۱۴ میلیون آمریکایی منتظر امضای ترامپ برای دریافت کمک‌هزینه بیکاری

مردم خودداری رییس‌‌جمهور از امضای لایحه حمایتی ویروس کرونا را ناشی از «بی‌مسئولیتی» او می‌دانند

بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به طرق مختلف به کمک‌های بیکاری متکی‌اند- Joe Raedle/Getty Images/AFP

میلیون‌ها آمریکایی بیکار به کمک‌هزینه نیاز دارند و جو بایدن از دونالد ترامپ خواسته است که فورا لایحه حمایت فراگیر دولتی را امضا کند. مردم خودداری رییس‌‌جمهور از امضای این لایحه را ناشی از «بی‌مسئولیتی» او می‌دانند و معتقدند که موجب بروز «عواقب وخیمی» خواهد شد.

این لایحه فراگیر کمک به بیکاران که در این دوره بحران سلامت عمومی، نقشی حیاتی در تامین معاش میلیون‌ها آمریکایی دارد، روز شنبه منقضی شد و رییس‌‌جمهور در آخرین لحظه از امضای مجدد این بسته  کمک ۹۰۰ میلیارد دلاری کرونا به مردم سر باز زد.  بایدن در بیانیه روز شنبه‌ خود اعلام کرد: «دیروز کریسمس بود و میلیون‌ها خانواده نمی‌دانند خرجی‌ خود را از کجا بیاورند، چون رییس‌‌جمهور دونالد ترامپ از امضای لایحه کمک مالی که به تایید اکثریت قریب به‌اتفاق اعضای کنگره از هر دو حزب رسیده، خودداری کرده است.»

اگر رییس‌‌جمهور این لایحه را امضا نکند یا اساسا آن را وتو کند، طیف وسیعی از اقدامات حمایتی مربوط به کووید-۱۹ که قرار است برای ۱۴میلیون آمریکایی انجام شود، در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ از جمله این اقدام‌های حمایتی می‌توان به پرداخت کمک‌هزینه هفتگی بیکاری و طرح جلوگیری از اخراج کارمندان فدرال اشاره کرد که در روز عید سال نو منقضی می‌شود.

پس از چند هفته مذاکره و پیش از رسیدن به ضرب‌الاجل ۱۱ساعته در روز دوشنبه، بالاخره کنگره با این بسته حمایتی ۹۰۰ میلیارد دلاری موافقت کرد. در صورت تایید نهایی این بسته، ۶۰۰ دلار مستقیما به حساب هر آمریکایی واریز می‌شود و هفته‌ای ۳۰۰ دلار نیز کمک‌هزینه بیکاری فدرال برای مردم در نظر گرفته شده است، به‌اضافه مزایای ایالتی به مدت ۱۱ هفته.

اما رییس‌‌جمهور روز چهارشنبه پیش از آن‌که کاخ سفید را به مقصد اقامتگاه مارالاگو‌ در فلوریدا برای گذراندن کریسمس ترک کند، در پیامی ویدیویی این لایحه را موجب «سرافکندگی» خواند و از کنگره خواست «فورا موارد بیخود و نالازم» را از لایحه «حذف کند». او روز شنبه اعلام کرد: «من می‌خواهم به‌جای این ۶۰۰ دلار ناقابل که هم‌اکنون در لایحه است، دوهزار دلار به مردم شریفمان بدهم.»

رییس‌‌جمهور لایحه مخارج فراگیر (شامل ردیف‌های بودجه‌‌ای که چند ماه پیش موردنظر کاخ سفید بود و به تایید یاران جمهوری‌خواه او رسید) را با بسته حمایتی ادغام کرده است. او مدعی شده است مبلغ کمک‌هزینه یک‌باره‌ای که قرار است به اکثر مردم آمریکا بدهند کم و کمک‌های خارجی این بسته حمایتی زیادی است.

این ردیف‌های بودجه‌ای جزو مواردی بوده‌اند که کنگره و کاخ سفید درباره آن‌ها مذاکره کرده‌اند. روز دوشنبه ۱۲۸ نفر از ۱۹۵ جمهوری‌خواه عضو کنگره به این لایحه بودجه رای موافق دادند.

به گفته میشل اوِرمور، از دست‌اندرکاران طرح قانون ملی کار، اگر آقای ترامپ روز شنبه این لایحه را امضا کند، همچنان احتمال می‌رود مزایای آن با تاخیر شامل حال مردم شود، زیرا با وجود تلاش ایالت‌های مختلف  برای هماهنگی با برنامه زمانی جدید، احتمالا کمک‌هزینه آمریکایی‌های بیکار را دست‌کم به مدت یک هفته قطع می‌کنند که این یعنی به‌جای ۱۱ هفته، ۱۰ هفته کمک‌هزینه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این لایحه به هر آمریکایی یک چک ۶۰۰ دلاری تعلق می‌گیرد، اما آقای ترامپ گفته می‌خواهد چک‌ها را دوهزار دلاری کند. این در حالی است که دمکرات‌ها پس از پرداختن مبلغ یک هزار و ۲۰۰ دلار در ماه آوریل، ماه‌هاست که می‌کوشند مبلغ چک‌ها را بیشتر کنند، اما جمهوری‌خواهان کنگره بارها این درخواست را رد کرده‌اند.

آقای بایدن در آستانه مراسم تحلیف خود در روز ۲۰ ژانویه، بارها این اقدامات مالی کمکی را «کم و ناکافی» توصیف کرد و بعد قول داد که در دوران اضطراری بیشتر از آمریکایی‌ها حمایت کند.

دمکرات‌ها در بحث‌ بر سر این بسته حمایتی جدید خواهان تمدید مبالغ قبلی بودند، اما نمایندگان مجلس سنا، که اکثریت آن در اختیار حزب جمهوری‌خواه است، جلوی این کار را گرفتند؛ زیرا به‌رغم حمایت تام از کاهش مالیات‌های شرکتی در این لایحه، بخشودگی مالیاتی یک‌تریلیون و ۷۵۰ میلیارد دلاری پیشنهادی رییس‌جمهور و بودجه دفاعی ۷۴۱ میلیارد دلاری مصوب اخیر، معتقد بودند پرداخت مبلغ بیشتر، اثری منفی بر کسری بودجه فدرال می‌گذارد.

دمکرات‌ها می‌خواستند تقاضای رییس‌‌جمهور برای پرداخت‌های دوهزار دلاری را پیش ببرند، اما جمهوری‌خواهان در شب کریسمس با این تقاضا مخالفت کردند.  

رییس‌‌جمهور روز کریسمس در توییتر نوشت: «چرا سیاستمداران دوست ندارند به‌جای ۶۰۰ دلار ناقابل دوهزار دلار به مردم بدهند؟ این پول را به مردم بدهید!»

بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به طرق مختلف به کمک‌های بیکاری متکی‌اند. در هفته منتهی به ۱۹ دسامبر، حدود ۸۶۹هزار نفر تقاضای جدیدی برای دریافت مزایای دولتی بیکاری ارائه دادند که نسبت به هفته قبل از آن کمتر بود ولی به نسبت یک ماه قبل، یعنی پیش از جهش جدید در شیوع کووید-۱۹ و تلفات آن در ایالات‌ متحده آمریکا، خیلی بیشتر است.

حدود ۴۰۰هزار نفر در چارچوب برنامه مساعدت بیکاری همه‌گیری کرونا خواهان دریافت کمک مالی شده‌اند. برنامه مساعدت بیکاری همه‌گیری کرونا یکی از دو برنامه فدرال است  که اگر رییس‌جمهور تمدید آن را امضا نکند، منقضی خواهد شد.

علاوه‌بر این، روز سه‌شنبه دولت اسالات متحده آمریکا نیز به حالت نیمه‌تعطیل درخواهد آمد، مگر آن‌که کنگره برای تامین اعتبار دولت روی اقدامی موقتی برای رفع این حالت نیمه‌تعطیل توافق کند، تا دولت بتواند درمورد لایحه تامین اعتبار بیشتر به توافق برسد.

© The Independent

بیشتر از جهان