کاوشگر فضایی ساخت بریتانیا آماده پرواز به زهره است

این فضاپیما در هر بار گردش خود به سیاره زهره نزدیک‌تر می‌شود و از گرانش آن برای تغییر و مایل کردن مدار خود استفاده می‌کند

زمانی‌ که کاوشگر به این سیاره نزدیک می‌شود از برخی تجهیزات موجود خود برای ثبت مغناطیس، پلاسما و ذرات پیرامون زهره استفاده خواهد کرد- AFP

فضاپیمای ساخته و طراحی شده بریتانیا، در ماموریت خود برای رمزگشایی از خورشید، برای نخستین پرواز نزدیک خود به سمت سیاره زهره(ونوس) آماده می‌شود. مدارگرد خورشید از نیروی گرانشی این سیاره برای نزدیک کردن خود به خورشید استفاده خواهد کرد، در عین حال مدار خود را برای مشاهده خورشید از زاویه دید دیگر، مایل می‌کند. نزدیک‌ترین فاصله در ساعت ۱۲.۳۹ بعدازظهر روز بیست وهفتم دسامبر به وقت بریتانیا رخ خواهد داد، زمانی که فضاپیما به حدود ۴.۷۰۰ مایلی بالای ابرهای سیاره زهره خواهد رسید.  

البته براساس اعلام سازمان فضایی اروپا (ESA) مدارگرد خورشید قادر نخواهد بود تصویری از ونوس بگیرد زیرا کاوشگر باید به سمت خورشید بماند. اما زمانی‌ که کاوشگر به این سیاره نزدیک می‌شود از برخی تجهیزات موجود خود برای ثبت مغناطیس، پلاسما و ذرات پیرامون زهره استفاده خواهد کرد. در حال حاضر این کاوشگر در حدود ۱۵۰ میلیون مایل از زمین فاصله دارد. این فضاپیما در فوریه امسال از پایگاه کیپ کاناورال، در ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد. طبق اعلام سازمان فضایی اروپا، مسیر مدارگرد خورشید پیرامون خورشید به شکلی انتخاب شده است که در هماهنگی با زهره باشد. این به معنای آن است که این فضاپیما در هر بار گردش خود به این سیاره نزدیک‌تر می‌شود و از گرانش زهره برای تغییر و مایل کردن مدار خود استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود نزدیک شدن بعدی به زهره در ماه اوت ۲۰۲۱ اتفاق بیفتد و در هر ملاقات کاوشگر با زهره، کجی مدار خود را افزایش دهد. تا سال ۲۰۲۵ مدارگرد خورشید به قدر کافی جهت مناسب پیدا می‌کند تا نخستین تصاویر خود را از مناطق قطبی خورشید ثبت کند. این فضاپیما هر پنج ماه یک بار، به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و در نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید به فاصله ۲۶میلیون مایلی آن خواهد رسید. فاصله‌ای نزدیک‌تر از سیاره عطارد با خورشید. در این زمان، همان‌طور که خورشید در محور خود می‌چرخد، کاوشگر برای روزهای متمادی تقریبا در موقعیت همان منطقه از سطح خورشید قرار می‌گیرد. این مساله به کاوشگر اجازه می‌دهد فعالیت‌های مغناطیسی جو اطراف خورشید را که به شراره‌های قدرتمند و فوران‌های شدید می‌انجامند، رصد کند تا درک تازه‌ای از طوفان‌های عظیم روی سطح خورشید به دست آید. 

پیش‌بینی این که این طوفان‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتند، می‌تواند به دولت‌ها و شرکت‌ها کمک کند تا از زیرساخت‌های ارتباطی و ماهواره‌های خود حفاظت کنند. در ماه ژوئن مدارگرد خورشید نخستین تصاویر خود را که از فاصله ۴۷ میلیون مایلی از خورشید گرفته شده بود، منتشر کرد. این نزدیک‌ترین تصویری بود که تاکنون از خورشید گرفته شده است و در آن شراره‌های کوچک آتش به شکل نقطه نقطه در سطح آن پیداست. 

دانشمندان در بریتانیا برای طراحی چهار مورد از ده تجهیزات موجود در مدارگرد خورشید کمک کرده‌اند. درعین حال سازمان فضایی انگلستان بیست میلیون پوند از بودجه ۱.۳ میلیارد پوندی این پروژه را تامین کرده است. طراحی و نصب این کاوشگر را شرکت ایرباس در شهر استیونج برعهده گرفته بود. انتظار می‌رود ماموریت این کاوشگر یک دهه ادامه داشته باشد. زمانی که مدارگرد خورشید از سوخت و انرژی خالی شود دانشمندان ارتباط خود با این فضاپیما را از دست خواهند داد. کاوشگر پس از آن به عنوان یک زباله فضایی به حرکت خود در مدار، جایی بین عطارد و زهره ادامه خواهد داد.

PA

بیشتر از علوم