشی بر فراز کالیفرنیا یک هواپیمای جاسوسی یو۲ را هدایت کند. 

دکتر ویلیام روپر از نیروی هوایی ایالات متحده در مقاله‌ای در نشریه پاپیولار مکانیک در این باره نوشت: «جهش بزرگی برای استفاده از رایانه‌ها» در عملیات نظامی آینده برداشته شده است. 

در مقاله دکتر روپر آمده است: «میوزیرو برنامه رایانه‌ای معروفی است که بدون داشتن آگاهی قبلی از قواعد بازی شطرنج، زبان رایانه‌ای گو و حتی بازی‌های ویدیویی سیطره یافته است و ما این برنامه را برای هدایت کردن هواپیمای جاسوسی یو۲ آموزش دادیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنامه فرمانده عملیات بود یعنی اختیار تصمیم‌گیری نهایی را در گروه هدایت متشکل از انسان و رایانه به عهده داشت… با توجه به اقبال بالایی که هوش مصنوعی در جهان پیدا کرده است باید آن را از عرصه داستان‌های علمی‌تخیلی به امور عادی نظامی خودمان وارد کنیم.»

به گفته دکتر روپر که قائم‌مقام بخش یادگیری، فناوری و پشتیبانی در نیروی هوایی ایالات متحده است این عملیات نشان داد که «چطور ارتش ما باید برای حفظ برتری در تصمیم‌گیری‌های میدان نبرد کاملاً از هوش مصنوعی استفاده کند.» 

او در پایان گفت: «جنگ الگوریتمی آغاز شده است.» 

چهار ماه پیش از این عملیات نیز هوش‌ مصنوعی در نقش خلبان هواپیمای اف ۱۶ توانسته بود طی چند دور نبرد هوایی مجازی که در رایانه شبیه‌سازی شده بود، یکی از خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده را شکست دهد. 

هوش‌ مصنوعی که در خلبانی اسیر محدودیت‌های فیزیکی مثل مقدار نیروی گرانش قابل تحمل از سوی انسان نیست از چرخش‌هایی ابتکاری استفاده می‌کرد و خلبان نیروی هوایی نمی‌توانست از پس آن‌ها برآید. 

این نبرد هوایی به صورت زنده پخش می‌شد و خلبان نیروی هوایی در قسمتی از عملیات می‌گوید: «چیزهای معمولی که ما خلبانان هواپیماهای جنگنده انجام می‌دهیم کارساز نیست. 

برای نخستین بار نیروی هوایی ایالات متحده توانست هدایت سامانه‌ای نظامی را در نهایت ایمنی به هوش مصنوعی بسپارد. الگوریتم جهانی معروف میوزیرو در بازی‌های رایانه‌ای را اصلاح کردیم و با نام آرتومیو در هدایت رادار یو۲ به کار گرفتیم. این نخستین بار بود که هوش‌ مصنوعی آموزش‌دیده را برای پرواز در نقش یکی از خلبان‌ها به کار گرفتیم و فرماندهی عملیات را به آن سپردیم.» 

اوایل امسال وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده بود برای پایه‌ریزی استفاده از هوش مصنوعی در عملیات جنگی در پی تدوین اصول و ضوابط اخلاقی این کار است. 

هدف از تدوین چنین اصول و ضوابطی را، استفاده از «داوری و مراقبت به میزان مناسب» در به‌کارگیری سامانه‌های هوش‌مصنوعی و همچنین «ردگیری‌پذیر» و «فرمان‌پذیر» کردن این سامانه‌ها اعلام کردند. 

اما هواداران نظارت بر تسلیحات هشدار داده بودند برای آن که تصمیم‌گیری‌های تعیین کننده مرگ و زندگی در میدان نبرد به دست هوش ‌مصنوعی نیفتد تدابیر بیشتری لازم است و خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر برای استفاده از این فناوری شده بودند. 

لوسی ساچمن انسان‌شناس و متخصص کاربرد جنگی هوش‌مصنوعی می‌گوید: «نگرانم که تدوین این اصول و ضوابط اندکی در راستای به فراموشی سپردن اخلاقیات باشد. واژه: مناسب، خیلی تفسیربردار است.» 

محققان معروف هوش‌ مصنوعی و علوم روبات هم در سال ۲۰۱۵ با انتشار نامه سرگشاده‌ای هشدار داده بودند اگر قدرت‌های بزرگ نظامی همچنان به ساخت جنگ‌افزارهای هوش‌ مصنوعی ادامه بدهند «عملاً شکل‌گیری مسابقه تسلیحاتی جهانی در این حوزه گریزناپذیر خواهد بود». 

استفن هاوکینگ، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا و استیو ووزنیاک یکی از مؤسسان شرکت اپل از جمله امضاکنندگان آن نامه بودند و در آن آمده بود: «بر این باوریم که هوش‌ مصنوعی قابلیت زیادی دارد تا به طرق مختلف به بشریت نفع برساند و هدف‌گزاری در این حوزه هم باید در چنین راستایی باشد. 

آغاز کردن مسابقه تسلیحاتی نظامی در حوزه هوش مصنوعی نگرش غلطی است و باید برای جلوگیری از آن، جنگ‌افزارهای تهاجمی خودگردان خارج از اختیار انسان را محدود کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان